آفتاب
در گفت و گو با مهر عنوان شد:

تبریز شهری با تاریخ ۴۵۰۰ ساله/ «تراکتور» برند اجتماعی آذربایجان

تبریز شهری با تاریخ ۴۵۰۰ ساله/ «تراکتور» برند اجتماعی آذربایجان

تبریز- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی گفت: تاریخ و تمدن تبریز بالای چهار هزار و پانصد سال بوده و این شهر دارای برندهای گردشگری بی شماری است.

خبرگزاری مهر - گروه استانها- زهرا ناصران: با توجه به اینکه مدت کوتاهی برای برگزاری رویداد بزرگ تبریز ۲۰۱۸ مانده است، در خصوص اقدامات انجام یافته در این زمینه گفتگویی با مرتضی آبدار مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی ترتیب داده ایم که در ادامه می خوانید:

*آیا برای معرفی شهر تبریز نماد به خصوصی وجود دارد؟

تبریز دارای قدمت تاریخی بالایی است، برخی افراد از انتخاب نماد برای شناسایی تبریز برای گردشگران خارجی سخن می گویند، اما این شهر با دارا بودن تاریخ و تمدن کهن نیازی برای نمادسازی ندارد و این شهر دارای چندین نماد گردشگری از جمله ارک علیشاه، مسجد کبود، مقبره الشعرا، عمارت شهرداری و ... است و همانند شهرهای تهران و نیویورک نوساخته نیست که به دنبال نمادسازی باشد.

شهرهای نوساخته و دارای قدمت تاریخی کم و همچنین بی هویت برای شناسایی خود نمادسازی می کنند، تبریز برندهای مختلفی دارد از جمله این برندها رنگ سرخابی تبریز است و رنگ مخصوص تبریز امکان برندسازی دارد و تیم فوتبال تراکتورسازی نیز یکی از برندهای اجتماعی آذربایجان و شهر تبریز به حساب می آید و در هیچ جای دنیا هوادارانی به تعداد هوادارادان تراکتورسازی پیدا نمی شود.

 برند سازی می تواند در زمینه های مختلف از جمله غذا، رنگ، اجتماع و سیاست باشد و برای شهر تبریز در تمام زمینه ها برندسازی های لازم صورت می گیرد، چرا که این شهر باتمدن تعداد بیشماری برند در زمینه های مختلف دارد.

* لطفا در خصوص اقدامات انجام گرفته برای رویداد بزرگ تبریز ۲۰۱۸ توضیح دهید؟

 اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی برای تبریز ۲۰۱۸ آمادگی لازم را دارد و این اداره کل در مجموعه ۲۲ دستگاه اجرایی استان با اعتبار ۷۶ میلیاردی برای آماده سازی شهر در ۲۰۱۸ اقدامات لازم را انجام می دهد و شهرداری نیز برای این رویداد بزرگ باید به تکلیف های خود متعهد باشد و آن تکلیف ها را انجام دهد. بنابر تصویب بودجه سال ۹۶ با اعتباری بالغ بر ۹۶ میلیارد به تصویب اعضای شورای شهر تبریز رسیده است که شهرداری اجرای پروژه های آسفالت خیابان ها، احداث ۵۱ سرویس بهداشتی، بهره برداری از مرکز همایش های بین المللی، کف سازی مناسب و زیباسازی محیط را بر عهده دارد و همچنین شهرداری مشارکت اصلی در برگزاری جشن تبریز ۲۰۱۸ خواهد داشت.

*برخی از مسئولان از سفر دو میلیون گردشگر خارجی به تبریز ۲۰۱۸ خبر می دهند،  پیش بینی شما در این خصوص چیست؟

برآورد اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ورود بالای یک میلیون نفر جمعیت گردشگری را پیش بینی شده است و بر اساس آمار سال گذشته چهار صد و ۵۰ هزار نفر گردشگر خارجی از هشت مرز کشور وارد شهر تبریز شده بودند که این شهرهای مرزی کشورمان عبارتند از مرز نوردوز، جلفا، بازرگان و فرودگاه های مرزی سایر کشورها است و هر گردشگری که مقصدی را برای مسافرت انتخاب می کند به مبلغ یک هزار تا یک هزار و ۵۰۰ دلار  با خود به آن شهر می برد.

