آفتاب

شعب تامین اجتماعی انجمنهای صنفی کارگران ساختمانی را به حاشیه کشانده اند

شعب تامین اجتماعی انجمنهای صنفی کارگران ساختمانی را به حاشیه کشانده اند

رئیس انجمن صنفی کارگران بنای سفت کار شهر تهران می‌گوید: شعب تامین اجتماعی در مورد بررسی صحت هویت متقاضیان استفاده از خدمات بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی هستند، با تشکلات صنفی کارگری ساختمانی همکاری نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین ناطق، رئیس انجمن صنفی کارگران بنای سفت کار شهر تهران در جریان بازدید خود از غرفه ایلنا در نمایشگاه مطبوعات از عدم همکاری و تعامل ادارات بیمه تامین اجتماعی باتشکل‌های صنفی کارگری ساختمانی انتقاد کرد و گفت: بیش از یک سال است که سامانه خدمات رفاهی ایرانیان به منظور ساماندهی خدمات بیمه ای کارگران ساختمانی توسط وزارت کارو سازمان تامین اجتماعی راه اندازی شده‌است، یکی اهداف این سامانه اینترنتی بررسی هویت متقاضیان کارگران ساختمانی بود و قرار بود تا این اقدام با همکاری انجمن‌های صنف کارگران ساختمانی صورت بگیرد اما در عمل این تشکل‌ها از فرایند کار کنار گذاشته‌شده‌اند.

این فعال صنفی می‌گوید: در همین رابطه حتی مسئولان  تامین اجتماعی با نادیده گرفتن وظایفی که به موجب قانون بهبود مستمر کسب کار برای انجمن های صنفی کارگران ساختمانی  تعیین شده است، مسئولیت واگذاری احراز اشتغال کارگران ساختمانی را از این نهاد صنفی سلب و به کارگزاری های زیر مجموعه خود واگذار کرده است، چنانچه اکنون مدتی است که ادارات تامین اجتماعی  غرب  و شرق تهران به صورت سلیقه ای و غیرقانونی انجمن های صنفی کارگری بخش ساختمان را کنار گذاشته‌اند.

 ناطق در ادامه تصریح کرد:  بر اساس ماده ۱۸ قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار وسایر قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی در خصوص قانون رفع موانع اجرایی  بیمه کارگران ساختمانی وهمچنین ابلاغیه دولت بر روند اجرای صحیح قانون بیمه اجتماعی بخش صنعت ساختمان  احراز صلاحیت بیمه شدگان کارگر ساختمانی وظیفه انجمن های صنفی کارگری ساختمانی است ومحول شدن آن به غیر خلاف قانون است.

به گفته ناطق ،احراز صلاحیت شاغلان کارگران بخش صنعت ساختمان تخصصی است و در این راستا انجمن‌های صنفی کارگری ساختمانی که نمایندگان منتخب کارگران شاغل این حرفه هستند، توانایی و قدرت تشخیص احراز صلاحیت شاغل و غیرشاغل بودن کارگران ساختمانی را دارند.

وی با یادآوری سوء استفادهایی که تاکنون از سهیه بیمه کارگران ساختمانی شده است، گفت: به گفته خود مسئولان رسمی شماری ازدارندگان کارت مهارت فنی ارتباطی با حرفه ساختمانی ندارند و در اصل حرفه آنها کارگری ساختمانی نیست.

این فعال صنفی کارگران  با درخواست ازمدیر عامل سازمان تامین اجتماعی برای رسیدگی به این موضوع مهم افزود: در مورد این مشکل با چندین بار با مسئولان ادارات کل  تامین اجتماعی غرب و شرق شهر تهران مکاتبه شده ، در پاسخ  نتیجه ای حاصل نشده است.

ناطق گفت : عدم بهره گیری شعب سازمان تامین اجتماعی از انجمن های صنفی کارگری ساختمانی درخصوص احراز اشتغال کارگران ساختمانی جهت بیمه و ادامه برقراری بیمه  برخلاف ضوابط ، مقررات و مصوبات مجلس شورای اسلامی است.

کد N1785777

وبگردی