آفتاب

همه در برابر شرایط تهران متهم هستیم

همه در برابر شرایط تهران متهم هستیم

عضو شورای شهر تهران گفت: اگر به فروش تراکم، تغییر کاربری درمناطق مسکونی به تجاری معترضیم، اگر نگران به تاراج رفتن پارک‌ها، باغ‌ها و ساخت و ساز برج‌ها در دامنه کوه‌های پر صلابت شهر هستیم، از ترافیک در رنجیم، آلودگی هوا نفسمان را به شماره می اندازد، همه ما متهمیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ناهید خداکرمی در شانزدهمین جلسه شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور خود تصویری از شرایط امروز تهران ترسیم کرد.

خداکرمی با اشاره مسایل شهر تهران گفت: مهم ترین مسایلی که امروز بعنوان مشکلات پایتخت مطرح است و ما وظیفه حل آن را بعهده داریم، همان است که مردم نیز بدان اذعان دارند، آلودگی هوا، ترافیک، آسیب های اجتماعی، بدهی، کیفیت آب وغذا، پسماند، نابرابری، رشوه و فساد اقتصادی، اینها مسایلی است که امروز و فردای ما را تهدید می کند و حل آنها نه تنها عزم جدی دولت و مدیریت شهری را می طلبد، بلکه نیاز به یک حرکت عظیم اجتماعی دارد، مشارکت مردم از خانه، محله، منطقه با شهرداری و شورای شهر، شاید تنها راه برون رفت از چنبره این مشکلات است.

او ادامه داد: در این میان وظیفه ماست تا به اسناد بالادستی نظیر سند چشم انداز 1404، که شاید هیچ سندی مهم تر از آن نباشد و راه پیشرفت را بروشنی نشان داده، توجه ویژه داشته باشیم. بخصوص که طبق این سند قرار است شهروندانی برخوردار از سلامت، رفاه، با امنیت غذایی، تأمین اجتماعی، فرصت‌های برابر، به دور از فقر، فساد، تبعیض و بهره‌مند از محیط زیست مطلوب باشیم.

این عضو شورای شهر با اشاره به سیاست‌های که در حوزه خانواده وجود دارد ادامه داد: در سند سیاست های کلی خانواده برخانواده محوری جامعه تأکید شده، ایجاد فرصت برای حضور مفید و مؤثر اعضای خانواده در کنار یکدیگر و استفاده مؤثر خانواده از اوقات فراغت به صورت جمعی، حمایت از عزت و کرامت خانواده، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، و حمایت همه جانبه از زنان سرپرست خانواده، حمایت و تکریم سالمندان و غیره. همچنین سیاست های جمعیتی، که براساس بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی ابلاغ شد و در آن به ارتقاء امید به زندگی، تأمین سلامت و تغذیه سالم جمعیّت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، بویژه اعتیاد، سوانح، آلودگی‌های زیست محیطی و بیماری‌ها و تشویق ایرانیان خارج از کشور برای حضور تاکید شده است.

  خداکرمی همه این اسناد را هدایت کننده مسیر حرکت مدیریت شهری و اداره کشور دانست و ادامه داد:. که اگر از زمان ابلاغ، بند بند این اسناد و سیاست ها اجرا شده بود، امروز روزگار ما بهتر از آنچه که هست، بود. گرچه زحمات زیادی بابت نمادهای پر هزینه شهری کشیده شده است، اما حرکت جمعیت به سمت سالمندی، حاشیه نشینی، زایش روز افزون آسیب های اجتماعی، خشونت، محرومیت، بیکاری و مهاجرت نخبگان، به موازات رویش فقرای فرهنگی، قانون گریزان، مفسدان اقتصادی، ثروتمندان نوظهور و کاسبان شعار و چاپلوسی، می رود تا هویت شهر را در لابلای بزرگراهها، پل های بی قواره وساختمان هایی که به مثابه ننگ معماری و شهرسازی بر پیشانی یخ زده شهر است، مدفون کند.

او در ادامه خطاب به مردم تهران گفت: مردم عزیز تهران! پایتخت بدون مشارکت شما نمی تواند مسیر پیشرفت را ادامه دهد، اگر به فروش تراکم ، تغییر کاربری درمناطق مسکونی به تجاری معترضیم، اگر نگران به تاراج رفتن  پارک ها، باغ ها و ساخت و ساز برج ها در دامنه کوه های پر صلابت شهر هستیم، از ترافیک در رنجیم، آلودگی هوا نفسمان را به شماره می اندازد، ازورشکستگی صنایع بومی متأسفیم، بوی تعفن پسماندهای شهر دروازه تهران را مشمئز نموده است و محله هرندی، دره فرحزاد و حاشیه نشینی قلبمان را به درد می آورد، همه ما متهمیم.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: پس بیایید تا زین پس عامل تداوم یا تشدید آن نباشیم، بیایید تا با هم از درون خانه های خود بفکر ساختن شهرمان  و آینده کودکانمان باشیم. هر کدام سهم خود را برای پیشگیری و درمان هر آنچه ما را می آزارد مشخص کنیم.  به جای اینکه کمیت در شورای پنجم ملاک قرار گیرد، از ما بخواهید که بر مبنای قوانین و اسناد فوق، طرح ها، لایحه های مصوب و برنامه پنج ساله دوم حرکت کنیم  و برای رسیدن به اهداف سند چشم انداز از تداوم قصور جلوگیری کنیم؟ 

خداکرمی اضافه کرد: در این میان تهران گرچه نیازمند انضباط  مدیریتی، مالی و تولید ثروت پاک است، اما تشنه عزت، شورزندگی و اعتماد بنفس نیز هست.  تقویت استارت آپ ها، توسعه گردشگری تاریخی، فرهنگی، کتاب و کتابخوانی، فیلم، تئاتر، شعر و ترانه، موسیقی، طبیعت گردی، برنامه های شادی بخش و نشاط آور برای کودکان، نوجوانان، جوانان، فراهم کردن شرایط نوآوری و خلاقیت، تفریحات دسته جمعی، تقویت تاب آوری، دلبستگی وعشق به کوچه، خیابان، شهر و اشتغال، ضرورتی اجتناب ناپذیر برای سلامت و صلابت این شهر است. احیای ده ها صنایع و برند های آسیب دیده ( ارج، آزمایش، بلا، وین، چیت سازی.....) به جای توسعه بی هدف شرکت های دانش بنیان،  زندگی توأم با احساس آزادی و امنیت اجتماعی ، امنیت سرمایه گذاری داخلی و خارجی، می تواند بحران بیکاری و حاشیه نشینی را به یک فرصت استثنایی تبدیل و شهرداری را به مسیری پویا هدایت کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما بر سر میثاق خود برای مدیریت شهری هوشمند و شیشه ای ایستاده ایم و با کمک شما مردم شریف، چشم انداز تهران 1400 که کار شورای پنجم به اتمام می رسد را برای نهایی سازی سند 1404 هدف خواهیم گرفت و در این مسیر مشارکت مردم، تسهیل گری دولت، قوانین مجلس، قاطعیت قوه قضاییه و سازمان بازرسی برای باز پس گیری اموال بتاراج رفته شهر، توآم با خرد جمعی در اداره شهر می تواند توسعه پایدار پایتخت را برای آیندگان به یادگار بگذارد، تا بیش از این مورد سرزنش نسل های آینده قرار نگیریم. 

کد N1782863

وبگردی