آفتاب

راه‌اندازی نمایشگاه‌های دوره‌ای صنایع‌دستی در کاخ‌‌موزه‌ها

راه‌اندازی نمایشگاه‌های دوره‌ای صنایع‌دستی در کاخ‌‌موزه‌ها

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی عصر امروز با شش نماینده مجلس دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایلنا، علی‌اصغر مونسان در این دیدار با بیان اینکه هنوز در بخش نرم‌افزاری حوزه گردشگری کشور گام‌های اولیه را می‌پیماییم، گفت: «در بخش زیر‌ساخت‌ها در سال‌های اخیر اقدامات خوبی صورت گرفته است. متأسفانه سازمان‌ها و نهادهای مربوط چندان در این مدت برای جهت‌دهی به این حوزه نقشی ایفا نکرده‌اند و گردشگری داخلی بیشتر خودجوش بوده است.»

او با بیان این‌که در حال تدوین برنامه‌هایی برای گردشگران داخلی و خارجی هستیم افزود: «باید مسیرهای گردشگری در کشور تعریف شود. توزیع یکنواخت گردشگری در سطح کشور با معرفی ظرفیت‌های مناطق مختلف کشور و تبدیل آن به بسته گردشگری از مهم‌ترین اقداماتی است که باید صورت گیرد.»

معاون رئیس‌جمهوری ضمن تأکید بر تقویت بازار فروش صنایع‌دستی در این جلسه پیشنهاد کرد: «می‌توان در کاخ‌‌موزه‌های مختلف تهران نمایشگاه‌های صنایع‌دستی را به‌صورت دوره‌ای برگزار کرد. به‌عنوان مثال می‌توان هر هفته یا هر دو هفته یک بار محصولات صنایع‌دستی یک استان را در یکی از کاخ‌‌موزه‌ها عرضه کرد و سپس این امر را به استان‌ها نیز تسری داد. در حال حاضر مجموعه نیاوران آماده برگزاری چنین نمایشگاهی است.»

او ادامه داد: «همچنین معاونت صنایع‌دستی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری می‌تواند از طریق هماهنگی با شهرداری مناطق مختلف تهران مکان‌هایی را برای دایر کردن چنین نمایشگاه‌هایی اختیار کند. باید با برگزاری رویداد‌های مختلف، ایجاد پلازاهای شهری و اقداماتی از این دست به شهرها هویت بخشید.»

استفاده از ظرفیت استان‌های برای توسعه گردشگری

علی‌اصغر یوسف‌نژاد نماینده ساری در مجلس شورای اسلامی در این دیدار با تشریح ظرفیت‌های گردشگری استان مازندران نظیر جشنواره گلاب در دودانگه ساری، باداب‌سورت و... بر استفاده‌ از این ظرفیت‌ها برای توسعه گردشگری تأکید کرد.

محمد بیرانوندی نماینده خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار با بیان این‌که استان لرستان در حوزه گردشگری و گیاهان دارویی ظرفیت‌های بی‌شماری دارد گفت: «متأسفانه از این دو ظرفیت که می‌تواند به‌هم مرتبط باشد آن‌طور که باید استفاده نشده است. توسعه گردشگری در استان لرستان می‌تواند بسیاری از مشکلات نظیر اشتغال، کسب‌وکار، رونق اقتصادی و... را حل کند.»

محمد دامادی، دیگر نماینده ساری در مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار با تشریح ظرفیت‌های استان مازندران خواستار سامان‌دهی و حفاظت از باداب‌سورت‌ شد.

جمشید جعفر‌پور نماینده لارستان در مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار با بیان اینکه دولت توجه ویژه‌ای به حوزه‌های میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دارد بیان کرد: «در برنامه ششم نیز بر توسعه بسیاری از حوزه‌های مربوط به سازمان تأکید شده است. این حوزه‌ها هم به هویت و هم به ایجاد اشتغال کمک شایانی می‌کند.»

توجه و حفظ میراث‌ناملموس

حسین مقصودی نماینده سبزوار در مجلس شورای اسلامی نیز تصریح کرد: «سبزوار دارای ۱۱۰۰ اثر تاریخی ثبت‌شده است و ۲۰ تن از مشاهیر بزرگ متعلق به این شهرستان هستند.»

او خواستار حفظ آیین‌ها و رسوم سبزوار و احیای بازی‌های محلی این شهرستان شد.

محمودرضا سلیمانی رئیس اداره‌ میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سبزوار نیز که به‌همراه نماینده سبزوار در این دیدار حضور داشت با بیان اینکه شهرستان سبزوار شهرستان آیین‌ها و رسوم است گفت: «در سبزوار ۱۳ کاروانسرا و ۱۱ سرا و ۸ تا ۹ محوطه پیش از تاریخ وجود دارد.»

او پیشنهاد کرد که مجوز راه‌اندازی مرکز ملی پژوهش‌ میراث‌ معنوی، مرکز ملی پژوهش کاروانسراها و سراها و مرکز ملی پژوهش محوطه‌های پیش از تاریخ صادر شود.

مهدی برومندی نماینده مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد در مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار خواستار توجه بیشتر به تخت‌جمشید و استفاده از ظرفیت‌های آن و تشکیل هیئت‌امنای تخت جمشید برای اداره این آثار شد.

در این دیدار محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی، سعید شیرکوند معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری، احمد دانیالی معاون توسعه و مدیریت، میرهادی قره‌سید رومیانی معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌ها و بهمن نامورمطلق معاون صنایع‌دستی سازمان میراث‌فرهنگی نیز حضور داشتند.

کد N1785460

وبگردی