آفتاب
وزیر نیرو در پاسخ به ایلنا:

موضوع آب‌های مرزی به شکل موثرتری دنبال می‌شود / صرف انتقال یا عدم انتقال آب مشکل مبدا و مقصد را حل نمی‌کند

موضوع آب‌های مرزی به شکل موثرتری دنبال می‌شود / صرف انتقال یا عدم انتقال آب مشکل مبدا و مقصد را حل نمی‌کند

اردکانیان گفت: برای وزارت نیرو این فرصت وجود دارد که روابط و همکاری هایمان را با همسایگان تحکیم بخشیم و در این رابطه از پشتیبانی و همراهی دستگاه دیپلماسی و سایر دستگاه ها استتفاده خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا رضا اردکانیان وزیر نیرو در پاسخ به ایلنا درباره برنامه نحوه تعامل با ترکیه و افغانستان برای مهار آبهای مرزی اظهار داشت: ما کشوری بینظیر در صحنه جغرافیا از حیث تنوع موضوع آب های مرزی و مشترک  هستیم، هم در بالادست و هم پایین دست قرار داریم، ضمن اینکه از رودخانه های مرزی نیز برخورداریم و همچنین امکان و فرصت صادرات و واردات آب هم برایمان فراهم است که با توجه به این تنوع و گستردگی پاید ار همه ظرفیت ها استفاده کنیم .

 

وی افزود: برای وزارت نیرو این فرصت وجود دارد که روابط و همکاری هایمان را با همسایگان تحکیم بخشیم و در این رابطه از پشتیبانی و همراهی دستگاه دیپلماسی و سایر دستگاه ها استتفاده خواهیم کرد.

 

اردکانیان خاطرنشان کرد: همانطور که از گذشته این توفیق وجود داشته که در عرصه آبهای مرزی و مشترک همکاری هایی را سازمان دهیم اکنون نیز به شکل موثرتری اهداف را دنبال خواهیم کرد و به موقع رسانه ها در جریان امور قرار می گیرند.

 

 وی درباره اینکه آیا برنامه‌ای برای کاهش بدهی‌های وزارت نیرو دارید یا خیر، گفت: طبق برنامه‌ای که به مجلس ارائه کرده‌ایم و به راحتی در دسترس است اگر مطالعه کنید یک فصل از این برنامه به مدیریت منابع مالی اختصاص یافته است در این راستا وزارت نیرو ظرفیت‌های قانونی خوبی برای تأمین منابع مالی دارد که نیازمند تدوین راهکارهای عملیاتی برای استفاده از این ظرفیت‌ها است که این ظرفیت‌ها نیازمند حمایت دولت و نمایندگان مجلس خواهد بود.

 

وزیر نیرو تأکید کرد: بنده خوش‌بین هستم که با حمایت‌هایی که از وزارت نیرو صورت خواهد گرفت بتوانیم راههای خوبی برای تعادل‌بخشی بین منابع و مصارف داشته باشیم.

 

وی درباره اینکه آیا به عنوان وزیر قصد ورود به برخی قراردادها ملغی کردن آن را دارید یا خیر، گفت: هیچ کار غیرقانونی را نه بنده به عنوان وزیر و نه هیچ مسئول دیگری انجام نخواهد داد و سعی خواهیم کرد در چارچوب قانون و مقررات بهترین راهکار را پیدا کنیم ضمن اینکه این موضوع نیز نیازمند حوصله و فرصت است.

 

اردکانیان در باره زمان آغاز تغییر در مدیران وزارت نیرو گفت: باید دید چه تعریفی از مدیر داریم به ویژه اینکه در بخش آب کسانی که به نوعی تأثیرگذار هستند و روی موضوع مهم آب تأثیرگذار بودند را بخشی از چرخه و حلقه مدیریت می‌دانم.

 

وی افزود: از شخص وزیر تا نمایندگان مردم و مدیران وزارت نیرو که مشغول خدمات‌رسانی هستند و حتی رسانه‌ها بخشی از مدیریت هستند. پس طبیعی است باید بهترین‌ها  را انتخاب کنیم و به زودی این کار شروع خواهد شد.

