آفتاب

هوش برتر نوروز می‌آید

هوش برتر نوروز می‌آید

مجوز ساخت سری چهارم مسابقه هوش برتر، ویژه عید نوروز صادر شد.

به گزارش ایلنا، تهیه کننده مسابقه هوش برتر با اعلام این خبر که مجوز ساخت سری چهارم مسابقه هوش برتر، ویژه عید نوروز از سوی محمد احسانی، مدیر شبکه نسیم، صادر شده است، گفت: در حال حاضر مشغول ضبط سری سوم مسابقه هوش برتر هستیم.

پیمان پورمقیمی در پاسخ به این سوال که ایده این مسابقه را از کجا نشات گرفته است، تصریح کرد: با بررسی مسابقات داخلی و خارجی دریافتیم که مسابقات تلویزیونی به ۳ دسته تقسیم می شود که شامل مسابقات قدرت بدنی، مساقات سرگرم کننده و مسابقات اطلاعات عمومی است. در زمینه مسابقات قدرت بدنی مسابقه «نشان برتر» و در زمینه مسابقات سرگرم کننده مسابقه «این خانواده» را در رزومه کاری خود داشتیم. بنابراین تصمیم به طراحی مسابقه‌ای با محوریت اطلاعات عمومی کردیم. از سوی دیگر با بررسی مسابقات پیشین به این نتیجه رسیدیم که این مسابقات عمدتا پرسش و پاسخ بودند اما ما به سمت طراحی مسابقه‌ای با مضمون "هوش" رفتیم و در نتیجه روی مبحث هوش تحقیقاتی انجام دادیم.

وی افزود: براساس تحقیقات انجام شده هوش در واقع همان چیزی است که حواس ۵ گانه انسان دریافت می کند و با توجه به تجارب خود آنها را آنالیز می کند و در نهایت بازخورد آنرا ارائه می دهد. از سوی دیگر دریافتیم که هوش به زیربخش هایی همچون هوش دیداری، شنیداری، فضایی و ... تقسیم می‌شود. بنابراین ما نیز مراحل مسابقه را با ترکیب‌های مختلف هوش که قابلیت تبدیل به مسابقه را داشت به مرحله دیداری، شنیداری، سوالات تخصصی، عملی و سرعت عمل طبقه‌بندی کردیم که همانطور که از نامشان پیداست برای سنجش هوش دیداری، شنیداری، حافظه افراد، تصمیم‌گیری هوشمندانه و میزان تیزهوشی افراد طراحی شده است.

کارگردان مسابقه هوش برتر خاطرنشان کرد: ما در ایران باشگاه پروش اندام داریم اما در رابطه با پروش هوش جایی تعریف نشده است و افراد باهوش بنا بر سلیقه خود به دنبال حل معما و مواردی از این قبیل می‌روند تا بتوانند هوش خود را پرورش دهند. در این راستا ما این مسابقه را به نحوی طراحی کردیم که بتوانیم هوش افراد را پرورش دهیم و در کنار آن نیز بینندگان بتوانند با شرکت کننده همزادپنداری کنند و ذهن خود را به چالش بکشانند. به همین دلیل در تمام آیتم‌ها تمام المان‌هایی که جلوی دید افراد قرار دارد همچون متر، قد افراد، میزان بارش باران، سکه ، پلاک ماشین و ... را گنجانده‌ایم. از سوی دیگر در مرحله عملی سعی کردیم بیشتر از بازی‌هایی استفاده کنیم که همه ما در دوران کودکی در خانه انجام می‌دادیم. در سوالات تخصصی نیز سعی کردیم در ۱۱ گرایش موجود مسائل عمومی که مردم تا حدودی با آنها در ارتباط هستند را بگنجانیم .

پورمقیمی تاکید کرد: در مرحله سرعت عمل از بازی‌هایی همچون بازی با حروف و ضرب‌المثل استفاده کردیم چون شاهد هستیم که این بازی‌ها کم کم در سطح جامعه محو می‌شود.

وی درخصوص چشم‌اندازی که از آینده این مسابقه دارد گفت: هوش انتها ندارد و می‌توان این مسابقه را تا ۴۰ سری دیگر ساخت چون جای خود را در تلویزیون باز کرده است و مسئولین نیز از آن حمایت می‌کنند و تشویق می‌کنند که ساخت آنرا ادامه بدهیم. از سوی دیگر، بازخوردهایی که از طرف مردم می‌گیریم به ما انرژی مضاعفی می‌دهد که این مسابقه را ادامه بدهیم.

پورمقیمی جایگاه این مسابقه را در بین خانواده ها مثبت ارزیابی کرد و افزود: بازخودرهای زیادی از سوی مردم گرفتیم. آنچه مسلم است بیننده های ما به ۳ دسته تقسیم می شوند. دسته اول افرادی هستند که همزادپنداری می‌کنند و به نوعی خود را درگیر مسابقه می‌کنند و علاقمند هستند در این مسابقه حضور یابند و ذهن خود را به چالش بکشند. دسته دوم افرادی هستند که از مسابقه لذت می‌برند و درگیر هیجان مسابقه هستند و دسته سوم افرادی هستند که با ما در تماس هستند و جویای راه های پرورش هوش خود هستند.

تهیه‌کننده مسابقه هوش برتر در پاسخ به این سوال که برای حضور در این مسابقه چه مهارت‌هایی را باید تقویت کرد، گفت: هر فرد در یکی از خصلت‌های هوشمندانه خود قوی است. بنابراین فرد باید خود را در معرض تست قرار دهد تا متوجه شود در چه خصلتی ضعف دارد و سپس روی تقویت آن خصلت تمرکز کند.

پورمقیمی در خصوص بارزترین ویژگی این مسابقه اظهار کرد: مسابقات اطلاعات عمومی عمدتا فاقد هیجان است چون مسابقه صرفا پرسش و پاسخ است تاما ما در هوش برتر توانسته‌ایم هیجان ایجاد کنیم به طوری که در مرحله آخر شاهد هستیم که نفر سوم گروه توانسته است به جایگاه اولی برسد و گاها چهره شرکت‌کنندگان در مرحله آخر گواه فشار و هیجانی است که برای ارتقای جایگاه خود بر آنها وارد می‌شود و بالتبع این فشار و هیجان به بینندگان منتقل می‌شود. از سوی دیگر یکسری مسائل فنی دربازی رعایت شده به طوری که شاهد هستیم تمام مراحل مسابقه، مهندسی‌ساز شده است.

وی افزود: گروه اتاق فکر ما شامل ۷ نفر با تحصیلات کارشنلسی ارشد در رشته‌های مختلف است که در طراحی سوالات و بازی‌های متنوع کمک می‌کنند. اجرای ۴ الی ۵ بازی متنوع در هر مرحله از مسابقه حاصل تلاش و زاییده تفکر نیروهای اتاق فکر ماست.

کارگردان مسابقه هوش برتر در پایان گفت: برگزاری چنین مسابقه‌ای بسیار سخت است به طوری که حدودا ۱ سال پیش تولید داشتیم. امیدوارم در برنامه ویژه عید نوروز بتوانیم از بازی‌های جدیدی که تا به حال به نمایش نگذاشته‌ایم استفاده کنیم.

کد N1785878

وبگردی