آفتاب

معدوم سازی بیش از ۱۵۰۰ کیلوگرم مواد غذایی فاسد و تاریخ مصرف گذشته

معدوم سازی بیش از ۱۵۰۰ کیلوگرم مواد غذایی فاسد و تاریخ مصرف گذشته

رئیس سامانه بهداشت۱۹۰ از معدودم‌سازی کالاهای آسیب‌رسان به مصرف‌کننده به میزان ۱۵۰۰ کیلوگرم و ۷۵۹ لیتر انواع مواد غذایی فاسد، تاریخ مصرف گذشته و غیرقابل مصرف خبر داد.

به گزارش ایلنا، محراب آقازاده، رئیس سامانه بهداشت۱۹۰ گفت: تعداد ۱۰۱۵ خبر/شکایت منجر به کشف، جمع‌آوری و معدوم‌سازی کالاهای آسیب‌رسان به مصرف‌کننده به میزان ۱۵۰۰ کیلوگرم و ۷۵۹ لیتر انواع مواد غذایی فاسد، تاریخ مصرف گذشته و غیرقابل مصرف شد که بیشترین این مواد غذایی شامل انواع لبنیات تاریخ گذشته و فاسد، نوشابه، آبمیوه تاریخ گذشته، انواع تنقلات و... بوده است.

وی افزود: کل تماس‌های برقرار شده با سامانه بهداشت ۱۹۰ در مهر ماه سال ۹۶ بیش از ۲۱۹۵۱ بوده که از این تعداد، ۶۹۱۰ تماس مرتبط منجر به ثبت خبر/شکایت در سامانه شده است و تماس‌های غیرمرتبط نیز ضمن آموزش و اطلاع‌رسانی به مبادی ذیربط ارجاع شده است.

رئیس سامانه بهداشت ۱۹۰ اضافه کرد: بیشترین شکایت‌های ثبت‌شده از عرضه مواد غذایی صنفی سنتی فاسد (۱۰درصد)، دفع غیربهداشتی فاضلاب (شش درصد) و عرضه مواد غذایی بسته‌بندی شده فاقد تاریخ مصرف معتبر (۵درصد) بوده است همچنین صنف نانوایی (۱۱ درصد)، اغذیه‌فروشی و شکایت از اصناف اغذیه‌فروشی، ساندویچ و پیتزا با ۱۰ درصد، سلف سرویس و رستوران با هفت درصد و بقالی و سوپرمارکت با شش درصد، بیشترین شکایات را به خود اختصاص داده‌اند.

وی افزود: بیشترین فراوانی اخبار/شکایات در مهر ماه به ترتیب در حوزه تحت پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی (۱۹درصد)، مشهد (۱۲درصد)، ایران (۱۱درصد) بوده است و در مرتبه‌های بعدی دانشگاه های علوم پزشکی اصفهان، شیراز، البرز، تهران، تبریز، کرمان و قم قرار دارند.

آقازاده اضافه کرد: در همین راستا اقدامات بازرسان بهداشت محیط دانشگاه‌ها منجر به معرفی ۲۵۰ صنف متخلف به مراجع قضایی، صدور ۱۵۴۲ اخطار کتبی به منظور رفع نواقص بحرانی و غیربحرانی اصناف متخلف و ۲۵۰ صنف مورد شکایت منجر به رفع شئه است.

وی تاکید کرد: سامانه بهداشت ۱۹۰ به طور شبانه‌روزی و در تمام ایام هفته، آماده دریافت شکایت‌های بهداشت محیط و بهداشت حرفه‌ای است. هموطنان می‌توانند از اقصی نقاط کشور با شماره تلفن ۱۹۰ تماس حاصل و شکایات بهداشتی خود را مطرح کنند تا در اسرع وقت به آنها رسیدگی شود.

کد N1785439

وبگردی