آفتاب
پیمان خازنی به مهر گفت:

«تار و دیوار» را در زمستان ببینید/ حرکت به سمت ممیزی سالم

«تار و دیوار» را در زمستان ببینید/ حرکت به سمت ممیزی سالم

آهنگساز و نوازنده موسیقی ایرانی از اجرای دوباره پرفورمنس «تار و دیوار» در تالار رودکی با اعمال تغییراتی اندک در زمستان سال جاری خبر داد.

پیمان خازنی آهنگساز و نوازنده موسیقی ایرانی در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام این خبر گفت: طبق برنامه ریزی هایی که انجام گرفته روز ششم دی سال جاری پرفورمنس «تار و دیوار» که تیرماه امسال در تالار رودکی روی صحنه رفته بود، بار دیگر در همین تالار به صحنه می رود. در این پرفورمنس که با اندکی تغییر اجرا می شود، رضا موسوی به عنوان کارگردان در کنار من حضور خواهد داشت.

وی افزود: همان طور که قبلا نیز اشاره کرده بودم، «تار و دیوار» یک برخورد استعاری است با جهان پیرامون مان و اعتراضی به محدودیت هایی که ما برای هنر خود به وجود می آوریم که ایده های رضا موسوی به عنوان کارگردان برنامه از مدت ها قبل من را تشویق می کرد تا بتوانم به مفهوم مورد نظرم در خصوص آنچه اجرا محسوب می شود نزدیک شوم و امیدوارم  در این اجرا نیز بتوانیم فضایی را فراهم کنیم که بتواند مورد استفاده مخاطبان قرار گیرد.

این نوازنده درباره فعالیت های دیگر خود در عرصه موسیقی بیان کرد: مدتی است مشغول بررسی موسیقی ایرانی روی زبان های دیگر از جمله عربی، آلمانی و انگلیسی هستم که این رپرتوارها هیچ ربطی به هم نداشته و برای خودم جنبه آزمون و خطا دارد. به هرحال در این مدت به قدری با اشعار فارسی درگیر بودیم و پیرامون آن کارهایی را تولید کردیم که ترجیح دادم به سمت زبان های دیگر بروم و امیدوارم بتوانم آن را به مرحله اجرا برسانم چراکه هم اکنون بیشترین آورده ای که دوست دارم به آن برسم رسیدن به تجربه ای جدید است که برای آن جدول بندی اجرایی خاصی در نظر ندارم. برای یک فیلم انیمیشن به کارگردانی مرحوم وحید نصیریان هم آهنگسازی کردم، که مدتها است اکران نشده و نمی دانم چه زمانی قرار است روی پرده برود. این کار یک اثر بسیار خاص و متفاوت است که در حوزه موسیقی نیز سعی کردم آن را به صورت تجربی کار کنم و امیدوارم روزی شرایط اکران آن فراهم شود.

خازنی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به شرایط این روزهای موسیقی ایرانی و ادعای برخی از هنرمندان مبتنی بر متفاوت بودن موسیقی که تولید می کنند، گفت: متاسفانه شرایط به گونه ای شده که همه چیز به سمت حرکت روی گستره ای به پهنه اقیانوس اما با ارتفاع ۲۰ سانتی متر حرکت می کند. البته این موضوع شاید خاصیت دوران مدرن باشد، دورانی که امکانات را در اختیار آدم ها می گذارد و شما با داشتن امکانات عکاسی در تلفن همراه خود احساس می کنید یک عکاس هستید. به هر حال این امکانات در اختیار همه قرار می گیرد و من برای خودم صاحب تجهیزات و رسانه ای به نام «اینستاگرام» و «تلگرام» می شوم که از جهاتی بسیار مفید و موثر و از جهاتی نسل جوان را عجول می کند.

وی ادامه داد: شما در این سال ها قطعا متوجه این موضوع شدید که با یک کامپیوتر ، یک هارد و رم و یک میکرفون متوسط می توانید موسیقی تولید کنید، پس شما می توانید در خانه خودتان یک استودیوی شخصی داشته باشید. البته اگر این استودیوی شخصی برای آزمون و خطا باشد قطعا عالی است ولی متاسفانه برخی از هنرمندان جوان ما با این تکنولوژی موسیقی تولید کرده و در فضای اینترنت آن را منتشر می کنند. جالب تر اینجاست که روی این آثار نیز هیچ ممیزی به لحاظ کیفیت اتفاق نمی افتد و ما ناخودآگاه خود را در اقیانوسی به عمق ۲۰ سانتی متری می بینیم. نتیجه این موضوع هم باعث ظهور و بروز گروه هایی می شود که با دسترسی به رسانه های کلی تر محلی برای عرضه پیدا می کنند.

این نوازنده تار تصریح کرد: اگر شما به تاریخ هنر این سرزمین برگردید، وقتی اشعار قدما را می خوانید کمترین ایرادی را نمی توانیم از آن بگیرید، چرا؟ به این دلیل که همه موارد این اشعار حساب و کتاب و عمق داشته است یعنی کسی که نمی توانسته شعر بگوید قطعا شاعر نمی شد ولی امروز کسی که نمی تواند شعر بگوید، شاعر می شود. برای برون رفت از این موضوع باید به ممیزی اما نه به شکل امروزی رجوع کنیم، ما ممیزی کیفیت می خواهیم. اتفاقا همین چند وقت پیش مقاله ای را در یکی از خبرگزاری ها می خواندم که در آن از قول دفتر موسیقی وزارت ارشاد نوشته شده بود چندین آلبوم مجوز گرفته منتشر نشده نداریم. در اینجا باید پرسید این آلبوم ها را چه کسی ساخته است؟ آیا همه کسانی که این آلبوم ها را ساخته اند آهنگساز هستند؟

خازنی در پایان گفت: مشکل دیگری که در این سال ها به شدت با آن مواجهیم ورود نوازندگان به عرصه آهنگسازی است، به عبارتی هر نوازنده ای بعد از چند صباح نوازندگی احساس می کند، نوازندگی برای اش کم است و برای اینکه خود را ارتقا بدهد می رود وارد دنیای آهنگسازی می شود، در حالیکه صرف ساختن یک ملودی نمی تواند عنوان آهنگسازی را به یدک بکشد. به اعتقاد من آهنگساز علاوه بر توانایی که باید در حوزه موسیقی داشته باشد، باید در حوزه هایی نظیر روانشناسی، جامعه شناسی و مردم شناسی نیز تجربه کافی داشته باشد.

کد N1788536

وبگردی