آفتاب

تایرهای بدون هوا در خودروهای آینده

تایرهای بدون هوا در خودروهای آینده

شرکت خودروسازی تویوتا از جدیدترین مدل تایر ساخت این شرکت رونمایی کرده‌است.

 اين تايرهاي نسل جديد هرچند هنوز با چالش‌هايي در ساخت روبه‌رو هستند اما قرار است تا چند سال ديگر روي جديدترين خودروهاي ژاپني نصب شوند و مصرف انرژي را در اين خودروهاي آينده پايين بياورند. خودروساز ژاپني وعده داده، محصولش در دنياي خودروهاي الكتريكي و هيبريدي آينده انقلاب به پا خواهد كرد.

تايرهاي بدون هوا كه «تويوتا» از آنها رونمايي كرده، برخلاف نمونه‌هاي قديمي از هوا پرنشده‌اند. به همين دليل، وزن‌شان به‌طور قابل توجهي كمتر شده است. اين لاستيك‌هاي سبك به جز كم كردن مصرف سوخت درنهايت باعث ساخت خودروهايي با اندازه كوچك‌تر مي‌شود كه آلودگي كمتري داشته و جاي كمي مي‌گيرد.

در ساخت اين تاير از مجموعه‌اي از نوارهاي لاستيكي كه دور يك حلقه از پلاستيك - آلومينيوم را فراگرفته‌اند استفاده شده تا وزن بسيار پاييني داشته باشد. طراحان تاير مي‌گويند، در آينده مي‌توان از چنين مفهومي براي كم كردن وزن موتور خودرو هم استفاده كرد. تويوتا اعلام كرده، روي طرحي كار مي‌كند كه 30درصد (حدود 5كيلوگرم)‌ از وزن تايرهاي امروزي كم خواهد كرد.

اين تايرها تا سال2025 (1404) به بازار مي‌رسند. رقابت بر سر كاهش مصرف انرژي در خودروها درنهايت به توليد اين تاير بدون هوا منجر شده است. خودروهاي الكتريكي و هيبريدي فعلا در دنياي رقابت خودروهاي آينده پيشتاز هستند و كمپاني‌هاي خودروسازي دنبال رقابت در اين فضا هستند. اما تاير شركت تويوتا روي خودروي جديد اين شركت كه به‌جاي بنزين با سوخت هيدروژن حركت مي‌كند، نصب خواهد شد. «واكو ايوامورا»، ‌رئيس شركت «سوميتومو»‌كه 5 سال است اين پروژه را رهبري كرده، مي‌گويد هدف‌شان از توليد اين تاير ساخت خودروهاي مينياتوري است كه قرار است تا سال 2020 به بازار بيايند.

  • چالش‌هايي كه بايد برطرف شوند

پيش از عرضه‌ رسمي اين تايرها، شركت «سومي‌تومو» آنها را روي خودروهاي كوچكش كه در زمين‌هاي گلف كار مي‌كنند، آزمايش كرده بود اما منتقدان مي‌گويند به نتيجه‌ اين آزمايش‌ها نمي‌توان به‌طور كامل اعتماد كرد. رفتار اين تايرها در شرايط مختلف است. هرچند تايرهاي بي‌هوا در شرايط زيادي آزمايش شده‌اند اما هنوز آنقدر قابل اطمينان به‌نظر نمي‌رسند چون شرايط واقعي غيرقابل پيش‌بيني و غيراستاندارد هستند، مسئله‌اي كه ممكن است در محاسبات اين شركت‌ها به آن توجهي نشده باشد.

اين منتقدان كه تايرهاي سنتي را ترجيح مي‌دهند، مي‌گويند: وقتي هنوز مشكل ساده‌اي مثل اصطكاك حل نشده، راه دادن اين لاستيك‌ها به دنياي واقعي ديوانگي است. ساخت اين تايرها مشكل‌هايي را هم ايجاد خواهد كرد. يكي از مهم‌ترين‌شان، مقاومت كمي است كه اين تايرهاي سبك در مقايسه با مدل‌هاي قديمي خواهند داشت. اصطكاك در زمان حركت نسبت به نمونه‌هاي سنتي دست‌كم 10 تا 20درصد بيشتر از نمونه‌هاي قديمي است كه بايد راه چاره‌اي براي آن پيدا كرد.

  • تايرهاي قابل شارژ

قابليت استفاده‌ مجدد و سازگاري با محيط‌زيست، ‌چالش ديگري است كه به جز كم كردن مصرف سوخت، توليدكنندگان خودرو بر سر آن رقابت دارند.يكي از تايرهايي كه اخيرا در دنيا ارائه شده چرخ «توييل» است كه به ادعاي شركت سازنده‌اش يعني «ميشلين»، نخستين لاستيك دنيا با قابليت شارژ مجدد است و از آن مهم‌تر اينكه با محيط‌زيست سازگاري بيشتري دارد. نخستين نمونه‌ اين تاير بدون هوا كه در نشست خبري شركت «ميشلين» به نمايش در آمد، از مواد بازيافتي كه عمدتا سازگار با محيط‌زيست بودند، ‌استفاده شد.

قابل شارژ بودن در تايرهاي نسل آينده به اين معناست كه هر بخش از لاستيك را مي‌توان به‌صورت جداگانه باز كرده و با مقدار مشخصي از ماده سازنده جايگزين كرد. با اين حساب نيازي نيست كه كل لاستيك دور ريخته شود. فقط بخش‌هايي از آن كنار گذاشته مي‌شود و دور ريز كمتري خواهد داشت.

کد N1789051

وبگردی