آفتاب

راز سلامتی و کاهش وزن

راز سلامتی و کاهش وزن

سی و چهارمین قسمت از برنامه «هزار داستان» به گفت‌وگو با کسانی اختصاص یافت که برای رسیدن به سلامتی تلاش کرده‌اند.

به گزارش ایلنا،در ابتدای این برنامه پویا امینی بیان کرد: در این برنامه به معرفی افرادی خواهیم پرداخت که افراد سیری‌ناپذیری هستند و به مرور زمان دچار اضافه وزن خواهند شد. حال می‌خواهیم از زبان خودشان بپرسیم که با این شکم سیری‌ناپذیر و وزن بالا چطور کنار آمده و راه مقابله با آن چیست؟

اولین مهمان برنامه که پسر جوانی به نام متین بود، گفت: وقتی در طول روز پرخوری کنید شب مجبور به خوردن آب زیاد می‌شوید در یخچال همیشه هندوانه بود. من خوردم و اشتهایم باز شد. در زندگی شکم چرانی زیاد داشتم و اینکه هر روز مقادیر زیادی خوراکی و غذا بخورم برای من زیاد اتفاق افتاده است. من در ۲ ماهگی طعم قرمه سبزی را چشیده‌ام و از کودکی همه نوع غذا را دوست داشتم. تا موقعی که وارد مدرسه نشده بودم، اضافه وزن نداشتم. در مدرسه به دلیل اینکه دیگر کنترلی از طرف خانواده نبود، دچار اضافه وزن شدم چون از بوفه مدرسه خرید می‌کردم و می‌خوردم. از دوران راهنمایی افزایش وزن من شروع شد. در ذهنم این بود که افراد چاق جایگاهی بین دوستان ندارند. من از سن کم بارها اقدام به رژیم گرفتن کردم ولی نمی توانستم ادامه دهم.

امینی: طی مدت پرخوری اتفاقی هم برای شما افتاده است؟

متین: حادثه تلخی رخ نداد اما یک بار مشغول خودون شیر بودم که تصادف کردم.

امینی: کجا فهمیدید که باید پرخوری را ترک کرده و رژیم بگیرید؟

متین: بعد از تحصیلات در مجارستان در رشته داروسازی ۱۱۳ کیلو وزن داشتم که یکی از دوستانم یک مربی ورزشی به من معرفی کرد. این مربی خیلی به من کمک کرد و از لحاظ روحی مرا ساپورت کرد. مربی من مجید قمری بود. من دوباره به مجارستان رفتم و از آنجا به فرانسه نقل مکان کردم. مجید قمری خیلی در طول سفر با من در تماس بود و مرا کمک می‌کرد تا به وزن ۶۸ کیلو رسیدم. یاد گرفته بودم که نخورم و طی یک سال و نیم به وزن ایده‌آل رسیدم. هنوز هم غذاهایی که دوست دارم می‌خورم اما در رژیم گرفتن مداومت دارم. سبک زندگی من کلا عوض شد و لذتی که از کاهش وزن و سلامتی برده بودم، باعث شد که مربی بدنسازی شوم. از مربی‌ام تشکر می‌کنم و هر چه که او به من یاد داد را در اختیار دیگران قرار می‌دهم.

امینی: به شاگردهایت چه می‌آموزی؟

متین: به آنها می‌آموزم که چطور می‌توان درست زندگی کرد‌. در وهله اول از آنها می‌خواهم ورزش را شروع کنند و بعد به فکر رژیم گرفتن باشند. انتخاب غذاهای صحیح باعث می‌شود تا همیشه سالم بمانیم. من عموما در رژیم هستم و گاهی اوقات هم به خودم استراحت می‌دهم.

امینی: ممنون که ما را همراهی کردید اما نکته‌ مهم این است که باید به خودمان قول بدهیم که برچسب چاق و لاغر و از این نوع حرف‌ها به یکدیگر نچسبانیم.

علی دومین مهمان برنامه درباره اضافه وزنش توضیح داد: بالاترین وزن من ۱۸۷ کیلو بود که طی پنج ماه و بیست روز ۶۰ کیلوگرم از وزنم را کم کردم.

امینی: چه اتفاقاتی رخ داد که تصمیم گرفتی وزنت را کاهش دهی؟

علی: اضافه وزن مشکل زیادی دارد و این مشکلات باعث شد که برای لاغر شدن و سر وزن آمدن رژیم غذایی را شروع کنم. اولین انگیره من ورزش پاورلیفتینگ بود. اهدافم را باور و با برنامه شروع به کم کردن وزن خودم کردم. هدفم رسیدن به وزن زیر ۱۰۰ کیلوگرم است.

امینی: زندگی با وزن ۱۸۰ کیلو چه سختی‌هایی دارد؟

علی: برای بالا رفتن پله‌ها و نشستن و برخواستن هم مشکل داشتم.

امینی: چطور شد که به وزن ۱۸۰ کیلوگرم رسیدید؟

علی: ورزش نکردن، اشتهای وحشتناک و خوردن زیاد باعث چاقی من شد. حدودا در هر وعده ۱۴ پرس غذا می‌خوردم.

امینی: آیا پرخوری‌ها اذیتت نمی‌کرد؟

علی: نه اصلا و از خوردن زیاد هیچ وقت حالم بد نشد.

امینی: چه شد که تصمیم گرفتی وزنت را کاهش دهی؟

علی: یک تصمیم سخت بود. چندین بار رژیم گرفتم و رها کردم ولی آخرین بار تصمیم واقعی گرفتم و تا کنون ۷۰ کیلو کم کردم.

مهمان سوم برنامه یک خانواده خوب، خوشحال و خوشبخت از یکی از روستاهای توابع یزد بودند. امینی توضیح داد: پدر و مادر این خانواده پسر عمو و دختر عمو هستند و ۲ پسر و یک دختر حاصل زندگی مشترک آنهاست.

پسر خانواده درباره طول عمر پدر و مادرش شرح داد: راز سلامتی و طول عمر پدر و مادرم تغذیه سالم و فعالیت بدنی آنهاست. پدرم کشاورز است و مادرم در خانه مشغول است. هر کدام داستان جالبی داشتند هر کسی می‌تواند حالش را خوب نگاه دارد و عزم راسخ برای رسیدن به هدف داشته باشد. من رویاهای متفاوتی دارم اما رویایی که به برنامه «هزار داستان» ربط پیدا می‌کند رویایی است که برای وطن و هموطنانم دارم. ما پتانسیل خوبی در ایران داریم. امیدوارم شرایطی فراهم شود که همه هموطنان لبخند بر لب و تن سالم داشته باشند.

فصل دوم برنامه پرمخاطب «هزار داستان» همچون سری پیشین آن به تهیه‌کنندگی جواد فرحانی و کارگردانی محمدفواد صفاریان‌پور و با طراح و سوژه‌پردازی مریم نوابی‌نژاد در ماه محرم و صفر هر شب ساعت 23 به مدت۶۰ دقیقه روی آنتن شبکه نسیم می‌رود و در ساعات ۳ بامداد، ۱۱ صبح، ۱۷ عصر روز بعد بازپخش می‌شود.

 

کد N1783514

وبگردی