آفتاب

انتقاد عضو مجمع تشخیص از موضع شورای نگهبان در پرونده سپنتا نیکنام/این تصمیم عاقلانه‌ای نیست

انتقاد عضو مجمع تشخیص از موضع شورای نگهبان در پرونده سپنتا نیکنام/این تصمیم عاقلانه‌ای نیست

ایسنا نوشت: یک عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت که این کمیسیون با توجه به ارجاع موضوع سپنتا نیکنام از سوی رئیس مجلس به این کمیسیون در اولین فرصت به این موضوع ورود خواهد کرد.

امیر خجسته با بیان اینکه انتخاب مردم شریف یزد درست و نظر شورای نگهبان درباره عضو زرتشتی شورای شهر یزد محترم است، اظهار کرد: اما کمیسیون شوراها به منظور جلوگیری از دو قطبی کردن جامعه و سوژه سازی برای ضد انقلاب وارد عمل می شود و نظر کارشناسی خود را خواهد داد تا رئیس مجلس اقدامات بعدی را انجام دهد.

وی ادامه داد: رئیس مجلس از کمیسیون شوراها خواسته در این زمینه تعیین تکلیف کند و به محض اینکه این پرونده به کمیسیون واصل شود، ما در اولین فرصت نظر کمیسیون شوراها را اعلام می کنیم.

اگر همه نهادهای نظام بینش حکومتی داشته باشند دچار مشکلات نمی شویم

جماران نوشت؛

سیدمحمد صدر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اقدامی که در مورد سپنتا نیکنام از سوی شورای نگهبان صورت گرفته است و مشکلات جدی هم در کشور به وجود آورده، از ابعاد مختلف قابل بررسی است، اظهار کرد: اولین مساله از بعد حقوقی است که اساساً شورای نگهبان حق دخالت در این مورد را دارد یا نه؟ پاسخ این سوال مشخص است؛ طبق قانون اساسی، شورای نگهبان فقط می تواند در مورد انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری اظهار نظر کند و در این زمینه هیچ مسئولیتی ندارد.

وی اضافه کرد: می دانید که در حال حاضرنماینده ای که کمیسیون حقوق بشر برای ایران تعیین کرده، فعال شده و جدیداً گزارشی از وضعیت ایران ارائه داده و در مورد عدم رعایت مسائل حقوق بشر در ایران یکی سری مسائلی را هم مطرح کرده است.

صدر ضمن بیان این که موضوع تعلیق عضویت و رد صلاحیت آقای سپنتا نیکنام به عنوان یک اقلیت مذهبی زمینه ای را برای نماینده کمیسیون حقوق بشر در امور ایران فراهم می کند تا تبلیغات وسیعی را در مورد ایران شروع کند، اظهار داشت: خط تبلیغی این ها این است که جمهوری اسلامی ایران که ناشی از انقلاب اسلامی است اساساً حقوق بشر و حق اقلیت های دینی و قومی را رعایت نمی کنند. این تبلیغاتی است که همیشه علیه جمهوری اسلامی بوده اما تا به حال نمونه مشخصی برای آن نداشته اند، اما این تصمیم شورای نگهبان نمونه بسیار مناسبی برای استفاده تبلیغاتی آن ها است.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین این اقدام از نظر اعتبار بین المللی ایران و از نظر خدشه ای که به جمهوری اسلامی ایران وارد می کند بسیار حرکت غیر عاقلانه ای است و به این سه کشور کمک می کند تا از این اقدام سوء استفادهای خودشان را ببرند و تبلیغات وسیعی را در دنیا علیه ما راه بیندازند که این باعث تاسف است.

مشاور ارشد وزیر امور خارجه تاکید کرد: این اقدام در واقع توهین به رای مردم است. این فرد یک دوره انتخاب شده و 4 سال عضو شورا بوده است و در این دوره دوباره مردم احساس کرده اند که ایشان انسان مناسبی است و صلاحیت حضور در شورا را دارد. مردم یک شهر چنین تصمیمی گرفته اند؛ اینچنین رای مردم را نادیده گرفتن توهین به مردم یک شهر است آن هم یک شهر مذهبی که مردم سال ها در کنار اقلیت های مذهبی دیگر همزیستی کرده اند.

وی تصریح کرد: امیدوارم که هر چه زودتر این مشکل حل شود و اگر کار به مجمع تشخیص مصلحت نظام هم کشیده شود طبیعی است ما تلاشمان را برای حل این مسئله انجام خواهیم داد.

صدر در پایان در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که با وجود سالها تجربه حکومت داری و وجود چندین نهاد برای حل اختلاف چرا هنوز ما در موارد اینچنینی مشکل داریم، اظهار کرد: یکی از اصول اصلی حکومت داری، بینش حکومت داری است. یعنی دولت، مجلس، شورای نگهبان و دیگر نهاد ها باید بینش حکومتی داشته باشند. بینش حکومتی یعنی این که درک شود هر کدام از این اقداماتی که انجام می دهند در چهارچوب منافع نظام هست یا نیست. اگر درک کنند که این اقدام حتی اگر از نظر خودشان درست است اما به نظام ضربه می زند، نباید آن را انجام دهند، بسیاری از مشکلات اینچنینی به وجود نمی آید. در واقع مهمترین مشکلی که وجود دارد عدم بینش حکومتی است اگر همه ارگان ها و نهادهای نظام بینش حکومتی داشته باشند دچار این مشکلات نمی شویم.

29212

کد N1785282

وبگردی