آفتاب

تشکل‌های کارگری در ایران تشکلاتی زرد شده‌اند

تشکل‌های کارگری در ایران تشکلاتی زرد شده‌اند

به گفته معاون دبیرکل خانه‌کارگر تشکلات کارگری ایران تبدیل به تشکلات کارگری زرد شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن صادقی امروز یکشنبه در جلسه اعضای هیات اجرایی خانه کارگر گیلان گفت: امروز یک جریان اصولی در خانه کارگر گیلان  پیگیری شده‌است که امیدواریم این حرکت بتواند الگویی مناسبی برای سایر دبیران اجرایی باشد که بستر حضور همه تشکلات کارگری را در خانه کارگر فراهم کنند.

وی ادامه داد: وضعیت طبقه‌کارگر در حال حاضر مطلوب نیست. علی‌رغم گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی باید بگوییم اوضاع کارگری اوضاع مناسبی نیست و ربطی به این دولت و آن دولت هم ندارد، هنوز یک الگوی درست برای جذب سرمایه و ایجاد انگیزه انتخاب نکرده‌ایم،  خود ما کارگران نیز تاثیرگذار نبوده‌ایم برای همین  حاصل این وضعیت همین شده که کارگران ضعیف شوند و یک عده‌ای به همه چیز دست پیدا کنند  و یک‌شبه ره صد ساله را بدون هیچ زحمتی طی کنند.

 معاون دبیرکل خانه‌کارگر افزود: متاسفانه کسی هم جرات نمی‌کند حرفی بزند بعضی دلسوزان انقلاب هم با سکوتشان ناخواسته به انقلاب ظلم می‌کنند، معتقدیم که  حکومت  بایدجریان  فکری جدیدی در حوزه اقتصاد بوجود آورد.

وی در ادامه  با ذکر نمونه‌ای تصریح کرد: به عنوان مثال مالزی یا چین یا ترکیه می‌توانند در این حوزه به‌عنوان الگو قرار بگیرند اگرچه بسیاری از مسایل فرهنگی و مذهبی ما اجازه نمی‌دهد که چنین شیوه‌ای را پیگیری کنیم برای  دچار نوعی سرخوردگی و حرکت کورمال کورمال در حوزه اقتصاد هستیم.

وی با اشاره به مسایل خصوصی‌سازی گفت اگر بیست سال پیش الگوی مالزی را در حوزه خصوصی‌سازی پیاده کرده‌ بودیم امروز شاهد این بودیم که نظام خصوصی‌سازی در کشور در یک مسیر درست در حوزه های مختلف قرار گرفته بود .

صادقی  اظهار داشت : چینی‌ها می‌گویند در اقتصاد یک واقعیتی است  بنام سرمایه  و در درون  این واقعیت حقایقی  است که ما ناگزیر به پذیرش آن هستیم مثلا فرهنگی است که سرمایه با خود به همراه دارد و این فرهنگ اشتغال را هم تضمین می‌کند و این هنر است که بتوان چنین فرهنگی را بومی کرد.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری افزود: چینی‌ها در همین راستا مدل اشتغال زایی سرمایه داری نوین را کپی برداری کرده‌اند و همزمان حفظ اشتغال موجود و زایش اشتغال جدید را از این طریق دنبال می‌کنند در نتیجه اقتصاد چین امروز یک یک اقتصاد رقابتی و پویا توام با خصوصی سازی مطلوب است .

وی گفت: پرسش این است که آیا در ایران توانسته‌ایم مانند چین عمل کنیم؟  در پاسخ باید متذکر شد که متاسفانه در اقتصاد کورمال کورمال حرکت می‌کنیم اما مائوئیست‌های چینی بلاخره توانستند نظام اقتصادی توام با رشد  را پایه گذاری کنند.

