آفتاب

غلامی رکورد میلی‎منفرد و فرجی‎دانا را زد| ۴۵ رای منفی فراکسیون امید به غلامی

غلامی رکورد میلی‎منفرد و فرجی‎دانا را زد| ۴۵ رای منفی فراکسیون امید به غلامی

منصور غلامی اگرچه نتوانست رکورد ۱۹۷ رای محمد فرهادی را بشکند اما بیش از میلی‎منفرد و فرجی‎دانا از نمایندگان رای اعتماد گرفت. رضا اردکانیان هم اگرچه بیش از بیطرف توانست از نماینده‎های رای بگیرد اما ۴۷ رای کمتر از چیت‎چیان کسب کرد.

به گزارش خبرآنلاین، با رای اعتماد مجلس به دو وزیر پیشنهادی علوم و نیرو، کابینه دوازدهم تکمیل شد. اگرچه ارائه رای اعتماد به وزیر نیرو به دلیل موافقت هر سه فراکسیون ولایی، مستقلین و امید با اردکانیان، قابل پیش بینی بود اما اعلام رای «آتش به اختیار» اعضای فراکسیون امید به غلامی در عین حمایت دو فراکسیون دیگر از او، وضعیت آرای وی را در هاله‎ای از ابهام فرو برده بود. اما وزیر پیشنهادی علوم با 180 رای توانست همچون اردکانیان با 225 رای به دولت دوازدهم برود.

از آنجا که 276 رای ماخوذه در جلسه امروز مجلس به گلدان‎ها ریخته شده بود، می توان گفت که حمایت دو فراکسیون ولایی و مستقلین، غلامی را با 42 رای بیش از حد نصاب، راهی وزارت علوم کرد. این در حالی است که حمایت هر سه فراکسیون سبب شد که اردکانیان با اختلاف 87 رای بیش از نصاب، بتواند وزیر نیرو شود. اختلاف این دو رای نشان می دهد که 45 نفر از اعضای فراکسیون امید به غلامی رای اعتماد نداده‎اند.

اگرچه در مذاکرات امروز مجلس چندین بار اعلام شد که معرفی دو وزیر باقی مانده دولت به طول انجامیده است اما پرونده کابینه دوازدهم زودتر از کابینه یازدهم بسته شد. چه آنکه تکلیف وزارت علوم در دولت یازدهم خیلی دیرتر روشن شد و پس از معرفی سه وزیر (میلی منفرد، فرجی دانا و نیلی احمدآبادی)، دانش آشتیانی به عنوان چهارمین گزینه پیشنهادی توانست از مجلس رای اعتماد بگیرد. وزیری که اقبالش چندان بلند نبود و با استیضاح نمایندگان روبرو شده و جایش را به محمد فرهادی داد.

اردکانیان هم در حالی به ترکیب کابینه دوازدهم اضافه شد که پیش از او حبیب الله بیطرف نتوانسته بود از نمایندگان مجلس دهم رای اعتماد بگیرد.

در جدول زیر آرای تمامی وزرای علوم و نیرو پیشنهادی حسن روحانی به خانه ملت در دو دولتش با یکدیگر مقایسه شده اند:

آرای وزرای علوم و نیروی در دولت روحانی

وزرای پیشنهادی علوم در دولت دوازدهم

نام وزیر پیشنهادی

موافق

مخالف

ممتنع

منصورغلامی

180

82

14

وزرای پیشنهادی علوم در دولت یازدهم

محمد میلی منفرد

105

62

15

رضا فرجی دانا

159

70

32

محمود نیلی احمدآبادی

79

160

7

فخرالدین دانش آشتیانی

70

171

16

محمد فرهادی

197

28

10

وزرای پیشنهادی نیرو در دولت دوزادهم

حبیب الله بیطرف

133

132

17

رضا اردکانیان

225

38

13

وزرای پیشنهادی نیرو در دولت یازدهم

چیت چیان حمید

272

7

5

 

 

 

 

 

 

 

 


2727

کد N1784971

وبگردی