آفتاب
رییس سازمان نوسازی،توسعه و تجهیز مدارس کشور خبر داد:

کمبود ۴۰میلیون متر مربع فضای آموزشی

کمبود ۴۰میلیون متر مربع فضای آموزشی

رییس سازمان نوسازی،توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: ۴۰میلیون متر مربع فضای آموزشی کم داریم.

به گزارش خبرنگار مهر،محمد تقی نظر پور در نشست خبری جامعه خیرین مدرسه‌ساز گفت: براساس آخرین آماری که دریافت کردیم به ازای هر نفر دانش‌آموز،  پنج متر و ۱۶ صدم  فضای آموزشی داریم که به نسبت هشت، بیست و نهم که چشم‌انداز ما است فاصله خوبی دارد.

وی افزود: اگر این رقم را در  ۱۳میلیون دانش‌آموز ضرب کنیم متوجه می‌شویم که ۴۰میلیون متر مربع فضای آموزشی کم داریم.

وی ادامه داد: استان یزد تنها استانی که سرانه آن از حد نصاب ما بیش‌تر است و قبولی دانش‌آموزان یزدی نیز در کنکور سراسری زبان‌زد است.

نظرپور اضافه کرد: یکی از دلایل موفقیت این دانش‌آموزان فضای کالبدی است که نقش معلم دوم را ایفا می‌کند.

به گفته او استان البرز کم‌ترین سرانه را دارد که در حدود ۳ و ۳۸صدم است که از دلایل کمبود آن مهاجرپذیری این استان است.

نظر پور ادامه داد: سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی‌و غربی وتهران، سایر استان‌هایی هستند که کمبود دارند. سرانه استان تهران هم ۴و ۳۲صدم است و از آخر پنجمین استان است.

وی اظهار کرد: قم، گلستان، گیلان، خوزستان و خراسان‌شمالی از دیگر استان‌هایی هستند که سرانه پایینی در میزان مدارس دارند. قصد داریم تا با استفاده از جامعه خیرین سرانه استان‌هایی که زیر متوسط حد نصاب هستند را افزایش دهیم. 

نظرپور گفت: در مهرماه ۵۹۲ کلاس به کلاس‌های درس خراسان رضوی، ۴۸۳ کلاس درس به تهران و در مجموع ۲۰۰ کلاس درس به آذربایجان غربی، شرقی و سیستان و بلوچستان اضافه شده است. 

او با اشاره به اینکه در حدود ۶۷درصد کلاس‌های ما مدارس ابتدایی هستند، اضافه کرد: در مهر امسال ۱۱۰۰ پروژه تحویل گرفتیم که ۵ هزار و ۸۰۰ مجموعه مدرسه ابتدایی بوده است.

نظرپور تاکید کرد: در مجموع ۳هزار و ۴۰۶ کلاس ایجاد شده است که متوسط دوم ۱۱۵ پروژه و هنرستان‌های ما ۲۱ پروژه را به خود اختصاص داده‌اند.

وی اظهار کرد: از سال ۸۵تا ۹۶، ۵۰درصد ساخت مدرسه با همت و مشارکت خیرین انجام شده است.

نظرپور تاکید کرد: ماده واحده‌ای داریم که طی آن دولت باید معادل اعتباری که خیرین می‌گذارند اعتبار بگذارد که اگر محقق شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

او همچنین اضافه کرد: متوسط سرانه آموزش باید ۶متر مربع باشد که اگر اعتبارات تامین شود تا پایان برنامه ششم به این اندازه خواهیم رسید.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بر ضرورت بروزرسانی و تجهیز هنرستان های کشور تاکید کرد و درباره وضعیت سیستم گرمایشی مدارس گفت: استانداردسازی سامانه۲۸۱ هزار کلاس درس در سال ۹۰ شروع شد. طی شش سال اخیر ۱۶۱ هزار کلاس درس معادل ۵۷ درصد استانداردسازی شده است. 

او تصریح کرد: اکنون استانداردسازی  ۱۴ درصد معادل ۳۸هزار کلاس درس در دست اجراست. ۸۳هزار کلاس درس نیازمند تجهیز سامانه های گرمایشی است. یا به عبارتی در مجموع ۱۵.۶ درصد کلاس های درس ما نیازمند تجهیز سامانه گرمایشی و سرمایشی هستند.

کد N1782508

وبگردی