آفتاب

نیازمند بازتعریف ارتباط حاکمیت با موسیقی هستیم

نیازمند بازتعریف ارتباط حاکمیت با موسیقی هستیم

مدیرعامل انجمن موسیقی تاکید کرد: کشور ما از نظر ارتباط حاکمیت با موسیقی نیازمند بازتعریف است.

به گزارش ایلنا، مراسم معرفی اولین نمایشگاه تخصصی هنر – صنعت موسیقی ایران بعداز ظهر دیروز شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ در سالن سعدی مرکز همایش های برج میلاد تهران برگزار شد.

ارتباط حاکمیت و موسیقی باید بازتعریف شود

بهرام جمالی مدیرعامل انجمن موسیقی ایران نخستین سخنران این مراسم بود و گفت: امیدوارم این اتفاق منجر به ثمرات خوبی برای تمام اقشار فعال در عرصه موسیقی شود. زیرساخت‌های شکل‌گیری جریان موسیقی در هر کشوری مبتنی بر زیرساخت‌های فرهنگی باید شکل بگیرد. کشور ما از نظر ارتباط حاکمیت با موسیقی نیازمند بازتعریف است. واردکنندگان تجهیزات موسیقی اگر بازار خوبی نداشته باشند به طور حتم ضربه می بینند.

او ادامه داد: ما می‌دانیم که جامعه کشور را نگه می‌دارد نه حاکمیت. ما باید به بلوغ مدیریتی و کارشناسی در بخش خصوصی برسیم و این امکان پذیر نیست مگر این که ارگان‌های دولتی و خصوصی با هم ارتباط داشته باشند.

جمالی گفت: از همه دوستان هم خواهش داریم که برنامه را به سمتی ببرند که شرایط را برای تصمیم‌گیری‌های دولتی در عرصه موسیقی پیش ببرند. آمار و ارقام نشان می‌دهد که موسیقی در جامعه با کمترین حضور دولت جریانش را پیش می‌برد. این یعنی بخش خصوصی در عرصه موسیقی حضور فعالی دارد.

مدیرعامل انجمن موسیقی تاکید کرد: در حال حاضر زیر ۷۰۰ هزار نفر مصرف کننده رسمی موسیقی داریم. باید به سمتی برویم که توده ی مردم را به سمت بازار موسیقی سوق دهیم. امسال بخش خصوصی همت کرده و جلو آمده و اگر به نقطه مشترکی برسیم به طور حتم نتایج خوبی خواهیم گرفت.

او در پایان گفت: انجمن موسیقی ایران با ۳۴ دفتر استانی‌اش از این نمایشگاه و از این جریان حمایت می‌کند.

نمی‌دانیم در این نمایشگاه چه رخ می‌دهد

در ادامه نادر آقایی مشاور بازاریابی نمایشگاه هنر – صنعت موسیقی درباره برخی از اصول و قواعد نمایشگاه های موسیقی توضیح هایی را ارائه داد.

همچنین حمیدرضا دیبازر مدیر دانشکده موسیقی دانشگاه هنر و دبیر علمی این نمایشگاه در سخنانی گفت: امیدوارم همه چیز دست به دست هم بدهد تا نمایشگاهی معتبر برپا شود. البته خیلی هم درست نمی‌دانیم قرار است چه اتفاقی بیافتد؛ چرا که با چنین رویدادهایی خیلی آشنا نیستیم.

او ادامه داد: این نمایشگاه به لحاظ آموزشی می‌تواند شاهد رخدادهای جدیدی باشد. در حوزه آموزش باید گفت که بنا به دلایلی و در حوزه‌های بصری بحث موسیقی نمی‌شود. ما در این نمایشگاه نشست‌هایی برای علاقه‌مندان در عرصه تخصصی برگزار می‌کنیم و مخاطبمان کسانی هستند که در این زمینه ها بی‌اطلاع هستند.

مدیر دانشکده موسیقی دانشگاه هنر گفت: امیدوارم همه بتوانیم از این فرصت تاریخی برای کشور استفاده کنیم و هر کدام با داشته‌هایی که داریم وارد عمل شویم. دغدغه ما داشتن یک فرآیند آموزشی و به سرانجام رساندن آن است. خوشبختانه هنرستان‌ها و دانشکده‌های حوزه موسیقی فعال هستند اما متاسفانه خیلی‌ها از فعالیت این هنرستان‌ها اطلاع ندارند.

او تاکید کرد: ما کمک می‌کنیم تا اطلاعات خوب و ارزشمندی در دسته‌بندی‌های مناسبی به دست مخاطبان برسد. در ایران به طور شگفت‌انگیزی مردم مایل به یادگیری موسیقی هستند. خوشبختانه هر سال فرزندان بسیاری در این کشور از دانشکده‌های موسیقی فارغ التحصیل می‌شوند.

در بخش دیگری از این برنامه از پوستر نخستین نمایشگاه هنر – صنعت موسیقی رونمایی شد.

۱۲۰ هزار ترک در کل تاریخ موسیقی ایران تولید شده است / ۱۶ میلیون ترک در یک سال برای امریکا

فرید حامدی دبیر هنری نمایشگاه هنر – صنعت موسیقی در سخنانی گفت: خوشحالم که پوستر رونمایی شد.

حامدی گفت: جریان موسیقی در همه جای دنیا جدی است. این به معنی جدی بودن موزیسین نیست. در ایران فکر می کنند که هر کسی نوازنده خوبی باشد حتما به فرهنگ و زوایای مختلفش هم مسلط است. در طول کل تاریخ موسیقی ایران ۱۲۰ هزار ترک در بازار موسیقی ثبت شده و در جریان هستند.

