آفتاب
سامان ارسطو به مهر گفت:

گلایه از رفتار مدیران تماشاخانه شهرزاد/ «خودکار بی کار» قربانی شد

گلایه از رفتار مدیران تماشاخانه شهرزاد/ «خودکار بی کار» قربانی شد

سامان ارسطو با اشاره به متعهد نبودن تماشاخانه شهرزاد در اختصاص دادن سالن کوچک این پردیس به اجرای نمایش «خودکار بی کار»، از مشکلاتی که هنرمندان تئاتر با آن روبرو هستند صحبت کرد.

سامان ارسطو نویسنده و کارگردان تئاتر درباره فعالیت این روزهای خود به خبرنگار مهر گفت: نمایش «همان باش که نیستی» که سال گذشته در تماشاخانه فانوس به اجرای عمومی رفته بود به دعوت توماس اوسترمایر در جشنواره تئاتری در برلین و پس از آن در پاریس اجرا شد. پس از این اجراها، سه ماه قبل درخواست اجرای این نمایش را به تئاتر شهر ارایه دادم که به من اعلام شد درخواستم را بررسی می کنند.

وی ادامه داد: زمانی که درخواستم را به تئاتر شهر دادم این مجموعه برای اجرا در آذرماه سالن خالی داشت و من نیز با این استناد به تئاتر شهر مراجعه کردم و اینکه بعد از این همه سال کار کردن حق دارم هر ۳ سال یک بار در یک تماشاخانه دولتی نمایشم را اجرا کنم اما متاسفانه بعد از ۲ ماه به من اعلام کردند که به این نمایش اجرا نمی دهند و کار دیگری جایگزین شد.

ارسطو یادآور شد: با ناامیدی سراغ مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی رفتم و او بسیار منطقی با من رفتار کرد و پیشنهاد داد که برای اجرا تماشاخانه ای خصوصی را انتخاب کنم و اداره کل هنرهای نمایشی نیز از نمایش ما حمایت خواهد کرد البته منظور حمایت مالی نبود بلکه قرار شد مراحل اداری اجرا و بازبینی کار سریع تر انجام شود. در همین راستا من به تماشاخانه شهرزاد مراجعه کردم و طی صحبت هایی که با شهرزاد جعفری رییس هیات مدیره تماشاخانه که فرزند قاسم جعفری نیز است، داشتم به من گفت که آذرماه سالن کوچک پردیس شهرزاد خالی است و من می توانم نمایشم را در آنجا اجرا کنم. چون سالن کوچک تماشاخانه زمان خالی داشت من تصمیم گرفتم نمایش «خودکار بی کار» را که کاری کم پرسوناژ تو جمع و جورتر است جایگزین «همان باش که نیستی» کنم.

این هنرمند تئاتر متذکر شد: بعد از صحبت های خانم جعفری و قولی که برای اجرا داد ما به دنبال گرفتن مجوز و نوبت بازبینی رفتیم. همه چیز برای بازبینی نمایش مهیا بود که عباس غفاری به عنوان مدیر هنری مجموعه به ما اعلام کرد اصلا قرار نیست ما اجرایی در تماشاخانه شهرزاد داشته باشیم. آقای غفاری به ما گفت اصلا چه کسی به شما گفته می توانید در سالن کوچک شهرزاد اجرا بروید چون تا پایان سال سالن های این تماشاخانه پر است و شهرزاد جعفری هم اشتباه کرده که به شما نوبت اجرا داده است و بعد از طرف خودش و مجموعه از ما عذرخواهی کرد، اما من واقعا نمی توانم این بی حرمتی را بپذیرم چون این اتفاق همه فرصت ما برای اجرا را گرفت و زمان زیادی را از دست دادیم. در طول این مدت هم نتوانستیم با قاسم جعفری یا دخترشان صحبتی داشته باشیم.

کارگردان نمایش «همتون منو می شناسین» با گلایه از روندی که تماشاخانه های خصوصی در پیش گرفته اند، گفت: متاسفانه معضل بزرگی که چند سالی است با آن روبرو هستیم راه اندازی بدون نظارت تماشاخانه های خصوصی است که معمولا مدیران این تماشاخانه ها افراد غیرهنری و بعضا سینمایی هستند که تنها به حضور بازیگران چهره در یک نمایش اهمیت می دهند. چطور گروهی که در کارش از چهره سینمایی بهره برده هیچ گاه با مشکلاتی که من به عنوان یک تئاتری با آن روبرو هستم، مواجه نمی شود و به راحتی می تواند سالن بگیرد. سابقا مجموعه تئاترشهر برای اجرا دادن به نمایشی به رزومه کارگردان اهمیت می داد اما این روزها مسایل دیگری از اهمیت برخوردار هستند.

وی درباره ویژگی های نمایش «خودکار بی کار» گفت: این نمایش نیز مانند آثار قبلی من اثری اجتماعی محسوب می شود و درباره آزار و اذیت زنان و کودکان و ترنس سکشوال‌ها است. متاسفانه از نظر برخی از نهادها طرح چنین مضامینی تابو محسوب می شود و به همین دلیل سازمان هایی مثل شهرداری هیچ کمکی به ما نمی کنند در حالی که این نمایش اثری پداگوژیک درباره معضلات اجتماعی است.

ارسطو در پایان صحبت هایش درباره اجرای عمومی این نمایش بیان کرد: با تماشاخانه پایتخت برای اجرای نمایش صحبت کردیم و قرار است بعد از بازبینی در صورت نبود مشکل، آذر و دی در این تماشاخانه نمایش «خودکار بی کار» به صحنه برود.

کد N1788454

وبگردی