 

وی در ادامه با بیان اینکه طبیعتا اولویت دولت نه تنها در وزارت نیرو بلکه سایر بخش ها این است که از همه توانمندی داخل استفاده شود، افزود: با توجه به نقش مهمی که این سیاست در ایجاد اشتغال دارد و در بکار گیری ظرفیت های نیروی انسانی داخل کشور استفاده کنیم.

اردکانیان افزود: صنعت برق ارتباط مستقیمی با بحث تولید و توسعه در کشور و فراهم کردن آسایش مردم دارد و طبیعتا باید همه ابزار را برای توسعه آن بکار گرفت، بنا براین ضمن تاکید بر استفاده از توان داخل سعی می کنیم از فرصت هایی که برای جذب سرمایه می شود با رعایت اصولی که مورد تاکید دولت و قانونگذار است بهره مند شویم .

وی درباره تخصیص بودجه به زیر مجموعه ها در زمینه تعاادل بخشی آب های زیرزمینی بیان کرد: با حمایت دولت و سازمان برنامه و دستگاه های افتصادی سعی خواهیم کرد وضعیت بهتری نسبت به گذشته داشته باشیم.

وزیر نیرو تاکید کرد: نه تنها در بخش آب در بخش برق هم ماموریت اصلی ما باید ضمن پرداختن به طرح های توسعه مدیریت، تقاضا و اصلاح الگوی مصرف باشد در غیر این صورت  اگر همه آبهای همسایگان را هم به داخل کشور منتقل کنیم اما وضع مصرف به همین شکل باشد یا برای بخش برق سرمایه گذاری کنیم اما تغییری در شیوه مصرف نداشته باشیم در همین نقطه به شکل پیچیده تر قرار خواهیم گرفت.

وی یادآور شد:  قطعا باید کارهای دامنه داری شروع شود و با همکاری رسانه ها و گروه های تخصصی و عرصه های علوم اجتماعی ظرفیت دانشگاه ها و مواکز پژوهشی و نمایندگان مجلس سعی خواهیم کرد که در زمینه مدیریت تقاضا و مصرف هم دستاوردهای خوبی داشته باشیم و بطور پایدار بتوانیم این صنعت را در سرویس دهی و خدمات به مردم داشته باشیم.

اردکانیان در ادامه بیان کرد: ظرفیت های خوبی برای تامین منابع مالی داریم که نیازمند تدوین راهکارهای عملیاتی برای استفاده از این ظرفیت ها است و حمایت دولت و نمایندگان نیز تعیین کننده است . بنده خوشبین هستم که با حمایت از وزار ت نیرو بتوانیم راه های خوبی را نه تنها در تعادل بخشی در آبهای زیرزمینی بلکه تعادل بخشی منابع و مصارف مالی داشته باشیم.

وی درباره بحث انتقال آب نیز گفت: طبیعت مسائل آب با توجه به عدم قطعیتی که در ذات آن وجود دارد مستلزم این است که هر از چندگاهی به اتکای آمار و اطلاعت بهنگامی که در اختیارمان قرار می گیرید تصمیمات گذشته و آینده را مورد بازنگری قرار دهیم. 

وزیر نیروی دولت دوازدهم اظهار داشست: بنده اعتقاد دارم نه صرف انتقال آب از یک نقطه به نقطه دیگر همه مسائل نقطه دوم را حل خواهد کرد و نه صرف عدم انتقال آب مسئال نقطه اول و مبدا را حل می کند، زنجیره ای از اتفاقات و تحولات در استفاده بهینه از آب، افزایش راندمان، کاهش تلفات، استفاده از پساب به شکل سالم روش ها و ابزاری هستند که به ما کمک می کند بتوانیم از منابع موجود استفاده بهینه بکینم.

وی خاطرنشان کرد: البته با در نظر گرفتن همه ابزارها و راهکارها اگر با اجماع به این نقطه رسیدیم برای مصارف شرب نیازمند انتقال هستیم در دستور کار قرار خواهد گرفت ولی نکته اینکه در شرایطی هستیم که بدون توجه به سایر روش ها و شیوه های که آب را بتوانیم بهتر از آنچه الان عمل می کنیم مورد استفاده قرار دهیم، صرف اتکا به بحث انتقال راهگشای کار ما نخواهد بود.

 

 

کد N1785937

وبگردی