آفتاب

رهبر جدایی‌طلبان کاتالونیا داوطلبانه تسلیم پلیس بروکسل شد

رهبر جدایی‌طلبان کاتالونیا داوطلبانه تسلیم پلیس بروکسل شد

ایرنا نوشت: «کارلس پوجدمونت» رئیس و چهار عضو معزول دولت محلی کاتالونیای اسپانیا که دولت مادرید درخواست دستور بازداشت اروپایی آنان را صادر کرده است، داوطلبانه خود را تحویل پلیس بروکسل پایتخت بلژیک دادند.

به گزارش روزنامه ال پاییس، این پنج نفر به همراه وکیلانشان در حالی‌ که دادستانی و دادگاه بروکسل منتظر آنها بودند، در اداره پلیس خیابان 'رویال' بروکسل حضور یافتند.

گفته می‌ شود که این اقدام آنها، به این دلیل بوده که می‌ خواستند از انتشار تصویر دستگیر شدن خود جلوگیری کنند.
پلیس فدرال بروکسل ، تاکنون از انتشار دادن جزئیات بیشتر در مورد این اقدام پوجدمونت و همراهانش خودداری کرده و اشاره نموده که مسئولین دادستانی به زودی نشست خبری برگزار خواهند کرد.

«کارمن لاملا» قاضی دادگاه ملی‌ اسپانیا جمعه شب دستور پیگرد و بازداشت ملی‌ و بین المللی پوجدمونت و چهار عضو سابق دولتش را که به بلژیک گریخته بودند، صادر کرد. لاملا در این رابطه آنها را به ایجاد شورش، فتنه انگیزی، اختلاس و نافرمانی از قانون متهم کرده است. لاملا در حکم خود اشاره نمود که پوجدمونت به همراه دیگر مقامات، کارمندان دولتی و نهادهای دولتی و خصوصی از پست خود به عنوان رئیس دولت محلی برای برگزاری همه پرسی‌ استقلال طلبی به منظور جداسازی کاتالونیا از اسپانیا استفاده کرده اند.

وی ادامه داد :آنها برای این کار به ترویج و استفاده از زور، تهدید و خشونت از سوی بخش های استقلال طلب کاتالونیا پرداخته و خواستار قیام و به چالش کشیدن نظم قانون اساسی‌ اسپانیا شده اند.

قاضی در این رابطه، در مجموع 10 حکم (دو حکم برای هر متهم ) صادر کرد که در حکم اول، دستور بازداشت هر کدام از این افراد را به دادستانی فدرال بلژیک ابلاغ کرد و در حکم دوم، دستور بازداشت ملی‌ و بین المللی این افراد از طریق پلیس و نیروهای ژاندارمری ارسال شد تا در صورتی که هر یک از این متهمان قصد خروج از بلژیک را داشت، توسط نیروهای مذکور دستگیر شوند.

کاتالونیا بخشی خودمختار با هفت میلیون و 500 هزار نفر جمعیت در شمال شرقی اسپانیاست که خواستار استقلال از دولت مرکزی می باشد. این بخش به لحاظ مالی، بانکی و امور بندری، مهم ترین بخش خودمختار اسپانیا به‌شمار می‌رود.
جدایی‌خواهان کاتالونیا معتقدند جدایی این ایالت از دولت مرکزی به سود آن خواهد بود چرا که 27 درصد صادرات اسپانیا از این منطقه است و مقصد 25 درصد گردشگران اسپانیا نیز این ایالت می باشد.

ایالت کاتالونیا در روز یکم اکتبر (9 مهر ماه) همه پرسی‌برگزار کرد که براساس قانون اساسی اسپانیا غیرقانونی اعلام شد و دادگاه قانون اساسی اسپانیا در هفتم سپتامبر این همه پرسی را معلق کرد.
در جریان این همه پرسی‌ غیر قانونی، درگیری هایی‌ بین نیروهای امنیتی که مانع از رای گیری شدند و رای دهندگانی که اصرار بر انداختن رای خود به صندوق ها داشتند، صورت گرفت که صدها زخمی بر جا گذاشت.
بروز این چالش، باعث شده که کشورهای مختلف از جمله جمهوری اسلامی ایران، نسبت به آن موضع گیری کرده و مخالفت خود با این جدایی را ابراز دارند.

«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص برخی تحرکات و ناآرامی ها در ایالت کاتالونیای اسپانیا گفت: ایران در چارچوب مواضع اصولی خود به یک اسپانیای متحد، یکپارچه و دمکراتیک معتقد است و خواستار حفظ ثبات، آرامش، همبستگی ملی و احترام به موازین قانون اساسی اسپانیاست.

قاسمی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران لزوم تمکین به حاکمیت قانون و اجتناب از خشونت و تقابل و پیگیری مطالبات از طریق قانونی،مسالمت آمیز، و گفتگو را مورد تاکید قرار می دهد و بر این باور است که منافع همه مردم اسپانیا، ثبات سیاسی و رشد اقتصادی آن کشور، از طریق یکپارچگی و هم افزایی ملی، بیشتر و بهتر تامین می شود.

5252

کد N1787880

وبگردی