آفتاب
مهر گزارش می دهد؛

شور و شوق اربعین در مشهد/عاشقان حسینی در انتظار سفر به عراق

شور و شوق اربعین در مشهد/عاشقان حسینی در انتظار سفر به عراق

مشهد-علاقه مندان به شرکت در مراسم اربعین حسینی از هفته ها پیش اقدام به دریافت روادید از کنسولگری عراق در مشهد کرده و بلیت سفر خود را نیز خریده اند.

خبرگزاری مهر- گروه استان ها، ملیحه رفیع طلب، این روزها با نزدیک شدن به مراسم عظیم و باشکوه اربعین حسینی جنب و جوش خاصی در بین مردم ایجاد شده و متقاضیان شرکت در این مراسم معنوی تلاش می کنند اقدامات لازم از جمله دریافت روادید و آماده کردن وسایل سفر را به انجام رسانند.

علاقه مندان به شرکت در مراسم اربعین حسینی اقدام به دریافت روادید از کنسولگری عراق در  مشهد کرده اند و حتی بلیت های سفر خود را نیز خریده اند و برای سفر به عتبات عالیات لحظه شماری می کنند

این مهم در شهر مشهد نیز همانند دیگر شهرهای کشور با شور و شوق مثال زدنی در حال انجام است به صورتی که از هفته ها پیش علاقه مندان به شرکت در مراسم اربعین حسینی اقدام به دریافت روادید از کنسولگری عراق در  مشهد کرده اند و حتی بلیت های سفر خود را نیز خریده اند و برای سفر به عتبات عالیات لحظه شماری می کنند.

روند صدور روادید کشور عراق ویژه شرکت در مراسم اربعین حسینی در حال انجام است و متقاضیان می توانند برای سهولت در دریافت روادید به آژانس های مسافرتی مراجعه کرده و با پرداخت هزینه لازم و ارائه مدارک، روند صدور روادید خود را به صورت غیر حضوری پیگیری کنند.

در عین حال بخش های دولتی خراسان رضوی نیز برای ارائه خدمات مطلوب به زائران اربعین حسینی آماده شده اند و برنامه ریزی های لازم برای تسهیل حضور زائران خراسانی در این حماسه با شکوه به انجام رسیده است.

اعزام ۱۵۰ مبلغ به کشور عراق

در همین رابطه مسئول امور مبلغان و ائمه جماعات اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: امسال در ایام اربعین حسینی ۱۵۰ روحانی به کشور عراق اعزام می شوند[span dir='LTR'].

حجت‌الاسلام حسینعلی رحمتی خاطرنشان می کند: امسال از سوی بعثه  مقام معظم رهبری درحج و زیارت خراسان رضوی سهمیه ۱۵۰نفر برای اعزام مبلغان به مراسم اربعین حسینی در کشور عراق در نظرگرفته شده است.

وی می افزاید: این افراد در ایستگاه‌های صلواتی و مکان‌های اسکان زائران در نجف، کربلا و مسیر پیاده‌روی به انجام کارهای تبلیغی و پاسخگویی به سوالات می پردازند.

مسئول امور مبلغان و ائمه جماعات اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی  تصریح می کند: برگزاری نماز جماعت، بیان احکام، آداب و فضیلت زیارت، پاسخ به شبهات مختلف دینی و فرهنگی، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، برگزاری مراسم دعا و ارائه مشاورهای دینی از جمله برنامه های مبلغان در این مراسم پرشکوه خواهد بود.

رحمتی همچنین به برنامه ریزی برای ایام پایانی ماه صفر و حضور کاروان های پیاده در مشهد اشاره می کند و می گوید:در این راستا بیش از۹۰۰ نفر روحانی مستقر و هجرت که به صورت سالانه در روستاهای سطح استان ساکن هستند، آمادگی خود را در همراهی با کاروان‌های پیاده و غیر پیاده از سراسر استان اعلام کرده‌اند.

وی خاطرنشان می کند: علاوه براعزام مبلغ به تمامی مساجد و هیئات مذهبی متقاضی در دهه آخر صفر، آمادگی اعزام بیش از هزار مبلغ به کاروان‌های پیاده از سوی اداره تبلیغات اسلامی استان خراسان رضوی وجود دارد.

