آفتاب

بررسی حکم کمیسیون ماده ۷ درباره قطع 479 درخت در ملک متعلق به شهرداری تهران

بررسی حکم کمیسیون ماده ۷ درباره قطع 479 درخت در ملک متعلق به شهرداری تهران

سالاری جلسه شورای پنجم شهر تهران گفت: کمیسیون ماده 7 درخواست کرده که سازمان بازرسی به موضوع تخلف‌های صورت گرفته ورود پیدا کند تا مدیران وقت مورد بازخواست قرار گیرند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در هجدهمین جلسه شورای شهر برای اولین بار پرونده تخلفات کمسیون ماده هفت در صحن علنی بررسی شد.

محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی در تشریح وظایف شورا در قبال احکام صادر شده در کمیسیون ماده ۷ چنین گفت: برای باغات بیش از 500 متر، باید از فضای سبز منطقه استعلام گرفته شود. شهردار منطقه، نماینده سازمان بوستان‌ها و کارشناس شورای شهر در کمیسیون ماده 7 کار بررسی باغات 500 تا 2 هزار متر را برعهده دارند.در باغات بیش از 2 هزار متر، سازمان بوستان ها موضوع را مورد بررسی قرار داده و اگر تخلفی گزارش شود، این موضوع با حضور رئیس سازمان بوستان‌ها، یک عضو شورای شهر و معاون خدمات شهری مورد بررسی قرار می گیرد.

او در تشریح پرونده ساختمانی که در جلسه امروز بررسی شد، افزود: در ملکی واقع در منطقه 5 شهرداری تهران به مساحت 47 هزار و 871 متر مربع که متعلق به یکی از تعاونی‌های مسکن شهرداری تهران است، بدون استعلام در رابطه با فضای سبز زمین، مجوز ساخت و ساز صادر شده است. پروانه ساختمان سال 92 صادر شده و سال 94 پس از درخواست مالک برای دریافت گواهی عدم خلاف،موضوع مورد بررسی قرار گرفته است.

او ادامه داد: در پی بررسی‌های کمیسیون ماده 7 در ملک مشخص شد که 479 درخت در زمین وجود داشته و قبل از صدور پروانه درختان از میان رفته‌اند. مالک 2 میلیارد و 800 میلیون بابت قطع درختان جریمه شده همچنین مقرر شده 2 برابر بن درختان قطع شده، درخت جدید کاشته شود. همچنین قرار شده 15 درصد عرصه ملک تبدیل به فضای سبز شود. کمیسیون ماده 7 درخواست کرده که سازمان بازرسی به موضوع تخلف‌های صورت گرفته ورود پیدا کند تا مدیران وقت مورد بازخواست قرار گیرند.

در جریان بررسی اعتراض مالکان برخی باغات به نظر کمیسیون ماده ۷٬ افشین حبیب زاده گفت: چرا باید به تخلف رای مثبت بدهیم؟ چرا حالا که هزار واحد مسکونی ساخته شده باید این پرونده بررسی شود؟ پس تکلیف تخلف شهردار منطقه چه می‌شود؟ این ملک مر بوط به شهرداری است و باید با متخلفان برخورد شدید شود چرا ما باید به تخلف رای مثبت بدهیم؟

شهربانو امانی نیز گفت: دور زدن قانون هزینه‌اش کمتر از اجرای قانون است، اگر قوانین سختگیرانه باشد این طور قانون را دور نمی‌زنند و سازمان بازرسی باید در این پرونده‌ها ورود کند.

ناهید خداکرمی نیز با تاکید بر ارزش باغی که نابود شده است، گفت: در این زمینه فردی که این  ساخت و ساز را بدون استعلام‌های لازم انجام داده نیز باید جریمه شود.

صدراعظم نوری در ادامه به نبود نگاه زیست محیطی در شهر تهران تاکید کرده و گفت: در شهر بزرگی مثل تهران نگاه محیط زیستی حاکم نیست، چراکه در یک پهنه 479 درخت قطع می‌شود تا برج‌های مسکونی ساخته شود! اگر در یک پرونده رسیدگى به تخلفات جدی گرفته شود و فرد خاطی محکوم شود، می‌توان موضوع قطع درختان را کنترل کرد.

در انتها اعضای شورا به حکم کمسیون ماده ۷ در قبال این تخلف رای دادند اما مقرر شد زمینه‌های لازم برای برخورد قانونی با شهردار منطقه و افرادی که در فرایند صدور پرونده ساخت و قطع درختان نقش داشتند نیز ایجاد شود.

کد N1785797

وبگردی