آفتاب

برگزاری دومین همایش بین‌المللی اربعین با حضور استادانِ دانشگاه‌های ایران و عراق/ ارائه ۸۶ مقاله در وجوه مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی اسلام و تشیع

برگزاری دومین همایش بین‌المللی اربعین با حضور استادانِ دانشگاه‌های ایران و عراق/ ارائه ۸۶ مقاله در وجوه مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی اسلام و تشیع

دومین همایش بین‌المللی اربعین با حضور استادانی از دانشگاه‌های ایران و عراق برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، غلامرضا ذکیانی (استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی) از برگزاری دومین همایش بین‌المللی اربعین با حضور استادانی از دانشگاه‌های ایران و عراق خبر داد و گفت: سال گذشته در حین برگزاری پیاده‌روی اربعین دانشگاه کربلا، اولین همایش تحلیل علمی این راهپیمایی برگزار شد که از جهاتی ضعیف بود. به همین دلیل ستاد اربعین در ایران که با همکاری عتبه حسینی در کربلا تشکیل شده، تصمیم می‌گیرند این همایش را بار دیگر و قوی‌تر برگزار کنند. چون سال گذشته ۱۳ نفر از استادان دانشگاه علامه در راهپیمایی اربعین شرکت کرده بودند و پس از آن هم این واقعه عظیم را در لهستان بازتاب داده بودند و بارخورد بسیار خوبی در رسانه‌های غربی داشتند، امسال نیز تصمیم گرفتیم با همکاری دانشگاه کربلا اقدام به برگزاری دومین همایش بین‌المللی اربعین کنیم.

ذکیانی ادامه داد: نهایی شدن این مسئله یک ماه پیش به ما اعلام شد و ما هم در دانشگاه ادبیات علامه مسئولیت را پذیرفتیم و به سرعت به سمت سفارش مقاله رفتیم. تنها در فاصله ۱۰ روزه نزدیک به ۴۵ چکیده تفضیلی ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ کلمه‌ای دریافت کردیم و آن‌ها را به داوری گذاشتیم. ۴۵ مقاله به زبان عربی هم از عراق آمد که در روند داوری‌ها قرار گرفتند. نهایتا تمام مقالات پذیرفته شده نهایتا در سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی برای ارائه آماده شدند که در مجموع ۸۶ مقاله بسیار خوب که واقعا تاکنون مشابه آن‌ها را نداشته‌ایم، آماده شده که خوشبختانه زیر چاپ است و تا دوشنبه آماده می‌شود.

این استاد دانشگاه درباره برنامه‌های درنظر گرفته شده برای دومین همایش بین‌المللی اربعین نیز بیان کرد: ما نیز به همراه ۴۰ نفر از اساتید (۲۶ استاد از دانشگاه علامه و مابقی از همکارانمان در دیگر دانشگاه‌ها) روز سه‌شنبه راهی عراق می‌شویم و روز چهارشنبه از ساعت ۸ تا ۱۲ افتتاحیه همایش برگزار می‌شود و نهایتا ۸ پنل تخصصی در هر کدام از روزهای چهارشنبه و پنجشنبه برگزار می‌کنیم. خوشبختانه با عنایت اباعبدالله با وجود فرصت کم، همایشی بسیار خوب و علمی را ان‌شاءالله برگزار می‌کنیم و امیدوارم خبرگزاری‌ها نیز به خوبی به این رخداد علمی بپردازند آن را در داخل کشور منتقل کنند.

او درباره محتوای مقالات و موضوعاتی که پیرامون آن‌ها در دومین همایش بین‌المللی اربعین مقاله ارائه می‌شود، اظهار داشت: چون ما از اساتید متخصص علوم ‌اجتماعی، علوم دینی، علوم سیاسی و حوزه فرهنگ سفارش گرفته‌ایم در این مقالات؛ راهپیمایی اربعین از منظرهای مختلف تحلیل و واکاوی شده‌ است. به عنوان مثال در یکی از بهترین مقالات ارائه شده به راهپیمایی اربعین، قیام عاشورا و سیره امام حسین با توجه به اتفاقات فعلی در منطقه و خاورمینانه و خوانش‌های مختلف از اسلام پرداخته شده است. در این مقاله مطرح می‌شود که این خوانش‌های متفاوت از اسلام زمانی تعارضات و اختلافاتشان خود را نشان می‌دهند که می‌خواهند در مدرنیته خودی نشان بدهند و عرض اندام کنند. می‌دانیم که امپراطوری رسانه‌ای در جهان ثمره و دست‌آورد مدرنیته است و هرچه را می‌خواهند سانسور می‌کنند و هر چه را می‌خواهند عرضه. با این حال همچنان در مقابل این امپراطوری از ناحیه سنت‌ها و فرهنگ‌های اصیل مقاومت صورت می‌گیرد و یکی از فرهنگ‌های اصیلی که از خود تاکنون مقاومت نشان داده هم اسلام است.

ذکیانی افزود: در میان مسلمانان دو نوع مقاومت در برابر مدرنیته را می‌توانیم رصد کنیم، یکی مقاومتی کاملا خشونت‌آمیز که طالبان، داعش و بوکوحرام آن را نمایندگی می‌کنند درواقع این گروه‌ها در مقابل عصر مدرن عکس‌العمل نشان می‌دهند و دیگری مقابله با این امپراطوری مدرنیته با منطق کلام و بدون اسلحه که با فرهنگ قوی عاشورا، مهدویت و انقلاب اسلامی انجام شدنی است. خوانش دوم ۴۰ سال است سر پا ایستاده و حرف برای گفتن دارد و شما نمود آن را در راهپیمایی اربعین می‌بینید که طی آن بدون هیچ خشونتی؛ ۲۰ میلیون انسان از ۵۴ ملیت را در خود جای می‌دهد. اربعین نشان می‌دهد با وجود تمام اختلافات در زبان و فرهنگ و درحالیکه حتی عزاداری‌های حاضران در اربعین هیچ شباهتی به هم ندارد، ولی خوانش شیعی و عاشورایی در اسلام با افتخار این مدارا و آرامش و صلح را نمود می‌بخشد و در مقابل امپراطوری رسانه نیز می‌ایستد و زیر بیرق خشونت گروه دیگر هم نمی‌رود. این‌ها مطالبی است که  تنها محصول یکی از این مقالات است.

کد N1782356

وبگردی