* لطفا در خصوص آخرین اقدامات اداره کل گردشگری استان برای تبریز ۲۰۱۸ توضیح دهید؟

اجرای پروژه های سخت افزاری و نرم افزاری به تصویب ستاد ملی و استانی رسیده است و این پروژه ها در راستای توسعه و زیرساخت های گردشگری که بسترهای لازم را برای گردشگری و توسعه شهر امضا شده است و مجموع اعتبارات برای اجرای این اقدامات هفتصد و ۶۵ میلیارد بوده و دارای یکصد و ۸ پروژه عمرانی است.

تمام پروژه های مد نظر امکان بهره برداری تا ۲۰۱۸ را ندارند، زیرا این پروژه ها به صورت برنامه چهار ساله تدوین شده و قرار نیست امسال به مرحله بهره برداری و افتتاح برسد، بلکه برنامه تعیین شده برای چهار سال پیش بینی شده و قرار است دستگاه های اجرایی پیگیر اجرای این پروژه ها در سطح شهر باشند.

بهره برداری از پروژه های تبریز ۲۰۱۸ جزو اولویت و برنامه های چهار ساله برای این شهر معین شده است و برای تبریز ۲۰۱۸ تعداد یکصد و ۳۰ رویداد چشمگیر تعریف شده و وظیفه هر دستگاه اجرایی مشخص شده است و ضرورت دارد هر دستگاه برنامه های اجرایی خود را مشخص و پیش ببرد.

دولت با کمبود منابع مالی مواجه شده است و طبق مذاکرات انجام شده با استاندار آذربایجان شرقی، مجمع نمایندگان استان، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی قرار است با مونسان و جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در راستای تبریز ۲۰۱۸ جلسه ای تشکیل دهند تا از سوی مسئولان بلند پایه کشوری راه کارهایی برای اجرای این برنامه ها ارایه شود.

* آیا تمام موزه ها، مکانهای تاریخی گردشگری تبریز برای میزبانی تبریز ۲۰۱۸ آماده است؟

تمام موزه‌ها، مکان‌های تاریخی و گردشگری آمادگی لازم برای میزبانی را داشته و حتی از اوایل امسال بازرسی و نظارت‌هایی از موزه‌ها و سایر دستگاه‌های رفاهی صورت گرفت تا بتوانیم پذیرایی خوبی از گردشگران خارجی داشته باشیم.

تبریز  بعد از اینکه به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام انتخاب شد، کلیه مجوزها و سیاست‌های تشویقی از طرف میراث فرهنگی، شهرداری‌ها صادر شد که به‌تبع آن توانستیم تا پایان سال ۲۰۱۸ تعداد تخت‌های هتل را به ۱۶ هزار برسانیم و جهش دو ساله‌ای در افزایش تخت‌های هتل داشتیم و همچنین کلیه مهمان‌سراها استانداردسازی شده است.

پروژه های قابل اجرای دستگاه‌های اجرایی کاملاً احصا و در قالب کتابچه‌های ویژه‌ای با عنوان تبریز ۲۰۱۸ آماده شده و در اختیار مسئولان کشوری و مدیران استانی قرار گرفته است.

* میزبانی اصلی گردشگران خارجی تبریز ۲۰۱۸ چه سازمانی است؟

شهرداری تبریز میزبان اصلی تبریز ۲۰۱۸ است و تمهیدات ورود به رویداد که با مراسم افتتاحیه تبریز ۲۰۱۸ خواهد بود، باید از سوی شهرداری به شایستگی فراهم شود و سه تاریخ برای مراسم افتتاحیه به شورای سیاست‌گذاری ملی اعلام کرده‌ایم و پس از اخذ نظر ایشان در جلسه‌ای با حضور معاون رئیس جمهور و استاندار آذربایجان‌شرقی نهایی و اعلام خواهد شد.

گزارش به سازمان همکاری اسلامی (oic) در قالب نشریه گزارشگر تبریز « Tabriz Reporter » تهیه شده و شماره اول با عنوان گزارش کلی از اقدامات انجام یافته به این سازمان ارسال شده است و نسخه‌های بعدی به ترتیب با عناوین جاده ابریشم، گردشگری حلال، بناهای تاریخی، طبیعت‌گردی و گزارش نهایی افتتاح رویداد تبریز ۲۰۱۸ تدوین و ارسال خواهد شد.

کد N1782551

وبگردی