صادقی افزود: در توضیح علت موفقیت چینی‌ها گفت:  آنها می‌گویند چه کسی گفته همه باید یکسان باشند؟ بلکه تقسیم ثروت بر مبنای توانمندی باشد، این اتفاق یعنی پس سرمایه در درون خود این واقعیت ها را درست می‌کند ولی ایا  ما در ایران نمی‌توانیم آن الگو را در کشور خود پیاده کنیم؟

وی گفت :  ما مالکیت بنگاه‌های اقتصادی را به صرف مدیر نامیده شدن افراد به آنها واگذار کردیم اما توانایی‌شان را برای اداره این بنگاه‌ها بررسی نکردیم اما در چین ابتدا مدیریت خصوصی شد و بعدتر که توانست در جذب اشتغال، سرمایه گذاری و رونق تولید موفق عمل کند آنگاه مالکیت بنگاه را برعهده می‌گیرد.

رئیس اتحادیه پیشکشوتان جامعه کارگری افزود: برای همین امروز بخش خصوصی نوپای چین قدرتمند ظاهر شده است و در مقابل بخش خصوصی در ایران با وجود داشتن سابقه از همان ابتدای واگذاری مالکیت هیجان زده شده و ناموفق عمل می‌کند.

وی بابیان اینکه بخش خصوصی ایران منفعت طلب و  فاقد هرگونه تحرک در ایجاد رونق پایدار شغلی است، گفت: اگر در نظام اقتصادی کشور ما برنامه مشخصی وجود ندارد امروز کارگران صاحب عزت بودند.

معاون دبیرکل خانه کارگر افزود: خانه کارگر باید حرف خودش را بزند. ما نباید شاهد سوختن کارگران همچون شمع باشیم. اگر فعالیت‌های صنفی از نوع زرد نبود جلوی خیلی از تخلفات گرفته می‌شد. کار زرد و اندیشه زرد نباید در تصور ما تداعی شود. زمانی آمدند ساختار تشکل‌های کارگری را جدا کردند و همین موضوع تفرقه را ایجاد و کارگران تضعیف شدند.

وی ضمن ابراز تاسف از وضعیت فعلی بازنشستگان عنوان کرد: وضعیت بازنشستگان هم به‌شدت شکننده شده، خروجی ما درحوزه تامین اجتماعی ماهانه  ۲۵ هزار و جذب ۵ هزار نفر است. متاسفانه قوانین متعارضی که در مجالس هفتم، هشتم و نهم به تصویب نمایندگان رسید باعث شد بالغ بر ۲۲ هزار میلیارد تومان بدهکاری برای پرداخت حقوق بازنشستگان داشته باشیم.

به گفته صادقی اکنون پرداخت‌های سازمان تامین اجتماعی از ۲۴۰۰ میلیارد در ماه  به ۵ هزار و هشتصد میلیارد تومان  افزایش پیدا کرده و این در حالی است که سازمان ۱۴۶ هزار میلیارد از دولت طلب دارد.

وی افزود: از طرف دیگر جمعیت بازنشستگان تامین اجتماعی ظرف دوازده سال گذشته از یک‌میلیون و سیصد هزار نفر به سه میلیون و صد هزار نفرافزایش پیدا کرده و جای بسی تاسف است  که ۶۷ درصد این افراد  حداقل بگیرند و تازه از همین حداقل بگیرها ۶۰ درصدشان نیز دوباره اشتغال به‌کار داشته‌اند، آیا ما خدمت کرده‌ایم به نظام؟

وی در ادامه به تشریح وضعیت عمومی صندوق های بازنشستگی کشور پرداخت و گفت: در تمامی حدود ۱۸ صندوق ، وضعیت بر یک منوال است، به عنوان مثال در سازمان تامین اجتماعی با همه قدمتی که دارد امروز در برابر هر یک نفر مستمری بگیر تعداد ۷ / ۴ پرداخت‌کننده وجود دارد و این درحالی است که مطابق محاسبات فنی چنانچه توازن پرداخت‌کننده و دریافت‌کننده خدمات مستمری هر صندوق بازنشستگی  از نسبت ۵ نفر به یک نفر کمتر شود، احتمال خطر ورشکستگی افزایش می‌یابد. البته مختص این دولت نیست در دولت‌های قبل هم رقم خورده و این باعث شده ما امروز استقراض کنیم تا حقوق بازنشستگان را پرداخت کنیم.

رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری اظهار داشت: برخی افراد تحت عنوان نمایندگان کارگر موضوع استقراض سازمان از بانک‌ها را به دولت روحانی ربط می‌دهند. در پاسخ به این پیشنهادت باید گفت که این افراد به نظر می‌رسد دچار فراموشی شده‌اند زیرا همراهی همین آقایانی که مصاحبه می‌کنند با دولت‌های گذشته موجب بحران امروز شده است.

صادقی خطاب به این افراد گفت: البته دولت روحانی همان سنگ بنا را پیگیری می‌کند ولی بیشتر معضلات دولت محبوب شما بود که این‌گونه استقراض کردن باعث مشکلات شد که نگاه‌ها در هیچ دولتی تغییر نکرد که اگر بدهی خود را پرداخت می‌کردند این‌گونه معضلات پیش نمی آمد.

معاون امور استان‌های تشکیلات خانه کارگر افزود: در استانی که ۷ / ۱۵ نفر ورودی سازمان تامین اجتماعی داشتیم و یک خروجی اکنون با تراز منفی مواجه هستیم ؛ صندوق تامین اجتماعی در بحران است. همان‌گونه که در حوزه اقتصادی نتوانستیم موفق شویم ظرف دوازده سال گذشته نیز به‌دلیل بد عمل کردن دولت‌ها در حوزه سازمان تامین اجتماعی شاهدیم بازنشستگان ما از یک‌میلیون و سیصد هزار نفر به سه میلیون و صد هزار نفر افزایش پیدا کرده‌است که نشات گرفته از این است که مجلس و دولت برای رهایی خودشان از مشکلاتی که خود آنرا ساخته‌اند مدام به تامین اجتماعی فشار تحمیل کرده‌اند.

وی ضمن انتقاد از دولت گفت: ما مخالف پرداخت وام چهار میلیونی به بازنشستگان کشوری و لشکری نیستیم. ما مخالف همسان‌سازی حقوق آنها نیستیم. ما مخالف تبعیضی هستیم که هر روز چهره زشت خود را به ما نشان می‌دهد.

به گفته صادقی، اسلام مخالف تبعیض است اما تعجب ما این است که چگونه تبعیض فاحشی نسبت به جامعه‌کارگری روا می‌شود؟ چرا دولت مطالبات قانونی تامین اجتماعی را پرداخت نمی‌کند؟ اگر دولت به  داد سازمان  تامین اجتماعی نرسد بحران تامین اجتماعی در آینده نه چندان دور برای نظام سیاسی کشور دردسرساز خواهد شد.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری کشور افزود: متاسفانه از دولت دوم آقای خاتمی تاکنون ما شاهد یک جریان ضررساز برای سازمان تامین اجتماعی تحت عنوان قوانین بازدارنده بحران هستیم؛ مثلا قوانینی تصویب کردیم که بحران را به‌طور موقت از درون واحدهای تولیدی خارج کرد اما در بلند مدت خسارت را به تامین اجتماعی انتقال داد به‌گونه‌ای که امروز سازمان با مشکل کسر بودجه خطرناک مواجه شده که اگر دولت فکری نکند در آینده نه تاک می‌ماند، نه تاکستان.

وی در پایان خطاب به دولت گفت: چگونه برای بازنشستگان دولت همه نوع امکانات از جمله کارت طلایی و امتیازات در نظر می‌گیرند اما  حاضر نیستند طلب تامین اجتماعی را بدهند تا سازمان این مشکلات را حل کند. وظیفه ما است که این مشکلات را بگوییم. این را ضد انقلاب نمی‌گوید بلکه ما نیروهای انقلابی که برای انقلاب  کتک خوردیم، می‌گوییم باید به فکر چاره باشند. اول بحث قوانین حاضر که باید بنشینیم بگوییم چه بکنیم و چگونه قوانین هزینه‌ساز را جرح‌ و تعدیل کنیم و از طرفی صدای خود را  رساتر کنیم تا به گوش مسئولان و جامعه برسد.

کد N1782289

وبگردی