آفتاب

سفیر ایران در تفلیس با رئیس پارلمان گرجستان ملاقات کرد

سفیر ایران در تفلیس با رئیس پارلمان گرجستان ملاقات کرد

سید جواد قوام شهیدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در گرجستان روز سه شنبه با ایراکلی کوباخیدزه رئیس مجلس گرجستان ملاقات کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،  سید جواد قوام شهیدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در گرجستان روز سه شنبه با ایراکلی کوباخیدزه رئیس مجلس گرجستان ملاقات و در خصوص روابط دوجانبه و تحولات منطقه ای به گفتگو و تبادل نظر پرداختند. در این دیدار دو طرف با اشاره به سطح عالی روابط سیاسی دو کشور و سفرهای مقامات دو طرف در سال جاری میلادی، بر لزوم توسعه و گسترش همکاری های مالی، اقتصادی، حقوقی و پارلمانی تاکید نمودند.

در این ملاقات سفیر ایران نقش مجالس در توسعه روابط دوجانبه را مؤثر دانست و اهمیت قوه مقننه گرجستان در توسعه روابط فیمابین را مورد تأکید قرار داد. قوام شهیدی با اشاره به تصویب طرح اصلاحات قانون اساسی در گرجستان، این گام را نوید بخش آینده ای خوب در توسعه دموکراسی در گرجستان و هم راستا با موفقیتهای این کشور در کسب رتبه های فوق العاده بین المللی در حوز های اقتصادی، تجاری، شفافیت اداری و افزایش امنیت اجتماعی و اقتصادی دانست. همچنین سفیر کشورمان کسب رتبه نهم سهولت و آزادی کسب و کار در میان 190 کشور جهان را به رئیس پارلمان گرجستان تبریک گفت.

قوام شهیدی با اشاره به حجم مبادلات دو کشور در سال جاری و افزایش 122 درصدی سفر گردشگران ایرانی به گرجستان، ظرفیتهای موجود را بیش از حجم مبادلات کنونی دانست و ابراز امیدواری کرد با همکاری طرفین و توسعه همکاریهای مالی و بانکی زمینه مناسبی برای بهره مندی از ظرفیتهای بسیار فراوان موجود در حوزه تجارت و سرمایه گذاری فراهم شود. وی همچنین ضمن اشاره به اهمیت توجه ریشه ای به مقوله تروریسم، بر همکاری طرفین جهت شناسایی عوامل ایجاد کننده این پدیده شوم و همچنین مبارزه با آن به منظور استقرار صلح و ثبات در منطقه و جهان تاکید نمود.

کوباخیدزه نیز ضمن تبریک بیست و پنجمین سالگرد برقراری روابط دو جانبه میان دو کشور، توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران را یکی از اصلی ترین اولویتهای کشورش دانست و بر آمادگی و علاقه مندی پارلمان این کشور در تحرک بخشی و مشارکت در روابط رو به گسترش دو کشور اعلام نمود.

رئیس پارلمان گرجستان ضمن ابراز خرسندی از روابط عالی سیاسی دو کشور اظهار داشت، همواره از مواضع شفاف ایران در حمایت از حاکمیت و تمامیت ارضی گرجستان تشکر می کنیم.

وی همچنین با تکرار دعوت از ریاست مجلس شورای اسلامی اظهار امیدواری نمود تا در آینده نزدیک میزبان رئیس قوه مقننه ایران باشد.

کوباخیدزه با اشاره به سفر نخست وزیر گرجستان به ایران، سفر وزیر خارجه و وزیر علوم ایران به گرجستان، و سفر هیات کمیسیون مشترک اقتصادی ایران به گرجستان به ریاست وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران در سال جاری، این امر را نشان از عمق اراده و علاقه مندی دو کشور بر توسعه همکاری ها دانست و ضمن تاکید بر اراده تمامی مقامات گرجی بر رفع موانع و مشکلات احتمالی در مسیر روابط رو به توسعه دو کشور، ابراز امیدواری کرد با تلاشهای دو طرف شاهد رشد روزافزون حجم مراودات و مبادلات میان ایران و گرجستان باشیم.

رئیس پارلمان گرجستان توسعه همکاری پارلمانی میان دو کشور را نیز هم حائز اهمیت دانست و اظهار داشت، ما تجربیات خوبی در این خصوص کسب کرده ایم و امیدواریم در این بخش نیز بتوانیم همکاری میان دو طرف را بیش از پیش فعال کنیم.

وی با اشاره به ارزشمند بودن آگاهی مردم گرجستان از سابقه تاریخی و تمدنی ایران، اظهار داشت نگاه مردم و افکار عمومی گرجستان به ایرانیان بسیار مثبت است. وی خاطرنشان کرد که حسن نیت و روابط دوستانه بین مردم گرجستان و ایران پایه محکمی جهت توسعه همکاری آینده است.

52312

کد N1789061

وبگردی