آفتاب

غایبان بزرگ نمایشگاه مطبوعات از دو طیف سیاسی/ آغاز بزرگترین گردهمایی رسانه‌ها؛ اولویت خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها نبود

غایبان بزرگ نمایشگاه مطبوعات از دو طیف سیاسی/ آغاز بزرگترین گردهمایی رسانه‌ها؛ اولویت خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها نبود

بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها درحالی امروز (شنبه، ۶ آبان) در مصلی تهران آغاز به کار کرد که جای خالی برخی از رسانه‌های مطرح کشور به چشم می‌خورد و در کنار آن تعدادی از خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری با کم‌توجهی از کنار اخبار این افتتاحیه گذشتند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بیست‌و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها که با شعار «رسانه‌های آزاد، انسجام اجتماعی، پیشرفت ملی» آغاز به کار کرده است، برای دومین سال غیاب رسانه‌های مطرحی از هر دو طیف سیاسی موافق و منتقد دولت دوازدهم را تجربه می‌کند. رسانه‌هایی که به نظر می‌رسد مهم‌ترین و بزرگترین گردهمایی صنفی خود را دیگر جزو اولویت‌های خبری خود نمی‌دانند.

کدام رسانه‌ها در نمایشگاه بیست و سوم مطبوعات حاضر نشدند؟

در این دوره از نمایشگاه ۶۰ روزنامه و موسسه مطبوعاتی حضور دارند اما در میان روزنامه‌ها غایبانی چون روزنامه‌های دنیای اقتصاد، شرق، اعتماد، آرمان، آفتاب یزد و جهان صنعت به چشم می‌خورند.

همچنین با وجود اینکه ۱۰۰ ماهنامه، ۵۴ هفته‌نامه، ۳۰ دوهفته ‌نامه،۲۰ دوماهنامه و ۵۲ فصلنامه در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها حضور یافته‌اند از مجلات «تجارت فردا» و «صدا» می‌توان به عنوان مطرح‌ترین مجلات غایب نام برد.

خبرگزاری‌های «فارس» و «تسنیم» در این دوره از نمایشگاه نیز همچون سال گذشته حاضر نشده‌اند. این در حالی است که غرفه‌های بیش از ۱۱۵ رسانه برخط (خبرگزاری و پایگاه خبری) در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها به چشم می‌خورد.

بی‌محلی خبرگزاری‌ها به گردهمایی صنفی‌شان

مراسم افتتاحیه بیست و سومین نمایشگاه درحال حوالی ساعت 10 صبح امروز برگزار شد اما با گذشت دو ساعت از این افتتاحیه، برخی خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری این مراسم را یا پوشش ندادند یا با تاخیر تنها به انتشار بخشی از اتفاقات این مراسم پرداخته‌اند.

در ساعات اولیه افتتاح نمایشگاه، خبرگزاری ایسنادر هفت خبر همچون مشروح صحبت‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بازدید اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور از نمایشگاه مطبوعات و نیز غرفه این خبرگزاری افتتاحیه این رویداد را پوشش داده است.

خبرگزاری مهرو خبرگزاری فارسهم تا پیش از ظهر تنها در یک خبر؛ سخنان اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور را انعکاس داده است.

خبرگزاری تسنیمدر تنها خبر خود با تیتر «دلیل غیبت «روحانی» در افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات» از حضور معاون اول به جای خود رئیس جمهور در مراسم افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات خبر داده و صحبت‌های اسحاق جهانگیری را تا پیش از ساعت 12 پوشش نداده است.

خبرگزاری خانه ملتنیز در سه خبر مجزا افتتاحی نمایشگاه، سخنان معاون اول رئیس‌جمهور و نیز سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را پوشش داده است.

باشگاه خبرنگاران جواننیز در سه خبر به طور جداگانه صحبت‌های جهانگیری، سیدعباس صالحی و بازدید معاون اول رئیس‌جمهور از نمایشگاه را پوشش داده است.

خبرگزاری میزاننیز تنها خبری از اسحاق جهانگیری را تا پیش از ساعت 12 پوشش داده و خبر از تکمیل این گزارش داده است.

خبرآنلایننیز در سه خبر از افتتاح نمایشگاه مطبوعات، گزارشی از اتفاق‌های مراسم افتتاحیه و نیز بازدید شمس لنگرودی از غرفه این خبرگزاری اخباری منتشر کرده است.

در میان پایگاه‌های خبری نیز تابناکبا یک خبر کلی بخشی از صحبت‌های اسحاق جهانگیری را پوشش داده و به بیان حاشیه‌های مراسم افتتاحیه پرداخته و خبر از تکمیل این گزارش داده است.

پایگاه خبری انتخابنیز در خبری مفصل، به انتشار سخنرانی اسحاق جهانگیری در مراسم افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها پرداخته است.

عصر ایراننیز در چند خبر به پوشش صحبت‌های جهانگیری و دلیل عدم حضور رئیس‌جمهور در مراسم افتتاحیه نمایشگاه پرداخته است.

غیبت خبر آغاز نمایشگاه در صفحه اول روزنامه‌های امروز

روزنامه‌ها نیز گرچه امروز (شنبه) به پوشش اخبار مراسم افتتاحیه بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها نرسیده‌اند اما برخی از آنها در گزارش یا اخباری، افتتاح این رویداد یک هفته‌ای را اطلاع‌رسانی کرده‌اند.

روزنامه « ایران» در خبری در صفحه اول خود با تیتر «یک هفته مهمانید در ضیافت رسانه‌ها» خود را به رویداد آغاز بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها رسانده است.

روزنامه « جمهوری اسلامی» با تیتر «بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات به روی مردم گشوده شد» و روزنامه « اطلاعات» با تیتر «آغاز بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات» به آغاز این نمایشگاه واکنش نشان داده است.

روزنامه « 19 دی» آغاز نمایشگاه مطبوعات را به عنوان یکی از اخبار اصلی صفحه اول خود برگزیده و در عکس اصلی صفحه خود با تیتر «آغاز بزرگترین گردهمایی رسانه‌ای کشور» به این رویداد فرهنگی پرداخته است.

روزنامه « جوان» نیز با تیتر «کودکان، اولین بازدیدکنندگان نمایشگاه مطبوعات» نسبت به آغاز بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها واکنشی عجیب نشان داده است.

این در حالی است که هیچ نشانی از آغاز نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها، دست‌کم در نیم صفحه اول روزنامه‌های مطرحی چون همشهری، جام‌جم، شرق، اعتماد، آرمان، دنیای اقتصاد، آفتاب امروز، خراسان، رسالت و... دیده نمی‌شود.

 بیست وسومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها تا ۱۲ آبان ماه همه روزه از ساعت ۹:۳۰ تا ۲۰:۳۰ در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برپاست.

کد N1784385

وبگردی