آفتاب
جشن تولد 77 سالگی آیدین آغداشلو در نمایشگاه مطبوعات برگزار شد؛

ملتی که حافظه تاریخی‌اش را از دست داده یا به خیال خودش آن را تصحیح می‌کند، دچار فراموشی می‌شود

ملتی که حافظه تاریخی‌اش را از دست داده یا به خیال خودش آن را تصحیح می‌کند، دچار فراموشی می‌شود

آغداشلو گفت: ملتی که حافظه تاریخی‌اش را آرام آرام از دست می‌دهد و یا به خیال خودش آن حافظه را تصحیح می‌کند، در حقیقت دچار بیماری فراموشی تاریخی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جشن تولد 77 سالگی آیدین آغداشلو؛ عصر روز گذشته (8 آبان) در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها برگزار شد.

این نقاش پیشکسوت در ابتدای مراسم گفت: از همه کسانی که 77 سالگی مرا به یاد داشتند تشکر می‌کنم و کسانی که هنوز به یاد دارند که من هنوز هستم.

وی ادامه داد: من همیشه به این مطلب اشاره کرده‌ام که وقتی ما از چیزی تجلیل می‌کنیم، در حقیقت داریم از خودمان تجلیل می‌کنیم. یعنی حافظه تاریخی ما هنوز کار می‌کند. ما سعی می‌کنیم که به یادمان بمانند آن چیزهایی که زود فراموش می‌شوند. این یک نبرد است. جنگیدن با فراموشی‌ست. من در این 63 سالی که کار کرده‌ام و کار فروخته‌ام، تقریباً همیشه درون‌مایه کارهایم جدال با فراموشی بوده است. نمونه‌هایی از هنر گذشته را در کارهایم بازسازی کرده‌ام، و آن‌ها را ستایش کرده‌ام.

آغداشلو ضمن بیان اینکه حفاظت از حافظه‌ی تاریخی وظیفه‌ی مهمی است، گفت: البته این امر، قابل توصیه نیست. در پی آن هم نیستم که مبانی خود را به دیگران دیکته کنم. این راهی بوده که من طی کرده‌ام.

او گفت: ملتی که حافظه تاریخی‌اش را آرام آرام از دست می‌دهد، و یا به خیال خودش آن حافظه را تصحیح می‌کند، در حقیقت دچار بیماری فراموشی تاریخی می‌شود؛ یعنی در ظاهر امر مشکلی ندارد و کارهای روزمره‌اش را هم انجام می‌دهد؛ ولی آرام آرام مثل بیماری آلزایمر دیگر حتی مادر، پدر، فرزند و خانه‌اش را هم به جا نمی‌آورد و نمی‌شناسد. ما در طول تاریخ، زیاد دیده‌ایم ملت‌هایی که بر اثر همین امر مرده و از بین رفته‌اند.

وی در پایان گفت: همیشه سعی کرده‌ام با از یاد رفته شدن مبارزه کنم. اما هیچ وقت دچار توهّم نشده‌ام و فکر نکرده‌ام که می‌توانم چیزی را تغییر دهم یا چیزی را اصلاح کنم. اما سعی کرده‌ام که آن کاری که بلد هستم را درست انجام دهم.

در ادامه، مجید ملانوروزی (مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد) گفت: آیدین آغداشلو یکی از ستارگان هنر آسمان ایران است. او کارهای نظری و عملی زیادی را انجام داده، و با هنر ایران و غرب عمیقاً آشنایی دارد. من حتی ادبیات را از روی جلدهای او می‌شناسم. امیدوارم او همیشه کار کند و ما اهالی تجسمی قدر بدانیم.

هم‌چنین علی شیرازی (خوشنویس) در این مراسم تصریح کرد: من نخستین‌بار آثار خوشنویسی را در کارهای آیدین آغداشلو دیدم و مجذوب این هنر شدم.

در این مراسم محمدعلی ابطحی، علی‌محمد زارع (سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران)، حسین محجوبی (نقاش) و مهدی افضلی (مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر) نیز حضور داشتند.

کد N1785542

وبگردی