آفتاب

اجرای 58 پروژه آب و برقی به ارزش 6.1 میلیارد دلار توسط شرکت‌های ایرانی در خارج از کشور

اجرای 58 پروژه آب و برقی به ارزش 6.1 میلیارد دلار توسط شرکت‌های ایرانی در خارج از کشور

حمیدرضا تشیعی: نقشه راهی را در دست تدوین داریم که بتوانیم سهم صادرات خدمات فنی و مهندسی بخش آب و برق را به بیش از 90 درصد کل صادرات خدمات فنی مهندسی کشور برسانیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، حمیدرضا تشیعی رئیس مرکز توسعه صادرات و پشتیبانی صنعت آب و برق در حاشیه هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی برق با بیان اینکه وزارت نیرو طی سال‌های 91 تا 95 در نقش صادرات خدمات فنی و مهندسی رتبه اول را داشته است، گفت: خوشبختانه ما از نظر خودکفایی در صنعت آب و برق توانسته‌ایم بیش از 95 درصد تجهیزات را در داخل تولید کنیم.

وی افزود: در سال جاری بیش از 58 پروژه به ارزش بالغ بر 6.1 میلیارد دلار در صنعت برق اجرایی شده و یا در حال اجراست که از این تعداد 50 پروژه مربوط به صنعت برق است که ارزش آن بیش از 5.6 میلیارد دلار است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 52 درصد کل صادرات خدمات فنی مهندسی مربوط به صنعت آب و برق است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در 25 کشور دنیا از جمله تاجیکستان، عراق و سریلانکا پروژه اجرا می‌کنیم.

وی احداث سد و نیروگاه در سریلانکا، برق‌رسانی به هزار روستا در سریلانکا، احداث دو سد و نیروگاه در تاجیکستان، خط سوم انتقال برق در ارمنستان را از جمله پروژه‌های مهندسین ایرانی در خارج از کشور برشمرد.

تشیعی همچنین گفت: نقشه راهی را در دست تدوین داریم که بتوانیم سهم صادرات خدمات فنی و مهندسی بخش آب و برق را به بیش از 90 درصد کل صادرات خدمات فنی مهندسی کشور برسانیم.

وی توضیح داد: در این برنامه قرار است با نهادینه کردن فاکتورهایی همچون رتبه‌بندی بازارهای بین‌المللی، ممانعت از خام‌فروشی و اعمال عوارض بر 31 قلم کالای وارداتی که امکان تولید از داخل دارند، افزایش جوایز صادراتی، گسترش روابط کارگزاری بانکی، سهم توسعه صادرات کشور در صنعت آب و برق را گسترش دهیم.

وی ابراز امیدواری کرد: با تدوین این نقشه راه و همکاری نهادهای ذی‌ربط از جمله وزارت صنعت، گمرک و وزارت خارجه بتوانیم پتانسیل‌های این صنعت را بالفعل کنیم.

کد N1788215

وبگردی