آفتاب

الأخبار منتشر کرد: جزئیات سفر یک مقام امنیتی آمریکا به دمشق

الأخبار منتشر کرد: جزئیات سفر یک مقام امنیتی آمریکا به دمشق

تسنیم نوشت: چند روز قبل، یک مقام آمریکایی به نمایندگی از یکی از برجسته‌ترین دستگاه‌های امنیتی آمریکا، به سوریه سفر کرده است.

به گزارش الاخبار این مقام آمریکایی، اوایل هفته جاری وارد بیروت شد و سپس سه‌شنبه گذشته با اسکورت نیروهای امنیتی لبنان از راه زمینی وارد دمشق شد.

سفر این مقام امنیتی آمریکایی به سوریه چندین ساعت به طول انجامید و وی در طول این سفر، با یک مقام امنیتی بلندپایه سوری دیدار کرد.

بر اساس اطلاعاتی که الأخبار به آن دست یافته است، این مقام آمریکایی در این دیدار، درباره نتایج تماس‌هایی که پیش از این بین مقامات امنیتی آمریکا از جمله "مایکل پامپئو" مدیر سرویس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، و علی مملوک، رئیس شورای امنیت ملی سوریه صورت گرفته، با مقام سوری گفت‌وگو کرده است. این تماس‌ها قبلا درباره سرنوشت آمریکایی‌های مفقود‌الأثر در سوریه که گمان می‌رود در بین آن‌ها مزدوران سرویس اطلاعات نظامی آمریکا نیز حضور دارند، صورت گرفته است.

الاخبار در ادامه نوشت که دولت سوریه با احتیاط با سفر این مقام آمریکایی تعامل کرده است و به نظر می‌رسد که دمشق سطح مقاماتی را که این مهمان آمریکایی با آن‌ها دیدار کرده است، مشخص کرده و رهبران بلندپایه سیاسی سوری از این مقام آمریکایی استقبال نکرده‌اند، به‌ویژه اینکه تجربه‌ای که سوریه قبلا با آمریکا داشته است، چنین دیدار‌هایی را ایجاب نمی‌کند. از سوی دیگر، قبلا نیز اشخاصی از آمریکا به دمشق سفر کرده اند، اما این سفرها هیچ نتیجه‌ای نداشته است. همچنین به نظر می‌رسد که دمشق مایل نیست که ارتباط با آن فقط از طریق کانال‌های امنیتی باشد و معتقد است که حضور نیروهای آمریکایی در خاک سوریه، عاملی برای اشغالگری به شمار می‌رود.

به نوشته الأخبار، این مقام امنیتی آمریکای که دیوید نام دارد در دیدار خود با مقام سوری تاکید کرده است که حضور نظامی آمریکا در خاک سوریه جنبه مشورتی دارد و عملیات نیروهای آمریکایی به مبارزه با داعش منحصر می‌شود.

وی تاکید کرد که آمریکا و ارتش این کشور، خواهان درگیری نظامی با هیچ طرف دیگری در سوریه نیستند و دولت آمریکا قصد باقی گذاشتن پایگاهی نظامی در سوریه و یا ادامه حضور در سوریه بعد از رهایی از داعش را ندارد و واشنگتن وعده‌ای به معارضان در خصوص باقی ماندن در سوریه نداده است.

این فرستاده امنیتی آمریکا با کاستن از توانایی گروه‌های مسلح معارض، تاکید کرد که آمریکا به توانایی این گروه‌ها برای کنترل دائم بر هیچ منطقه‌ای در سوریه و یا تحقق ثبات، اعتمادی ندارد. وی تاکید کرد که واشنگتن با مسکو برای برنامه‌ریزی برای مرحله بعد از داعش به گونه‌ای که دولت سوریه با آن موافقت کند، تلاش می‌کند.

به نوشته الأخبار، منابع لبنانی و سوری هیچ واکنشی به این خبر نشان نداده‌اند و بر اساس اطلاعات به‌ دست آمده، موضوعاتی که در دیدار طرف آمریکایی و سوریه مطرح شده است، نیازمند پیگیری‌های بعدی بین دو طرف است و این در حالی است که دمشق هیچگونه آمادگی برای همکاری امنیتی با آمریکا بدون تغییراتی آشکار در سیاست‌های واشنگتن، نشان نداده است.