او ادامه داد: در سال ۲۰۱۶ در قاره امریکا ۱۶ میلیون ترک تولید شده است. در ایران برخی ها گمان می کردند که اگر تولید کننده ی موسیقی هستند پس تهیه کننده هم می توانند باشند.

دبیر هنری نمایشگاه هنر گفت: میزان اندک فروش آثار موسیقی نشان از ضعفی بزرگ در عرصه ارائه و پخش موسیقی دارد. کسانی که در بخش خصوصی در این کار متخصص هستند، به خوبی می توانند از پسِ این کار بربیایند.

او تاکید کرد: نمایشگاه هنر – صنعت موسیقی می تواند به روز شدن موسیقی در کشور کمک کند. اگر کسی نوازنده خوبی است یا تاریخ موسیقی را می داند لزوما مدیر فرهنگی خوبی نیست.

غرفه های نمایشگاه از امروز به  متقاضیان عرضه می شود.

نشست خبری اولین نمایشگاه تخصصی هنر – صنعت موسیقی ایران عصر امروز شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ در سالن سعدی مرکز همایش های برج میلاد تهران برگزار شد.

کامبیز منصوری مجری طرح و حمیدرضا دیبازر دبیر علمی نمایشگاه هنر – صنعت موسیقی حاضران در این نشست بودند. همچنین برخی

از اهالی رسانه و تعدادی از تهیه کنندگان و ناشران عرصه موسیقی در سالن سعدی حضور داشتند.

کامبیز منصوری مجری طرح نمایشگاه هنر – صنعت موسیقی ایران در سخنانی گفت: زمانی که مشغول اخذ مجوزهای لازم برای برگزاری نمایشگاه بودیم، دفتر موسیقی وزارت ارشاد با شعار حمایت از موسیقی ایرانی با ما همکاری کردند.

او ادامه داد: انبارهای ما مملو از آلبوم های فروخته نشده است. کاری که ما می کنیم فروشگاه فصلی نیست. در نمایشگاه های مهم دنیا فروش ممنوع است. حوزه موسیقی ما پراکندگی دارد، ما هم این نمایشگاه را شکل دادیم تا جایی برای گردهمایی باشد. این نمایشگاه حلقه گمشده ی موسیقی ماست.

منصوری گفت: ما سعی کردیم این نمایشگاه را به گوش جهانیان برسانیم تا بتوانیم نمایشگاهی با استانداردهای بین المللی برگزار کنیم. در سال های گذشته در ایران سه نمایشگاه برگزار شده بود. طی شش ماه رصد کرده ایم که در نمایشگاه های پیشین نقاط ضعف و قوت را بررسی کنیم.

او درباره الگوبرداری از نمایشگاه های بین المللی تاکید کرد: سعی کردیم الگوبرداری درستی از نمایشگاه های استاندارد داشته باشیم. ما غرفه فروشی نداریم. در کنار این نمایشگاه ورکشاپ های مهمی داریم. وقتی الگوی ما بین المللی است، سعی کردیم مهمانان بین المللی هم داشته باشیم.

او ادامه داد: هم از وزارت ارشاد برای مهمانان خارجی درخواست کرده ایم. هفتم آذر زمان آغاز جشنواره است. تمام سعی ستاد اجرایی و شورای سیاستگذاری جشنواره در تلاشند که مهمانان خارجی را در جشنواره داشته باشیم.

منصوری گفت: گرفتن مجوزهای برگزاری نمایشگاه کار ساده ای نیست. فیلترهای بسیاری وجود دارد تا شرکتی را به رسمیت بشناسند تا نمایشگاهی به این مهمی را برگزار کند. اگر ما می خواهیم سالی یک بار نمایشگاهی داشته باشیم تا دستاوردهایمان را به نمایش بگذاریم جایش همین جاست.

او ادامه داد: تمام حامیان ما به میزان استقبال شرکت های مختلف نگاه می کنند تا حمایتشان را در سال های آینده ادامه دهند یا خیر. شرایط حضور مقامات دولتی و ارگان ها فراهم شده است. ورود عموم برای بازدید از نمایشگاه رایگان و آزاد است.

منصوری درباره حمایت از موسیقی نواحی در این نمایشگاه گفت: حمایت از موسیقی نواحی را در سال اول در دستور کار داریم. این چتر حمایتی را می خواستیم با وزارت ارشاد ایجاد کنیم. در نهایت هم از طریق انجمن موسیقی این کار انجام می شود. سالنی در حدود ۱۷۰۰ متر مربع را به هنر موسیقی اختصاص داده ایم و در سالن دیگر هم سازندگان ادوات حضور دارند.

او ادامه داد: بخشی از سالن هنریمان را به انجمن موسیقی اختصاص داده ایم که با سازندگان ساز در سراسر ایران در ارتباطند و از حضور آنان در نمایشگاه حمایت می کنند.

منصوری گفت: تمرکز ما بر روی موسیقی اقوام است. این نمایشگاه از ساعت ۱۱:۰۰ تا ۱۹:۰۰ برگزار می شود. اجرای موسیقی های نواحی در حاشیه نمایشگاه از کارهایی است که ما انجام می دهیم و این مهم به همت انجمن موسیقی شکل گرفته است. هر نیم ساعت یک اجرای زنده داریم.

حمیدرضا دیبازر دبیر علمی نمایشگاه هنر – صنعت موسیقی در این نشست گفت: کارگاه هایی که در این نمایشگاه برگزار می‌شود درش به روی خیلی‌ها باز است. ما دوست داریم که در حوزه کارگاهی برای افراد مختلف و در سطوح مختلف پیکج‌های مختلفی را ارائه کنیم. در بخش کارگاهی به موسیقی ایرانی می‌پردازیم.

نمایشگاه هنر - صنعت موسیقی از هفتم آذر در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود.

کد N1782071

وبگردی