آفتاب

مذاکره برای ساخت 380 مگاوات نیروگاه بادی و خورشیدی در کشور

مذاکره برای ساخت 380 مگاوات نیروگاه بادی و خورشیدی در کشور

قائم مقام وزیر نیرو در امور بین‌الملل در طی پنج روز گذشته دو نشست با دو هییت نروژی داشته که براساس آن مقرر شده است مقدمات سرمایه‌گذاری برای ساخت 380 مگاوات نیروگاه خورشیدی و بادی در کشور فراهم شود.

به گزارش ایلنا از وزارت نیرو، «علیرضا دائمی» قائم مقام وزیر نیرو در امور بین المل در مذاکره با شرکت «نورشک وند انرژی» نروژ برای ساخت یک نیروگاه 200 مگاواتی بادی در ایران، اظهار داشت: هفته گذشته نیز جلسه مشابهی با یک شرکت دیگر نروژی برای ساخت یک نیروگاه خورشیدی 180 مگاواتی در کشور برگزار شد که امیدوارم در نهایت منتج به حضور فعال شرکت های این کشور در بازار انرژی ایران شود.

وی افزود: سیاست جمهوری اسلامی ایران در سال های اخیر توسعه انرژی ها نو و جذب سرمایه گذاری خارجی در این زمینه بوده و هست.

وی تصریح کرد: براساس برنامه ششم توسعه، ایران باید تا 5 سال آینده ظرفیت نصب شده انرژی های نو در کشور را به حدود 5000 مگاوات برساند که این امر بیانگر توجه ویژه کشور به حوزه انرژی های نو در چند سال آتی است.

قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل اضافه کرد: مکانیزم های ساده و البته جذابی برای جذب این سرمایه گذاری خارجی پیش بینی شده است که این می تواند در ورود شرکت های نروژی نیز موثر باشد.

وی تأکید کرد: از ابتدای سال گذشته تاکنون ساخت حدود 2 هزار مگاوات نیروگاه های تجدیدپذیر در کشور با بخش خصوصی منعقد شده که امیدواریم شرکت های نروژی نیز از این قافله عقب نمانده و ما شاهد حضور آن ها در بازار ایران باشیم.

وی با اشاره به پیش شرط های حضور شرکت های خارجی در ایران گفت: از جمله پیش شرط های حضور شرکت های خارجی در ایران پیدا کردن یک شریک داخلی است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین استفاده از تجهیزات ساخت داخل و یا اقدام شرکت های خارجی برای ساخت بخشی از تجهیزات در داخل کشور می تواند در نوع و نرخ های خرید تضمینی و نرخ تعرفه ها بسیار موثر باشد.

وی تصریح کرد: همچنین این امر می تواند در تعیین مدل بیزنس شرکت ها و نوع قراردادهای و نرخ های تضمینی برای 20 سال آتی بسیار موثر باشد.

دائمی اضافه کرد: سازمان ملل نیز در چارچوب تغییرات اقلیمی حمایت هایی را برای توسعه انرژی های نو در برخی از کشورها پیش بینی کرده که شرکت ها نروژی نیز می توانند از این امتیازات در ایران به عنوان یکی از کشورهای هدف بهره مند شوند.

وی در پایان این جلسه از سفیر نروژی و شرکت «نوشک ویند انرژی» خواست که از نمایشگاه بین المللی برق تهران که در 7 نوامبر سال جاری بر گزار می شود نیز بازدید به عمل آورده و یا مشارکت داشته باشند.

قابل ذکر است چهارشنبه گذشته نیز قائم مقام وزیر نیرو در امور بین المل با یک شرکت نروژی دیگر به نام «ساگا انرژی»(SAGA ENERGY) نشستی برای ساخت یک  نیروگاه خورشیدی به ظرفیت 180 مگاوات در ایران داشتف که در نهایت منجر به انعقاد قرارداد شد.

براساس این گزارش، شرکت نروژی اعلام آمادگی کرده که ظرفیت این پروژه را به حدود 2 گیگاوات نیز برساند.

گفتنی است شرکت نوشک ویند انرژی تا کنون نیروگاه های متعددی در نروژ، تانزانیا و روسیه به ظرفیت 730 مگاوات اجرا کرده که یا به بهره برداری رسیده اند و یا در حال اجرا هستند.

 

کد N1782416

وبگردی