آفتاب
رفیعی آتانی تأکید کرد؛

خلأ ترجمه دستاوردهای علوم انسانی برای جهان علم و جهان اسلام

خلأ ترجمه دستاوردهای علوم انسانی برای جهان علم و جهان اسلام

دبیر علمی چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی در اختتامیه این کنگره گفت: با خلأ دردناک عدم ترجمه دستاوردهای علوم انسانی اسلامی برای جهان علم و جهان اسلام روبرو هستیم.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد خبری چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی، عطاءالله رفیعی آتانی، دبیر علمی چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی در مراسم اختتامیه چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی و سومین دوره جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی که صبح امروز ۴ آبان ماه در مدرسه امام کاظم (ع) قم در حال برگزاری است، با اشاره به دستاوردهای سه دوره قبل کنگره اظهار داشت: انتشار مجموعه مقالات کنگره اول در ۵ جلد حاوی ۹۰ مقاله برگزیده، مجموعه مقالات گنگره دوم در ۷ جلد حاوی ۱۱۴ مقاله تایید شده و کنگره سوم از ۹۷ مقاله در قالب ۶ جلد از جمله دستاوردهای دوره های گذشته این مجموعه است.

وی با بیان اینکه مقالات برگزیده و در سطحی بالاتر در مجله تحقیقات بنیادی و تحقیقات کاربردی علوم انسانی منتشر شده  است، عنوان کرد: ماهیت این نهاد و جریان علمی در حال تکامل و رشد است کنگره چهارم در حالی برگزار شده که مطالعات انجام شده نشان می دهد سهم اساتید حوزه ها، هیئت علمی دانشگاه ها و سهم مقالات نظریه پردازانه رو به افزایش بوده است.
وی با تاکید براینکه ارتباط ما با جامعه علمی نهادینه شده  است، تصریح  کرد: برای کنگره پنجم علاوه بر تداوم فرایند قبلی، انجام اموری همچون کمک به نقش آفرینی جوانترهای علمی در این عرصه ضروری است. از همین رو به دنبال  تأسیس مرکز جوانان نخبه علمی در قلمرو علوم انسانی اسلامی خواهیم بود.

رفیعی آتانی با اشاره به اینکه در عرصه بین المللی با خلا عدم تبدیل و ترجمه علوم انسانی اسلامی در  جهان علم و اسلام مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: که ضمن تداوم ارتباط علمی با خارج از ایران مجله اسلامیک هیومنیتز Islamic humanitiesمنتشر خواهد شد، علاوه بر آن ارتباط با پیشکسوتان در این حوزه علمی  ادامه خواهد داشت.
دبیر علمی چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی ادامه داد: باید باور کنیم علوم انسانی متعارف از محصولات پرقدرت دوران جدید حیات غرب است. بنابراین جامعه شناسی، اقتصاد و سایر علوم انسانی تحققی از فلسفه غربی در زندگی انسان غربی است  است که دستاورد زندگی غربی را نمایان ساخته و علوم انسانی متعارف به مثابه فلسفه دین و ایدئولوژی ایفای نقش می کند.

وی با تاکید براینکه راه حل اساسی تولید علوم انسانی مبتنی بر معارف قرآن کریم است، گفت: این درسها زمانی برای ما مفید است که نخواهیم همیشه شاگرد بمانیم. از همین رو نظریات علوم انسانی باید از فلسفه اسلامی فراوری شود.

رفیعی آتانی با تاکید بر اینکه ظرفیت بی بدیلی در فلسفه و علم اخلاق اسلامی وجود دارد، عنوان کرد: تولید علوم انسانی مبتنی بر قرآن راهی است که در این دوره حیات انسان و اسلام و با استفاده از فرصت جمهوری اسلامی ضرورتی انکارناپذیر است.

وی با بیان اینکه چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی با حضور ۴۰ مرکز علمی و حوزوی با ارائه ۸۰ مقاله و با حضور دانشگاهیان و حوزویان در تهران برگزار شد، تصریح کرد: در این نشست سومین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی امروز به سه تن از نظریه پردازان علوم انسانی اسلامی در حوزه های مختلف اعطا می شود.

کد N1783708

وبگردی