آفتاب

ژاپن برای مهار سیاست جاده ابریشم چین تلاش می‌کند/ عکس

ژاپن برای مهار سیاست جاده ابریشم چین تلاش می‌کند/ عکس

ایرنا نوشت: 'تارو کونو' وزیر خارجه ژاپن گفته است برای مقابله با سیاست توسعه جاده ابریشم چین به دنبال گفت و گوهای راهبردی با چند کشور مهم دنیاست.

 

 

به گزارش تارنمای 'بیزینس نیکی' وزیر خارجه این کشور تصریح کرده است باید برای مهار برنامه راه ابریشم چین، گفت و گوهای راهبردی با کشورهای آمریکا ، هند و استرالیا انجام شود.


ششم نوامبر دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا به ژاپن سفر می کند و در جریان دیدار شینزو آبه نخست وزیر ژاپن با وی، گفت و گوهای راهبردی میان طرفین پیشنهاد خواهد شد.


کونو گفت که کشورش به دنبال توافقنامه های تجارت آزاد و تقویت همکاری های دفاعی با کشورهای مذکور و همچنین گسترش همکاری های تجاری با کشورهای خاورمیانه ، آفریقا ، آسیای مرکزی ، جنوبی و آسیای جنوب شرقی و افزایش همکاری در زمین و دریا است.


وی تاکید کرد که اگر می خواهیم مناطق اقیانوسی آزاد باشد لازم است که همکاری های تجاری، دفاعی و امنیتی قوی تری با کشورهای دیگر داشته باشیم و روی گفت و گوهای راهبردی تمرکز کنیم.
او افزود که ما برای تحقق این هدف به دنبال سرمایه گذاری در طرح های زیربنایی از قاره آسیا گرفته تا آفریقا هستیم و این مهم باید تحقق یابد.


چین در جریان کنگره حزب حاکم که هفته قبل برگزار شد ، اعلام کرد که طرح راه ابریشم نوین 'شی جین پینگ' رییس جمهوری خلق این کشور در مرامنامه حزب گنجانده شده است که باعث می شود تمرکز سیاسی بیشتری روی این طرح صورت گیرد.
کونو در بخش دیگری از اظهارات خود بار دیگر تاکید کرد که لازم است فشارها بر کره شمالی حفظ شود و گفت اگر 'پیونگ یانگ' به دنبال اعتماد سازی است بهتر است بار دیگر به آژانس بین المللی انرژی اتمی امکان دهد فعالیت های بازرسی در آن کشور را از سر گیرد.


جاده ابریشم یا راه ابریشم شبکه راه‌های به ‌هم‌پیوسته‌ای با هدف بازرگانی در آسیا بود که aشرق و غرب جنوب آسیا را به هم و به شمال آفریقا و خاور اروپا پیوند می‌داد، مسیری که تا قرن پانزدهم میلادی به‌ مدت ۱۷۰۰ سال، بزرگ‌ترین شبکه بازرگانی دنیا بود.


اما کمربند اقتصادی جاده ابریشم' و 'جاده ابریشم دریایی قرن بیست و یک' ابتکارهایی هستند که برای نخستین بار در پاییز 2013 توسط رییس جمهوری چین و به ترتیب در جریان دیدارهایی از قزاقستان و اندونزی ارائه شدند. این 'کمربند' بعنوان شبکه ای طراحی شده از جاده های فراسرزمینی و خطوط آهن، لوله های نفت و گاز و دیگر پروژه های زیرساختی است که از شهر شیئان در مرکز چین آغاز و سراسر آسیای میانه را در می نوردد و سرانجام به مناطق دوردستی چون مسکو، روتردام و ونیز می رسد.

52310

کد N1784724

وبگردی