آفتاب

محمدی: در 103 کشور انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار کردیم

محمدی: در 103 کشور انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار کردیم

علی اصغر محمدی مدیر کل امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه در بازدید از غرفه خبرگزاری خبرآنلاین در نمایشگاه مطبوعات در مرود مسائل ایرانیان خارج از کشور گفت و گو کرد.

موضوع ایرانیان خارج از کشور یکی از موضوعات مهم مطرح در وزارت خارجه است که تمام مسائل آنان از طرف دستگاه دیپلماسی و اداره کل امور ایرانیان خارج از کشور پیگیری و دنبال می شود. این را می توان از ملاقاتها و نشست های مکرر محمد جواد ظریف در سفرهای خارجی خود با ایرانیان خارج از کشور دریافت. دولت دوازدهم در این زمینه برنامه های خاصی دارد که می تواند تعامل و ارتباط با ایرانیان خارج از کشور را با تحولات بسیاری روبرو کند.

علی اصغر محمدی مدیر کل امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه در بازدید از غرفه خبرگزاری خبرآنلاین در نمایشگاه مطبوعات به خبرنگار خبرآنلاین گفت: بحثی که این روزها بسیار مطرح می شود استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور است.

وی ادامه داد: با توجه همه جانبه مقامات عالی کشور، دولت دوازدهم و مجلس شورای اسلامی و تمام ارکان جمهوری اسلامی به موضوع با اهمیت ایرانیان خارج از کشور به نظر می رسد که بخشی از زیرساختهای لازم برای استفاده از این ظرفیت موجود است و بخشی از آن هم با راه اندازی دبیرخانه شورای عالی ایرانیان و زیر ساختهایی که در نهادهای خصوصی و دولتی در حال طراحی و برنامه یزی است پا خواهد گرفت.

محمدی در رابطه با تعامل ایرانیان خارج از کشور با داخل کشور گفت: درخواست ما از ایرانیان خارج از کشور این است که همانگونه که تا به حال خود را در مسائل داخلی کشور سهیم می دانستند، باز هم بیش از گذشته خود را در مسائل کشور شریک بدانند و در آن مشارکت کنند. همچنین از رسانه ها انتظار می رود به یک تریبون فردی و جمعی برای ایرانیان خارج از کشور و تعامل با آنها تبدیل شوند.

مدیر کل امور ایرانیان خارج از کشور در پاسخ به این سوال که در حوزه ایرانیان خارج از کشور چه چالشهایی وجود دارد، گفت: ما با دو موضوع ایران هراسی و ایرانی هراسی مواجه هستیم. سیاست های دولت ترامپ فقط ایران را هدف نگرفته بلکه با سیاستهای مهاجرتی ایرانی ها را هدف گرفته است.

وی گفت: بهترین افراد برای مقابله با این وضعیت خود ایرانیان هستند. ایرانیان با سطح بالای فرهیختگی و دانشی که دارند بسیار ظرفیت بالایی در این باره دارند. ما در کنارشان هستیم و امیدواریم با برنامه هایی که در حال طراحی است هر چه بیشتر و بیش از گذشته در خدمتشان باشیم.

محمدی در زمینه خدمات به ایرانیان خارج از کشور گفت: با پدیده مهاجرت و رفت و آمدهایی که وجود دارد، همچنین پدیده مهاجرت موقت برای تحصیل و دوره های آموزشی در مقاطع مختلف، ارائه آمار دقیق از تعداد ایرانیان خارج از کشور شاید ممکن نباشد، ولی در حدود 5 تا 6 میلیون که در حال نوسان هست، در خارج از کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: بسیار قابل توجه است که جامعه ایرانیان جزو معدود جوامعی هستند که پراکندگی بسیار خوبی در سطح جهان دارند. در زمان انتخابات در بیش از صد و سه کشور انتخابات را برگزار کردیم و جاهایی بود که نمایندگی نداشتیم ولی می دانستیم که ایرانی ها حضور دارند. با این فرض فکر می کنیم در بیش از صد و ده کشور ایرانی ها حضور دارند و این یک ظرفیت فوق العاده ای است.

محمدی با اشاره به ظرفیت بالای ایرانیان خارج از کشور گفت: بهترین دانشمندان در سطح اروپا، امریکا، کانادا و همچنین در حوزه آسیا و اقیانوسیه ایرانیان هستند که توانستند رتبه های بالای علمی و حتی اقتصادی و سرمایه گذاری را بدست بیاورند و ما مفتخر هستیم به این که ایرانی ها هر جا هستند پیام آوران صلح هستند، انسانهای موفقی هستند که نشانی از تمدن ایرانی و ارزشهای والای فرهنگ ایرانی هستند.

محمدی در رابطه با فرمان مهاجرتی ترامپ گفت: این فرمان نه تنها ضد ایرانی بلکله ضد انسانی بود، همچنان که آقای دکتر ظریف در مصاحبه ای به موضوع جدا کردن خانواده ها از همدیگر اشاره کردند و آنرا محکوم کردند. کسانی که منادی حقوق بشر هستند به این موضوع مهم که این سیاست چه لطماتی برای خانواده ها و جدا کردن آنها از داشته است نپرداخته اند. پرداختن به این موضوع افکار عمومی جهانیان را می تواند علیه سیاستهای ضد انسانی و ضد ایرانی ترامپ بسیج کند.

52312

کد N1786502

وبگردی