آفتاب

تهیه دستورالعمل برای بهبود کیفیت زندگی و تحصیل معلولان‌ در دانشگاه تهران

تهیه دستورالعمل برای بهبود کیفیت زندگی و تحصیل معلولان‌ در دانشگاه تهران

چهارمین همایش روز جهانی عصای سفید با حضور با حضور دانشجویان نابینای دانشگاه تهران و سایر دانشگاه‌های تهران، هنرمندان و مسئولان،در تالار ابن خلدون دانشکده علوم اجتماع دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش ایلنا؛ در این مراسم، حسین میرزایی سرپرست معاونت فرهنگی اجتماعی، مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران، مهدی عباسی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی تهران، دکتر محمدعلی زارع چاهوکی مدیر کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، اساتید دانشگاه تهران، مسئولان سازمان بهزیستی کل کشور، رؤسا و نمایندگان انجمن‌های مربوط به افراد نابینای شهر تهران و هنرمندانی چون محمد زند وکیلی، حسن ریوندی، علی مشکان و ... حضور داشتند.

در ابتدای مراسم، مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران ضمن تشکر از دست اندر کاران کانون دانش‌پژوهان با آسیب بینایی معاونت فرهنگی دانشگاه تهران برای برگزاری همایش عصای سفید، گفت: خدا را شاکرم که یک سال دیگر توفیق حضور در همایش روز جهانی عصای سفید دانشگاه تهران را پیدا کردم. حضور در این جمع انرژی بخش است زیرا کسانی را می‌بینیم که علی‌رغم یک محدودیت ظاهری با روحیه و انگیزه بالا در دانشگاه درس می‌خوانند و خدمت می‌کنند و در آینده می‌توانند نقش بسزایی در جامعه ایفا کنند.

وی افزود: دانشگاه تهران اعتقاد دارد که باید رابطه عمیقی با جامعه بر قرار کند، اعتقاد دارد در دانشگاه تهران نباید فقط در چارچوب فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی بماند بلکه فعالیت‌های اجتماعی نیز یکی از ارکان اساسی در پرورش دانشجویان این دانشگاه دارد لذا خوشحالیم که شما در کانون دانش‌پژوهان با آسیب بینایی توانسته اید فعالیت‌های خوبی انجام دهید و من مطمئن هستم ثمره این فعالیت‌ها و تجربه‌ها می‌تواند شما را در جامعه موفق‌تر کند.

سرسنگی در ادامه اظهار کرد: ما در دانشگاه تهران خیلی علاقه داریم که در حد بضاعت‌مان مسائل و مشکلاتی که شما عزیزان با محدودیت بینایی با آن مواجه هستید را بر طرف کنیم. سال گذشته در همین همایش، بعضی از دوستان گلایه داشتند که چرا در سطح دانشگاه مسابقات ورزشی برای کم بینایان و نابینایان گذاشته نمی‌شود؛ خوشحالم این خبر را اعلام کنم که امسال جشنواره ورزشی کم‌توانان جسمی (معلولین) و جانبازان دانشگاه تهران برگزار می‌شود، این برنامه اولین جشنواره ورزشی معلولین و جانبازان سراسر کشور است که دانشگاه تهران برگزار خواهد کرد. امیدوارم این برنامه انگیزه خوبی برای شما ایجاد کند که بتوانید با ورزش جسم‌تان را سالم‌تر و شاداب‌تر نگه دارید.

وی افزود: همچنین ما در حال تهیه یک دستورالعمل برای بهبود کیفیت زندگی و تحصیل معلولان‌مان در دانشگاه تهران هستیم؛ یعنی می‌خواهیم از این به بعد در دانشگاه تهران قوانین داشته باشیم که عزیزانی که محدودیت جسمانی دارند کمک کند که بتوانید بهترین امکانات را در دو سطح دانشجویان و کارکنان دانشگاه تهران داشته باشید. امیدواریم ظرف یکی دو ماه آینده این دستورالعمل را به هیئت رئیسه دانشگاه تقدیم کنیم و انشااله پس از تصویب، ابلاغ کنیم. بر اساس این دستورالعمل ما امتیازات ویژه‌ای را برای معلولین عزیزمان در دانشگاه قائل خواهیم شد.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران در پایان سخنانش گفت: در جلساتی که با معلولان عزیز و به خصوص نابینایان دانشگاه داشته‌ام همیشه گفتم که این محدودیت ها قطعا چیزی از دل پاک و روشن شما کم نمی‌کند زیرا خیلی از ما هستیم که به ظاهر چشمان‌مان سالم است اما مسائل را درست نمی‌بینیم و درست درک نمی‌کنیم. چه بسا کسانی که نابینا یا کم‌بینا هستند اما مسائل جهان را خیلی بهتر از ما می‌بینند. شما باید بدانید که ما در دانشگاه تهران فارغ از اینکه در چه جایگاهی خدمت می‌کنیم، خدمتگزار شما هستیم و کمک خواهیم کرد کیفیت تحصیل و زندگی شما در سطح خوبی پیش برود.

پیش از سخنان دکتر سرسنگی، دبیر کانون دانش پژوهان با آسیب بینایی دانشگاه تاریخچه ای از فعالیت‌های چهار ساله کانون ارائه کرد و از مسئولان دانشگاهی خواستار تداوم توجه و همکاری بیشتر با دانشجویان نابینا در دانشگاه شد.

سپس، مهدی عباسی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی تهران، طی سخنانی ضمن تشکر از کانون دانش پژوهان با آسیب بینایی دانشگاه تهران، گفت: کانون دانش پژوهان با آسیب بینایی دانشگاه تهران، سه چهار سالی است که با جدیت این برنامه را برگزار می‌کنند، فکر می‌کنم تلاش این دوستان در دانشگاه تهران می‌تواند درسی باشد برای سایر دانشجویان ما که فعالیت و مشارکت فرهنگی و اجتماعی را خیلی جدی بگیرند. امیدوارم برنامه‌های بیشتری از این دست در سال برگزار شود و مطمئن هستم همکاران ما در جهاد دانشگاهی و دانشگاه تهران از برگزاری چنین برنامه‌هایی که نشان دهنده احساس مسئولیت اجتماعی شما است، حمایت خواهند کرد.

کد N1782605

وبگردی