صدور ۲۴ هزار ویزای اربعین در مشهد

در ادامه رئیس حج و زیارت خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار مهر به آخرین اقدامات صورت گرفته برای صدور روادید برای متقاضیان سفر به عراق اشاره و اظهار می کند: طبق آخرین اطلاعات بیش از ۳۷ هزار متقاضی شرکت در مراسم باشکوه اربعین حسینی در سایت سماح ثبت نام کرده اند و پیگیری برای صدور روادید آنها از طریق کنسولگری کشور عراق در مشهد ادامه دارد.

جواد شاد می افزاید: تا کنون ۲۴ هزار ویزا برای متقاضیانی که در این سامانه ثبت نام کرده و مدارک و وجه مورد نظر را به آژانس های مورد تایید سازمان حج و زیارت داده اند صادر شده است.

تا کنون ۲۴ هزار ویزا برای متقاضیانی که در این سامانه ثبت نام کرده و مدارک و وجه مورد نظر را به آژانس های مورد تایید سازمان حج و زیارت داده اند صادر شده است

وی تاکید می کند: متقاضیان سفر به اربعین حسینی حتما باید از مراکزی برای دریافت روادید اقدام کنند که مجوز لازم را داشته باشند تا خدای ناکرده در دام افراد سود جو و کلاهبردار گرفتار نشوند.

وی تاکید می کند زائران اربعین با مراجعه به دفاتر مجاز زیر نظر سازمان حج و زیارت خراسان رضوی اقدام به صدور ویزای خود کنند و تحت هیچ شرایطی به دفاتر غیر مجاز درخواست صدور ویزای خود را ندهند.

وی می گوید: افرادی که از متقاضیان برای ثبت نام ویزای ‌آن ها هزینه دریافت می کنند ‌کلاهبردار هستند  زیرا تمامی مبالغ از طریق درگاه اینترنتی از افراد اخذ می شود.

مدیر حج و زیارت خراسان رضوی در ادامه تصریح می کند: برای این زائران تمهیداتی از جمله بیمه زائران اربعین در نظر گرفته شده است و امسال ویزا به صورت انفرادی صادر می شود یعنی هر زائری باید به شکل مستقل یک ویزا داشته باشد و دیگر مانند سال گذشته ویزای گروهی صادر نمی شود.

وی خاطرنشان می کند: کسانی که می خواهند به صورت خانوادگی و دسته جمعی به زیارت اربعین حسینی مشرف شوند همگی از یک دفتر، ویزای خود را دریافت کنند تا بتوانند از یک مرز خارج شوند.

شاد در ادامه اظهار کرد: طبق هماهنگی های صورت گرفته مرز شلمچه برای خروج زائران خراسان رضوی از مرز پیش بینی شده و توصیه می کنیم برای سهولت در تردد حتما زائران از این مرز استفاده کنند.

اعزام اتوبوس آمبولانس به عراق

رئیس مرکز فوریت های پزشکی گناباد نیز در گفتگو با خبرنگار مهر از اعزام  یک دستگاه اتوبوس آمبولانس شهرستان گناباد جهت خدمت رسانی به زائرین اربعین خبر می دهد و می گوید:خدمت رسانی به زائرین اربعین بهترین افتخاری است که نصیب پرسنل اورژانس شده است[span dir='LTR'] .

جواد باذلی ادامه می دهد: در کل کشور ۱۸ دستگاه اتوبوس آمبولانس داریم که از خراسان رضوی تنها اتوبوس آمبولانس گناباد به این ماموریت متبرک اعزام می شود.

رئیس مرکز فوریت های پزشکی گناباد ابراز می کند: این اتوبوس به مدت ۲۴ روز امداد رسانی به زائرین اربعین را انجام داده و پس از آن نیز در صورت اعلام نیاز ماموریت آن تمدید خواهد شد.

باذلی تصریح می کند: در این ماموریت ۵ نفر از پرسنل مرکز اورژانس ۱۱۵ گناباد حضور دارند که به زائرین ابا عبدالله الحسین خدمت رسانی خواهند کرد.

حضور پررنگ خیران در مراسم اربعین

در این میان ذکر این نکته ضروری است که خیران بسیار در مشهد و در دیگر شهرهای خراسان رضوی به صورت خودجوش در حال آماده سازی امکانات لازم برای ارسال به کشور عراق به منظور ارائه خدمات به زائران امام حسین (ع) هستند. افراد گمنامی که نامشان در هیچ کجا به ثبت نرسیده و به عشق زائران اباعبدالله از هیچ کاری فروگذار نیستند.

کد N1782141

وبگردی