آفتاب

فیس‌بوک به مکالماتتان گوش نمی‌دهد

فیس‌بوک به مکالماتتان گوش نمی‌دهد

همشهری آنلاین: راب گلدمن مدیر اجرایی بخش تبلیغات در شرکت فیس‌بوک استفاده از میکروفون گوشی و گجت کاربران برای تبلیغ کالاهای مورد نظر آنها را تکذیب کرده‌است.

براساس گزارش BBC، گلدمن اين تكذيب را در پاسخ به توئيتي اعلام كرد كه پي‌جي وگت سازنده پادكست‌هاي فناورانه ريپلاي آل منتشر ساخته بود.

بسياري از كاربران فيس‌بوك گزارش داده‌اند كه در فضاي اين شبكه اجتماعي تبليغاتي را مشاهده كرده‌اند كه با مكالمات روزمره و حقيق آنها با ديگران مرتبط است و وگت در واكنش به اين گزارش‌ها از فيس‌بوك توضيح خواسته بود.

گلدمن در پاسخ به اين درخواست نوشت ما هرگز از ميكروفون‌ها براي تبليغات استفاده نكرده و نخواهيم كرد،‌اين واقعيت ندارد. وي اين موضوع را درباره اينستاگرام كه در اختيار فيس‌بوك است نيز تاييد كرد.

تعدادي از کاربران در اینترنت در مورد تجربیات خود از این پديده نوشته‌اند. بریژیت، که يك باریستا است می‌گوید روزی در جریان کار دستش سوخته و با دوستش در این باره سخن گفته و بعد به مغازه رفته و کرم سوختگی خریده است و همزمان در فیسبوکش تبلیغ همان کرمی را دیده که خریده است، درحالي كه هرگز نام آن كرم يا كرم سوختگي را جستجو نكرده‌است.

فیسبوک در سال 2016 نيز مجبور به تکذیب چنین کاری شده بود: ما تبليغات را براساس علائق و اطلاعات كاربري كاربران نمايش مي‌دهيم نه آنچه با صداي بلند درباره آن صحبت مي‌كنند. یکي از فرضیه‌ها این است که اين تبلیغات کاملا تصادفی نمايش داده مي‌شوند و يا اينكه از قبل وجود دارند اما به دليل اينكه در ذهن كاربر اولويت ندارند ديده نمي‌شوند. به گفته ديويد هند رياضيدان امپريال كالج لندن، اگر چيزي را درنظر بگيريد كه شانس وقوع كمي دارد و فرصت كافي براي واقع شدن به آن بدهيد، وقوع آن اجتناب‌ناپذير خواهد بود، ما به صورتي تكامل يافته‌ايم كه همواره درجستجوي توضيح هستيم.

کد N1785053

وبگردی