آفتاب

چرا تروریست‌ها از دوستان آمریکا هستند؟

چرا تروریست‌ها از دوستان آمریکا هستند؟

عبدالرضا غفرانی

روز دوشنبه گذشته، بار دیگر یک فرد جانی روانی، با یک  خودرو به داخل پیاده رو در منطقه "نیویورک پلازا" حمله کرد و موجب کشته شدن نه نفر و مجروح گردیدن دهها نفر بی گناه شد.

عامل این جنایت غیر انسانی این بار یک آمریکائی که اصلیت او  ازبک بوده، اعلام شده است. طبق اخبار و گزارشات، این فرد خود را منتسب به گروه آدمکش "داعش"  معرفی  و تبلیغ کرده است. حال اگر این فرد منتسب به "داعش" است یا خیر موضوع بحث این مقال کوتاه نیست. اما  چند نکته مهم وجود دارد که باید بدان پرداخت و توجه کرد:

نخست اینکه این فرد تابعیت کشوری را داشته که در زمره شش کشوری که دولت ایالات متحده آنهارا متهم به حمایت از تروریسم می‌کند و برای ورود اتباع آنها محدودیت ایجاد کرده، نیست. در واقع ازبکستان کشوری است که از دوستان ایالات متحده ( اگر نگوئیم متحد) به شمار می رود. به علاوه در طول 16 سال گذشته و از زمان حادثه 11 سپتامبر تمام عملیات تروریستی و جنایاتی که چه در داخل و چه در خارج  آمریکا  انجام شده همه توسط اتباع کشور هائی صورت گرفته که دوست و بعضا متحد ایالات متحده بوده اند!!

دوم؛ با اینکه اینگونه عملیات تروریستی و جنایات گاه و بیگاه در سایر کشورهای غربی صورت می گیرد، اما اکثر آنها در داخل آمریکا و توسط اتباع کشورهای دوست آمریکا رخ داده است. آیا وقت آن نرسیده که دولتمردان آمریکا بیشتر و با تعمق بر روی این مساله تامل کنند که چرا  دائم از جانب دوستان و حتی متحدان خود ضربه می خورند؟

سوم اینکه عملیات تروریستی از این نوع ثابت می کند که دولت و دستگاههای امنیتی ایالات متحده در پیدا کردن علت و نیز عاملین این جنایات تروریستی یا ضعیف عمل کرده اند و یا بنا به ملاحظات سیاسی نمی خواهند واقعیات را قبول کنند. در نتیجه بیشتر کشورهائی را هدف قرار می دهند که خود در مبارزه با جنایات داعش پیشرو و پیشتاز بوده اند.

چهارم اینگونه جنایات تروریستی به خوبی ثابت و روشن می کند که دولت دونالد ترامپ در مبارزه با تروریسم که هم منشأ داخلی داشته و هم ناشی از سیاست خارجی اشتباه آن کشور است تا چه اندازه ضعیف و ناتوان عمل کرده است.

پنجم، شگفت آور  اینکه دولت دونالد ترامپ از هشت ماه گذشته که زمام امور را به دست گرفته است به جای اینکه عمیقا و واقع بینانه به موضوع تروریسم بپردازد، فقط به تهدید دیگر کشور ها و ایجاد محدودیت اکتفا می کند که عملا مشاهده می شود نتیجه ای نداشته است. بدیهی است تا زمانی که دولت آمریکا به این روش ادامه دهد وقوع و تکرار این حوادث مرگبار اجتناب ناپذیر بوده و مالا مردم دنیا و نیز  آمریکا هم امنیت نخواهند داشت.

*نماینده اسبق ایران در آسیاپاسفیک سازمان ملل متحد

52310

کد N1787366

وبگردی