آفتاب

فاز یک پزشک خانواده تا پایان سال 97 اجرا می‌شود

فاز یک پزشک خانواده تا پایان سال 97 اجرا می‌شود

معاون بهداشت وزیر بهداشت ضمن تاکید بر اینکه برنامه پزشک خانواده یکی از اولویت‌های وزارت بهداشت است، گفت: فاز یک پزشک خانواده تا پایان سال 97 اجرا می‌شود و این طرح به صورت پایلوت در 15 استان تا پایان امسال اجرا می‌شود.

به گزارش ایلنا، علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزیر بهداشت درباره این موضوع گفت: پرونده الکترونیک سلامت بسیار فراتر از سامانه هایی است که تاکنون ایجاد شده است و تمام اطلاعات ایرانیان از بدو تولد تا مرگ باید در این پرونده ثبت شود.

رییسی افزود: پرونده الکترونیک سلامت با سطوح دسترسی مشخص در اختیار تمام مراکز بهداشتی، درمانی، پاراکلینیک، آزمایشگاه‌ها، رادیولوژی‌ها و حتی بخش‌های خصوصی بهداشتی و درمانی قرار می‌گیرد. البته اطلاعات سلامت هر فرد محفوظ خواهد بود و پس از انجام سیاستگذاری‌های لازم، اطلاعات افراد در یک سطح بندی خاص در اختیار این مراکز قرار می‌گیرد.

معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به اینکه برای اجرای تمام طرح‌ها برنامه زمانبندی مشخص در نظر گرفته شده است، گفت: در حال حاضر چند سامانه در کشور طراحی شده که اطلاعات در آن ثبت می‌شود. این سامانه‌ها تحت پرونده الکترونیک سلامت قرار خواهند گرفت و به همه بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی درمانی لینک خواهد شد.

او با اشاره به اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع گفت: این برنامه یکی از اولویت‌های حوزه بهداشت خواهد بود و تمام اجزای آن بررسی شده و در فاز نخست به صورت پایلوت در ۱۵ استان تا پایان سال اجرا خواهد شد. تمام پزشکانی که در برنامه پزشک خانواده کار می‌کنند باید دوره آموزش شش ماهه را گذرانده باشند، زیرا در کوریکولوم پزشکی عمومی نیز شش ماه آموزش این برنامه گنجانده شده است.

رییسی تصریح کرد: برنامه آموزش و تربیت متخصصان پزشکی خانواده نیز در حال انجام است، زیرا این پزشکان در اجرایی شدن هرچه بهتر این برنامه نقش ویژه‌ای دارند. فاز یک برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع تا پایان سال ۹۷ اجرایی می‌شود و طبق پیش بینی‌ها بیش از نیمی از کشور تحت پوشش خواهند رفت.

 معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: بین سال‌های ۹۸ تا ۱۴۰۰ نیز با کامل شدن پرونده الکترونیک سلامت، برنامه نظام ارجاع و پزشک خانواده در شهرهای زیر ۲۰ هزار، زیر ۵۰ هزار و زیر ۱۰۰ و ۲۰۰ هزار نفر اجرایی می‌شود.

وی در پایان سخنانش فاز نهایی برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع را اجرایی شدن آن در کلانشهرها اعلام کرد.

کد N1786219

وبگردی