آفتاب

طرح‌های ارتش و سپاه برای مقابله با حمله احتمالی آمریکا

طرح‌های ارتش و سپاه برای مقابله با حمله احتمالی آمریکا

تسنیم نوشت: جانشین فرمانده‌کل ارتش گفت: نیروی مسلح وظیفه‌اش این است که برای دفاع از مرز طرح داشته باشد، مثلاً برای ما تصویر می‌شود که اگر آمریکایی‌ها بخواهند از بستر عراق حمله کنند به مرزهای خوزستان، طرح ارتش چیست و چگونه می‌خواهد از مرز دفاع کند. طرح ارتش مشخص است، طرح سپاه هم مشخص است.

گزیده ای از اظهارت امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان را در ادامه می‌خوایند؛

*یکی از مسائلی که مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا تأکید زیادی روی آن داشتند، بحث معیشت است. این بحث آن‌قدر مهم بود که در حکم فرمانده کل ارتش این توجه به معیشت آمده و در حکم جانشین ارتش که خود بنده هستم، حضرت آقا مسئله معیشت را ذکر کردند. بحمدالله اقدامات خوبی در حوزه معیشت در ارتش در حال انجام است.

*بحث معیشت مؤلفه‌های زیادی دارد و ما تلاش داریم که همزمان این مؤلفه‌ها را دنبال کنیم. اصلی‌ترین مؤلفه معیشت، محاسبه حقوق و مزایای کارکنان است. ما آن سهمی را که کارکنان ما و کارکنان نیروهای مسلح باید بگیرند، کاملاً از دولت نمی‌گیریم، یک‌سری خلأهایی وجود دارد که انصافاً بعد از انتصاب سردار سرلشکر باقری یک اهتمام ویژه‌ای به این مسئله داشتند.

*برنامه رزمایش‌ها قبل از سال جدید در ستاد کل نیروهای مسلح بسته می‌شود. یکی از مواردی که در برنامه‌های رزمایش نیروی زمینی دیده می‌شود این است که ابتدا به‌ساکن بیاید و یک رزمایش را انجام بدهد، یعنی به‌صورت فی‌البداهه و واکنش سریع ابلاغ می‌شود که مثلاً نیروی زمینی ارتش در یکی از مرزها حاضر شده و به‌وسیله تیپ‌های واکنش سریع که در منطقه هستند رزمایش انجام بدهد.

*یکی از کارها و ارزیابی‌هایی که انجام شد، همین بود که قابلیت انعطاف و عکس العمل نیروی زمینی قرار بود سنجیده شود که نزاجا به چه‌شکلی می‌تواند نیروها را در مرز مستقر کند، آن هم به‌خاطر فضای جنگ‌های نیابتی هست که ما با آن روبه‌رو هستیم؛ امروز ما علاوه بر آنکه تهدیدهای آمریکا را رصد می‌کنیم و متناسب با تهدید آمریکا خودمان را آماده می‌کنیم عملاً با جنگ‌های نیابتی درگیر هستیم که گروهک‌های تروریستی و تکفیری بازیگران آن هستند. یکی از قابلیت‌های گروهک‌های تکفیری و تروریستی این است که خیلی سریع جمع می‌شوند و مأموریت انجام می‌دهند، متفرق هستند اما در کوتاه‌ترین زمان ممکن جمع می‌شوند و اجرای مأموریت می‌کنند، خوب، الآن استان دیالی عراق یک چنین ظرفیتی دارد.

*در همین ارتباط و به‌جهت اینکه ما بتوانیم عکس العمل سریع داشته باشیم، نسبت به گروهک‌های تروریستی و تکفیری، تشکیل 10 تیپ واکنش سریع در ستاد کل نیروهای مسلح تصویب شد. پنج تیپ در سپاه پاسداران، 4 تیپ در نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران و یک تیپ در نیروی دریایی ارتش. البته مجموعه نیروی زمینی ارتش یک تیپ نیروی مخصوص هم دارد که مجموعاً می‌شود 5 تیپ.

*نیروی مسلح وظیفه‌اش این است که برای دفاع از مرز طرح داشته باشد، مثلاً برای ما تصویر می‌شود که اگر آمریکایی‌ها بخواهند از بستر عراق حمله کنند به مرزهای خوزستان، طرح ارتش چیست و چگونه می‌خواهد از مرز دفاع کند. طرح ارتش مشخص است، طرح سپاه هم مشخص است.

