آفتاب

ایجاد بانک اطلاعات کارت‌های مصرف بازرگانی در گمرک/ شناسایی فعالان مجاز اقتصادی

ایجاد بانک اطلاعات کارت‌های مصرف بازرگانی در گمرک/ شناسایی فعالان مجاز اقتصادی

رییس کل گمرک از ایجاد بانک اطلاعات کارت‌های مصرف بازرگانی خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، فرود عسگری در جلسه بررسی عملکرد و پروژه‌های اقتصاد مقاومتی درباره استقرار گمرک الکترونیک یک‌پارچه اظهار داشت: گمرک ایران در چارچوب اقتصاد مقاومتی موفق شد به‌سمت گمرک دیجیتال حرکت کند و نسبت به استقرار گمرک الکترونیک و ابزاری که بتواند تشریفات را با کمترین زمان ممکن انجام دهد حرکت کند.

وی گفت: در حال حاضر 45 قانون تجارت خارجی و 15 کنوانسیون بین‌المللی را دارا هستیم و برای 22 سازمان متولی مجوز صادر می‌کنیم.

رییس‌کل گمرک افزود: بیشترین ارتباط ما با سازمان بهداشت است و تمام گردش‌کار و تبادل اطلاعات به‌صورت الکترونیک انجام می‌شود هر چند پیش از این اظهارنامه‌ها به‌صورت فیزیکی انجام می‌شد و احتمال دستکاری و جعل و مفقودی در آن بالا بود اما هم‌اکنون این‌گونه تخلفات به حداقل رسیده  است.

عسگری ادامه داد: در گذشته تبادل بین گمرک و بانک‌مرکزی به‌صورت سنتی انجام می‌شد و تمام تراکنش به صورت فیزیکی بود و احتمال سرقت اوراق بهادار و اسناد وجود داشت که خوشبختانه امروز دیگر شاهد این اتفاقات نیستیم.

وی درباره قاچاق کالا گفت: کشفیات درباره قاچاق انسان از مرز بازرگان موارد متعددی از تبعه افغانستان و پاکستان وجود داشت که شناسایی شد و به کمک ایکس‌ری صورت گرفت و به مقامات مربوطه تحویل داده شد.

عسگری گفت: ارزش پرونده متشکله قاچاق تا 51 درصد و کشفیات کالای قاچاق تا 50 درصد رشد داشته و 349 تن پیش‌ساز مواد مخدر و 11 هزار کیلوگرم پیش‌ساز و 536 کیلوگرم هرویین تنها در گمرکات دو قارون و لطف آباد کشف شد.

وی افزود: یکی از مهمترین دستاوردهای ما تولید بانک اطلاعات بزرگی است که کارت‌های یک‌بار مصرف بازرگانی را استخراج می‌کند و ما موفق شدیم در این مدت فعالان مجاز اقتصادی را شناسایی کنیم. ضمن اینکه کاهش زمان ترخیص کالای وارداتی از  26 روز به 3 روز و کالاهای صادراتی از 7 روز به یک روز از دستاوردهای ماست.

عسگری گفت: ایجاد دروازه مشترک مرزی و تبادل اطلاعات با سایر کشورها از جمله ارمنستان، افغانستان و روسیه از اقداماتی است که انجام گرفته و گمرک جمهوری اسلامی با ترکیه تفاهمنامه همکاری امضا کرده‌اند.

کد N1788308

وبگردی