آفتاب
آخرین اخبار اربعین را در «مهر»‌ بخوانید

شلوغی مهران، شور شلمچه و ناامیدی خسروی/تخلفاتی که زوار مرتکب شدند

شلوغی مهران، شور شلمچه و ناامیدی خسروی/تخلفاتی که زوار مرتکب شدند

در حالی روزبه‌روز به اربعین نزدیک‌تر می‌شویم که گره مرز خسروی کورتر و مهران شلوغ‌تر می‌شود، بیش از دو میلیون ویزا صادرشده و نزدیک به یک‌میلیون زائر از مرزها گذشته‌اند.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: در بسته خبری اربعین آخرین رویدادهای مرتبط با پیاده‌روی اربعین را مرور خواهیم کرد، مواردی از قبیل روند صدور ویزا، آخرین اخبار بازگشایی مرز خسروی، ارائه خدمات به زائران، روزهای شلوغ مهران و برخی از اخبار مرزهای کشور برای تردد در ایام اربعین.

برخورد با زائران فاقد مدرک قانونی

درحالی‌که بارها و بارها مسئولان از افزایش نظارت‌ها گفته و بر عدم امکان خروج هیچ زائری بدون گذرنامه و ویزا تأکید کرده‌اند گزارش‌های رسیده حکایت از حضور افرادی دارند که به امید خروج از کشور بدون مدارک لازم راهی مرزها می‌شوند.

آن‌طور که سرکنسول ایران در عراق گفته است  ۳۰ تا ۴۰ زائر بدون مدارک قانونی در عراق  دستگیرشده‌اند که با تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران آزاد شدند و اگر کار این افراد به دادگاه می‌رسید ۳ سال زندانی می‌شدند.

به گفته میر مسعود حسینیان بر اساس صحبت‌های یکی از مقامات عراقی ممکن است زائرانی که ورود غیرقانونی داشته‌اند به‌طور دائم ممنوع‌الورود شوند و حتی ممکن است مرزها بسته شود.

بر اساس صحبت‌های یکی از مقامات عراقی ممکن است زائرانی که ورود غیرقانونی داشته‌اند به‌طور دائم ممنوع‌الورود شوندوی افزود: بارها در این رابطه  اتمام‌حجت شده و در مورد مخاطرات خروج غیرقانونی گفته‌شده است، اگر زائران بدون مدارک قانونی را به ما تحویل ندهند و پایشان به دادگاه برسد، زندانی می‌شوند. علاوه بر این زائران در نگهداری پاسپورت دقت کنند و در صفحه آخر پاسپورت یک شماره تماس نوشته شود.

سخنگوی ستاد مرکزی اربعین هم ضمن تأیید این مطلب،  ورود بدون ویزا و گذرنامه را تردد غیرمجاز برشمرد و گفت: بر اساس اینکه قانون جمهوری اسلامی ایران برگرفته از شرع اسلام است بنابراین عبور غیرمجاز هم خلاف شرع و هم خلاف قانون است.

شهریار حیدری گفته است که به‌هیچ‌وجه در برابر زائران بدون مدارک قانونی اغماض نمی‌شود و ازنظر مقررات کشور عراق هر فردی بدون ویزا و گذرنامه دستگیر شود سه سال حبس می‌شود، این درحالی است که از نظر مقررات جمهوری اسلامی ایران نیز تردد غیرمجاز هم زندان و هم جریمه دارد، البته در نوع برخورد متفاوت است چراکه در تفاهم‌نامه وزیر کشور ایران و عراق تأکید شده که فردی بدون ویزا و گذرنامه تردد نکند.

به گفته وی در سال گذشته تعدادی از زائران بدون ویزا و گذرنامه تردد کردند، با اغماض و رایزنی‌های فشرده جمهوری اسلامی ایران بخشی از این افراد را بازگرداندیم؛ این در حالی است که امسال به‌هیچ‌عنوان اغماض در قبال این افراد انجام نمی‌شود.

یک زائر بدون ویزا در عراق به ۲ ماه حبس محکوم شد

به گفته حیدری برخوردهای شدیدی با زائران بدون مدرک دستگیرشده در عراق شده است، به طوریکه فردی که گذرنامه داشته اما بدون ویزا  بوده‌، دو ماه حبس محکوم شده است، این موضوع باید بررسی مجدد شود و هویت فرد و دلیل ورود وی به عراق مشخص شود.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین توصیه‌های ما به زائران این است که با توجه به وجود این همه دفاتر خدماتی و زیارتی ازجمله فعالیت بیش از دو هزار و ۴۳۰ دفتر تنها از طریق سازمان حج و زیارت، پنج شرکت از سوی سفارت عراق در اهواز و تهران برای صدور ویزا و گذرنامه به‌صورت قانونی اقدام کنند.

افزایش نظارت‌ها بر مرز

فرمانده قرارگاه ظفر یگان‌های ویژه ناجا اما از افزایش نظارت‌ها خبر داد و اظهار کرد: پنج لایه کنترلی از منطقه پل زائر تا پایانه مرزی مهران جهت کنترل جمعیت و عودت زوار تبعه بیگانه و کسانی که فاقد گذرنامه هستند، ایجادشده و مدیریت جمعیت و جلوگیری از ازدحام و تجمع در لایه‌های کنترلی مهم‌ترین اولویت و برنامه یگان ویژه است.

به گفته سردار حسن کرمی در روزهای گذشته افرادی بودند که بدون روادید به مرزها مراجعه کردند که توسط نیروهای مستقر در لایه‌های کنترلی به شهرهای خودشان عودت داده شدند، مردم باید توجه داشته باشند که در مهران و شهرهای مرزی به‌هیچ‌وجه روادید صادر نمی‌شود.

خوشبختانه امسال شاهد تمکین مردم از قانون نسبت به سال گذشته بوده‌ایممدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت هم این نظارت‌ها را مؤثر دانسته و  گفته است: خوشبختانه امسال شاهد تمکین مردم از قانون نسبت به سال گذشته بوده‌ایم، قطعاً صدور بیش دو میلیون ویزای اربعین با توجه به فاصله ۹ روزه تا اربعین نشان می‌دهد تعداد کسانیکه به دنبال خروج غیرقانونی بوده‌اند، کم شده است.

محسن نظافتی با تأکید بر ضرورت حفظ این نظم تا پایان پیاده‌روی اربعین، خاطرنشان کرد: در هفته آینده که طبیعتاً جمعیت بیشتری به سمت مرزها رفته و از آن‌سو نیز زائرانی که حدود ۸۰۰ هزار نفر هستند، تصمیم به بازگشت دارند و نیازمند حفظ همین نظم هستیم.

کد N1786722

وبگردی