آفتاب

چالش بزرگ یک متخصص و جراح ارتوپد برای بازی پرسپولیس و استقلال!

چالش بزرگ یک متخصص و جراح ارتوپد برای بازی پرسپولیس و استقلال!

روز گذشته بود که به صورت رسمی خبر رسید که با تصمیم کمیته داوران فدراسیون فوتبال، بیژن حیدری، داور داربی ۸۵ شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛این نخستین بار است که حیدری دیدار شهرآورد پایتخت نشینان را قضاوت می‌کند.جالب آنکه بیژن حیدری در رقابتهای این فصل لیگ برتر هنوز برای پرسپولیس قضاوت نکرده و دربی، نخستین دیداری است که پرسپولیسی ها با سوت او بازی خواهند کرد. استقلال اما برد و نخستین گل این فصلش را در دیداری زد که بیژن حیدری قاضی آن بود. بازی با تراکتورسازی. حالا حیدری برای دمیت بار داور دیداری است که یه  سمت آن استقلال است و سمت دیگرش یک تیم قرمزپوش.حال بد نیست داور دربی 85 را بهتر بشناسید.

بیژن حیدری متولد مهرماه 1359 در اسدآباد است. متخصص و جراح ارتوپد و عضو هیئت‌ علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان. زمانی که دانشجوی رشته پزشکی بود بسکتبال بازی می کرد اما به یکباره سر از کلاس های مربیگری درجه 3 فوتبال درآورد. البته نقش برادرش پیام که او هم یکی از داوران بین المللی است، در ورود بیژن حیدری به دنیای داوری فوتبال بسیاری پر رنگ بود.27 ساله بود که اولین ابلاغ را برای قضاوت در لیگ دسته اول گرفت و دیدار سپاهان نوین - شاهین اهواز را در سال 86 سوت زد.

فردای همان روز به عنوان داور چهارم بازی لیگ برتری ذوب‌آهن - فولاد هم معرفی شد اما سه سال طول کشید تا بیژن حیدری بتواند در لیگ برتر قضاوت کند.رئیس آن روزهای بیمارستان اسدآباد بود، اولین سوت لیگ برتری اش را اردبیهشت ماه 89 زد؛ بازی گهر درود و سایپا در لیگ نهم. حالا بعد از گذشت 7 سال، نوبت به آن رسیده تا دکتر بیژن حیدری سوت یکی از حساس ترین دربی های فوتبال ایران و آسیا را بردارد. قضاوت در شهرآورد 85 استقلال و پرسپولیس.در تمام این سالها عشق به فوتبال و پزشکی را توامان داشت. سه سال قضاوت در لیگ دسته سوم بین سالهای 82 تا 85 ، بدون آنکه دیده شوی آسان نیست. درست مانند انجام 125 عمل جراحی در ماه که آن نیز کاری طاقت فرساست. با این حال علاقه اش به فوتبال آنقدر زیاد بود که پزشکی مانعی برای داوری کردنش نباشد.

به گفته خودش برای دوران تخصص باید روزی شانزده ساعت درس می‌خواند اما هم تمرین انجام می‌دادم و هم تمام ابلاغ‌های استانی و ملی را می‌رفت. با بهره گرفتن از همین تخصص پزشکی در جریان یکی از بازیها، به عنوان داور  کتف بازیکن پاس را جا انداخت. الگوی ورزشی بیژن حیدری هم قابل پیش بینی هستند؛ مارکوس مرک و کولینا. دو پزشکی که اولی فینال یورو 2004 را سوت زد و دومی هم داور فینال جام جهانی 2002 بود. 

 

 

251 41

کد N1783017

وبگردی