*در این طرح‌ها یگان‌های ما ادغام هستند یعنی در طرح دفاع از خوزستان ارتش، آن بخشی که مربوط به ارتش است که من به آن اشاره نمی‌کنم، یگان‌ها و تیپ‌های سپاه هم هستند یا در آن طرحی که مربوط به سپاه است نیز تیپ‌های ارتش حضور دارند. در بخش غرب کشور هم طرح‌های دفاعی داریم که باید آنها را تمرین کنیم. یکی از اهداف رزمایش اقتدار هم تمرین همین طرح‌های دفاعی بود که ارتش و ستاد کل نیروهای مسلح بدانند که این هماهنگی و همکاری نیروی زمینی که در کوتاه‌ترین زمان ممکن در مرز حاضر می‌شود و پشتیبانی می‌کند چگونه است. پایگاه‌های همدان و تبریز چگونه می‌آیند این نیروها را پشتیبانی نزدیک هوایی می‌کنند، این تمرینی بود که در این حوزه انجام شد.

*تانک کرار خودش یک پروژه مستقل است که مدیریت این پروژه به‌عهده وزارت دفاع بود. عمده کارهای نرم‌افزاری این پروژه را پیشکسوت‌های نیروی زمینی ارتش انجام دادند، یعنی نیروهایی که دوره‌های آموزشی را در خارج از کشور و در انگلستان و سایر کشورها گذرانده بودند آمدند واقعاً و کمک کردند یک ارتباط بسیار نزدیکی با این پروژه داشتند.

*این پروژه، کار مشترکی بود که متولی آن وزارت دفاع بود و کارشناسان و دوستان عزیز نیروی زمینی سپاه هم در آن نقش داشتند. مرحله تحقیقاتی آن به پایان رسید و در مرحله عمل یک نمونه از آن ساخته شد و کارشناسان نیروی زمینی آن را در میدان عمل تست کردند.

*آن رسالتی را که در اختیار ما بود انجام دادیم. امروز این وظیفه وزارت دفاع است که این تانک را در خط تولید قرار دهد. به نظر می‌رسد که این کار در صنایع درود انجام می‌شود، که به‌امید خدا تانک کرار در تیراژ بالا تولید شود و در اختیار نیروی زمینی سپاه و نیروی زمینی ارتش قرار بگیرد.

*پهپاد فقط می‌تواند اجتماعات و اماکن دشمن را شناسایی کند، اما در حوزه اشراف اطلاعاتی ناچاریم از عوامل انسانی استفاده یا از سیستم‌های جمع‌آوری الکترونیکی استفاده کنیم، این کار در حال انجام است. مجموعه اطلاعات نیروهای مسلح امروز یک مجموعه منسجم هستند. یکی از مجموعه‌هایی که جلسات مستمری دارند، مجموعه‌های اطلاعات هستند و حرکت‌هایی که انجام می‌شود یک حرکتی منسجم و هماهنگ است.

*وقتی من می‌گویم در بخش اطلاعات کنار نیروی قدس هستیم، این نیست که نفر ارتشی ما آنجا حضور دارد. ما یک‌سری عواملی را استخدام می‌کنیم گروه‌های اطلاعات رزمی یعنی گپارهای ما یکی از وظایفشان همین است که افراد را استخدام کنند و به‌کارگیرند و با استفاده از شگردهایی که دارند، عوامل خبری ما می‌آیند و به ما خبرمی‌دهند و ما اطلاعات خودمان را با اطلاعات سپاه، ناجا و وزارت اطلاعات چک می‌کنیم تا مستند باشد.

*امروز یک اشراف اطلاعاتی خوبی وجود دارد. بولتنی را می‌خواندم که در افغانستان در کدام استان‌ها چند نفر از عوامل دشمن حضور دارند و فرمانده‌شان چه‌کسی است، یعنی بسیار ریز این اطلاعات وجود دارد، مثلاً داعش در استان ننگرهار که تمرکزشان در این استان است و آنجا را به‌عنوان پایتخت خودشان قرار داده‌اند و همچنین در استان جوزجان که هدفش آسیای میانه است، تا بتواند برای این کار زمینه‌سازی کند، در بقیه قسمت‌ها در استان هرات چند نفر هستند و مسئولیت‌شان با چه‌کسی است، این اشراف اطلاعاتی وجود دارد و یکی از قابلیت‌های ارتش و نیروهای مسلح است.

*در بحث مقابله با داعش، یک پیمانی بین جمهوری اسلامی ایران، روسیه و سوریه منعقد شده بود که شاید پیمان نانوشته هم بود اما بنا بود از سوریه حمایت و پشتیبانی شود. مسیر پروازی هواپیماهای روسی به‌گونه‌ای است که باید از آسمان ما بگذرند تا بتوانند به سوریه رفته و داعش را هدف قرار دهند. یکی از پایگاه‌های نزدیک که می‌تواند سرویس‌دهی کند به جنگنده‌های دوربرد روسی، همین پایگاه همدان است.

27212

کد N1786164

وبگردی