آفتاب

هشدار ­قطر درباره تقابل نظامی با کشورهای تحریم‌کننده

هشدار ­قطر درباره تقابل نظامی با کشورهای تحریم‌کننده

خبرگزاری صدا وسیما نوشت: «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» در خصوص هر گونه تقابل نظامی بر سر ادامه اختلافات دیپلماتیک میان این کشور و چهار کشور عرب هشدار داد.

امیر قطر با اعلام این مطلب افزود چنین رویارویی در صورت وقوع، تنها باعث خواهد شد منطقه به آشوب کشیده شود.

به گزارش اسوشیتد پرس از دبی، «آل ثانی» در گفتگوی خود در برنامه «60 دقیقه» شبکه تلویزیونی «سی بی اس»‌ آمریکا در ادامه گفت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پیشنهاد داده است تا میزبان نشستی میان قطر و مخالفان آن -بحرین، مصر، عربستان سعودی و امارات عربی متحده- باشد تا بدین ترتیب شاید بتوان به بحران میان این کشورها که همگی از متحدان آمریکا هستند پایان داد.

امیر قطر افزود با وجود این، تا کنون هیچ یک از کشورهای تحریم کننده قطر، به این پیشنهاد ترامپ پاسخی نداده اند.

تهدید رویارویی نظامی میان این کشورها، طی نخستین روزها پس از آغاز تحریم قطر در تاریخ پنجم ژوئن مطرح شد. رسانه های عربی زبان کشورهای تحریم کننده قطر در این باره در گزارش های خود اعلام کردند لازم است عملیات "سپر شبه جزیره"، که بازوی نظامی شورای همکاری خلیج فارس است، برگزار شود. این در حالی است که مقامات دولتی این کشورها در آن زمان، چنین موضوعی را کم اهمیت خواندند. نیروهای عربستان سعودی و امارات عربی متحده در «سپر شبه جزیره» پیشتر نیز در سال 2011 به بحرین اعزام شدند تا معترضان را در این کشور سرکوب کنند.

«شیخ صباح الاحمد الصباح» امیر کویت پیشتر در ماه سپتامبر در دیدار با ترامپ در واشنگتن اعلام کرد میانجی گری رئیس جمهور آمریکا در این اختلافات، باعث پرهیز از وقوع هر گونه خشونت و درگیری شده است.

شیخ صباح که خود نیز تلاش کرده بود برای حل این اختلافات میانجی گری کند در این باره گفت: "اکنون آنچه که از اهمیت برخوردار است، آن است که ما هر گونه اقدام نظامی را متوقف کرده ایم."

امیر قطر در گفتگوی رسانه ای خود که شامگاه یکشنبه در آمریکا پخش خواهد شد، موضوع تهدید نظامی را مورد تایید قرار داد.
وی در این باره گفت: "من از این موضوع نگران هستم که اگر هر اتفاقی روی دهد، و اگر هر گونه اقدام نظامی رخ دهد، منطقه وارد آشوب خواهد شد."

اظهارات وی، سریعا انتقادهای وزیر مشاور در امور خارجه امارات عربی متحده را در پی داشت.

«انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجه امارات عربی متحده در این باره در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر نوشت:‌"مراجعه کردن به رسانه های غربی و حمله کردن به عربستان سعودی و امارات عربی متحده در این زمان، اقدامی ناامید کننده است. قطر باید بدون شکایت و زاری، انزوای خود را بپذیرد و آنچه را که باید، انجام دهد."

چهار کشور تحریم کننده قطر اعلام کرده اند این کشور نفت خیز اقدام به تامین مالی گروه های افراطی می کند. آنها همچنین با حمایت قطر از گروه های مخالف اسلامخواه و ارتباطات این کشور با ایران مخالف هستند. دوحه همواره اتهام تامین مالی گروه های تندرو را تکذیب کرده است.

49311

کد N1784968

وبگردی