تولسی گابارد، نماینده دموکرات آمریکا اواسط دسامبر گذشته طی سفر به سوریه، با بشار اسد رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرد، اما بعد از بازگشت به واشنگتن، با هجمه‌ای شدید از سوی منتقدان مواجه شد و در نهایت برای این سفر مورد بازجویی گرفت که این بازجویی‌ها ماه گذشته میلادی به پایان رسید و مشخص شد که وی هیچگونه تخلفی انجام نداده است.

گابارد پیش از سفر به سوریه با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا دیدار کرد و نامه‌ای از سوی وی برای بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه برد. وی گزارشی درباره دیدارهای خود در سوریه و سایر موضوعات را به کاخ سفید ارائه کرد و کاخ سفید نیز آن را برای بررسی‌های دقیق، به دستگاه‌های امنیتی ارجاع داد. با وجود این، مقامات کاخ سفید اعلام کردند که ترامپ نمی‌توانست این موضوع را پیگیری کند و اطرافیان وی از او به خاطر شتابزدگی و اعلام این موضوع که وی با باقی ماندن اسد، مشکلی ندارد، انتقاد کردند.

به نوشته الأخبار، زوار دمشق به نقل از بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه گفتند که وی با هرگونه تلاش از سوی هر طرفی در دنیا برای طرح راه‌حل‌هایی که بر کناره‌گیری حکومت حتی به صورت موقت تکیه دارد، مخالف است.

اسد به همپیمانان دمشق و دوستانش گفته است که هیچ طرحی که مبتنی بر قرار گرفتن برخی مناطق سوریه تحت قیمومیت آمریکا، ترکیه و یا اردن باشد قابل قبول نیست و دمشق با کردها در خصوص اداره مناطق از سوی آن‌ها به صورت مستقل گفت‌وگو نمی‌کند و کردستان دیگری در سوریه ایجاد نمی‌شود. اسد تاکید کرد که مناطقی که کردها‌ در سوریه تحت کنترل خود دارند، مناطق سوریه به شمار می‌رود و ویژگی تبدیل شدن به مناطق حکومت خودمختار را ندارند.

اسد همچنین تاکید کرد که دولت سوریه تلاش برای گسترش حاکمیت بر همه مناطق سوریه را از طریق گفت‌وگو، آشتی یا عملیات نظامی ادامه می‌دهد و دمشق هیچگونه تلاش برای تغییر وضعیت جغرافیایی یا سیاسی در هیچ منطقه‌ای از سوریه را قبول نمی‌کند.

به نوشته این روزنامه لبنانی، زوار دمشق گفتند که اسد با خونسردی کامل واقعیت میدانی سوریه را تشریح کرده و از فروپاشی قریب‌الوقوع گروه تروریستی داعش خبر داده است. اسد معتقد است که دشمنان سوریه، برای شعله‌ور ماندن جنگ در سوریه تلاش می‌کنند. وی در عین حال گفته که او و هیچ شخص عاقلی به دولت آمریکا اعتماد ندارد و لذا مواضع واشنگتن یا اعزام فرستاده‌ها به سوریه، بی‌اهمیت است.

الأخبار در ادامه می‌نویسد: فرستاده‌هایی که به سوریه سفر کرده‌اند، گفتند که اسد بر اساس ادامه نبرد، رفتار می‌کند و برای تقویت وضعیت نظامی، امنیتی و اقداماتی که به مردم در مقاومت کمک می‌کند، تلاش می‌کند.

به نوشته الأخبار، بشار اسد با قاطعیت هرگونه تلاش برای گفت‌وگو در خصوص مناطق مورد منازعه را رد کرده است.

اسد همچنین مستقیما به مسکو در خصوص برگزاری کنگره ملل سوریه اعتراض و تاکید کرده است که فقط یک ملت در سوریه وجود دارد نه چندین ملت. وی در عین حال گفته که دمشق از گفت‌وگو استقبال می‌کند، اما با برگزاری آن در پایگاه روسیه در حمیمیم مخالف است. در نتیجه این اعتراض، مسکو نام کنگره ملل سوریه را تغییر داد و مکان برگزاری این نشست را شهر سوچی روسیه تعیین کرد.

5252

کد N1786825

وبگردی