آفتاب

آماده‌ایم نفت و تمامی درآمدها را به بغداد تحویل دهیم

آماده‌ایم نفت و تمامی درآمدها را به بغداد تحویل دهیم

نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق، برای گفت‌وگو با بغداد براساس قانون اساسی این کشور، اعلام آمادگی کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از السومریه‌نیوز، «نیچروان بارزانی» نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق، امروز- دوشنبه- طی کنفرانسی خبری، گفت: «مشکلات با بغداد هرگز از طریق قدرت نظامی حل نمی‌شود، ما خواهان توقف پایدار درگیری‌ها با نیروهای عراقی هستیم.»

نیچروان بارزانی از آنچه آن را «تحرکات بغداد برای لغو نظام سیاسی و قانونی اقلیم کردستان عراق» خواند، ابراز تاسف کرد و گفت: «بغداد تاکنون به‌ درخواست‌های ما برای مذاکره پاسخ نداده است... ما خواهان نشست با طرف‌های سیاسی عراقی هستیم.»

وی خاطرنشان کرد: «نیروهای پیشمرگه و نیروهای عراقی تاکنون به هیچ‌گونه توافقی دست نیافته‌اند و ما معتقدیم که راه‌حل، سیاسی است نه نظامی... ، ما خواهان بررسی مشکل گذرگاه‌های مرزی براساس قانون اساسی هستیم نه از طریق عملیات نظامی.»

نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق در ادامه گفت: «آماده هستیم گزارش‌ها و فهرست حقوق‌ها در اقلیم کردستان را در اختیار بغداد قرار دهیم. در صورتی‌که اختصاص ۱۷ درصد از بودجه عراق به اقلیم کردستان تضمین شود، آماده تسلیم نفت، فرودگاه‌ها، گذرگاه‌های مرزی و تمامی درآمدها به بغداد هستیم.»

وی در پاسخ به پرسشی درباره موضع اقلیم کردستان عراق در قبال بحران‌های موجود میان احزاب سیاسی کرد، گفت: «موضع کردستان در قبال بغداد ثابت است؛ ما از بغداد می‌خواهیم با برگه نیروهای کردستان بازی نکند.»

بارزانی متذکر شد: «روابط ما با ایران و ترکیه ادامه دارد. در صورتی‌که تهران و آنکارا تمایل داشته باشند، آماده دیدار از این دو کشور هستیم.»

کد N1788199

وبگردی