آفتاب
باور غلطی که فرهنگ شده است؛

آبهایی که از سرچشمه مشکل دارد/تهدید سلامت مردم با تانکرهای آب

آبهایی که از سرچشمه مشکل دارد/تهدید سلامت مردم با تانکرهای آب

ارومیه – چندسالی است مردم آذربایجان غربی به ویژه در شهرهای شمالی با وجود اینکه هیچ مشکلی درتامین آب شرب مورد نیاز خود ندارند اما گرایش شدیدی به استفاده از آب چشمه ها پیدا کرده اند.

خبرگزاری مهر – گروه استانها: سکینه اسمی- هر چند از دیرباز استفاده از آب چشمه های اطراف امری مرسوم و رایج بود اما در سالهای اخیر استقبال مردم از این آبها در برخی از شهرهای شمالی استان شدت یافته است.

در حال حاضر مردم شهرهای شوط، چالدران، پلدشت و حتی ماکو  از نظر کمیت و کیفیت آب شرب شهری مشکل خاصی ندارند اما بر اساس باورهای اشتباهی که به یک فرهنگ تبدیل شده  هزینه زیادی بابت خرید آب چشمه ها پرداخت می کنند در حالی که بحران یا کمبود آب شرب ندارند.

آب چشمه هایی که هر لحظه از ساعت به دلیل آلودگی عوامل محیطی و زیرزمینی مستعد ایجاد مشکل برای سلامت مردم منطقه هستند حتی در صورت سلامت این آب ها انتقال آن با تانکرهای غیربهداشتی و غیراستاندارد و فروش آب به وسیله آنها نیز می تواند سلامت مردم را تهدید کند.

متاسفانه هیچ قانون و نهاد نظارتی بر پمپاژ و فروش آب چشمه های اطراف به مردم منطقه وجود ندارد و این امر موجب سوءاستفاده افراد سودجو شده است که به بهانه معدنی، زلال و طبیعی بودن آب چشمه ها سودهای هنگفتی به جیب بزنند.

آموزش،اطلاع رسانی در این میان نتوانسته باورهای غلط مردم این منطقه را که اکنون به فرهنگی تبدیل شده اصلاح کند چرا که وقتی آب شرب کافی، تصفیه شده وسالم وجود دارد چرا مردم اصرار دارند آب چشمه هایی که هیچ تصمینی بر سلامت آنها وجود ندارد خریداری کنند.

۹۰ درصد آب چشمه های برخی شهرهای شمال آذربایجان غربی مشکل دار هستند

 معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص وجود مشکل آب و فروش آن به مردم گفت: متاسفانه با وجود این که مردم برخی از شهرهای شمالی از جمله پلدشت، شوط، چالدران و حتی ماکو مشکلی درتامین آب شرب شهری ندارند اما گرایش شدیدی به خرید و استفاده از آب چشمه های اطراف پیدا کرده اند.

یوسف شمچی با بیان اینکه بر اساس بررسی، نمونه برداری و آزمایشات صورت گرفته در آزمایشگاه های مدرن و مجهز این شرکت ۹۰ درصد آب چشمه های این شهرها مشکل دار هستند اظهارداشت: این آبها املاح زیادی دارند و استفاده از آن سلامت مردم را تهدید می کند.

وی ادامه داد: این در حالی است که آب شرب شهری ارائه شده به مردم بر اساس استانداردهای آب شرب کشور و با رعایت تمام نکات بهداشتی و شاخص های شیمیایی و املاحی و... تصفیه شده و در اختیار عموم قرار می گیرد.

شمچی با بیان اینکه به عنوان مثال فلور آب چشمه های اطراف این شهرهای شمالی خیلی بالاست و موجب زرد شدن دندان های مردم می شود گفت: اما فلور آب تصفیه شده شهری که در اختیار مردم قرار می گیرد کاملا کنترل شده و مطابق با استانداردهاست.

آب چشمه ها از سوی هیچ نهادی آزمایش نشده یا نظارتی بر بهداشتی بودن یا نبودن آنها وجود ندارد ولی مردم بابت این آبها هزینه پرداخت می کنندمعاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه هیچ نهاد نظارتی برای کنترل آب چشمه های اطراف شهرها وجود ندارد گفت: آب چشمه ها از سوی هیچ نهادی آزمایش نشده یا نظارتی بر بهداشتی بودن یا نبودن آنها وجود ندارد ولی مردم بابت این آبها هزینه پرداخت می کنند.

شمچی با بیان اینکه عده ای آب چشمه های اطراف را با استفاده از تانکرها به مردم می فروشند ادامه داد: احتمال آلودگی این تانکر ها به دلیل اینکه گندزدایی نشده و کلرزنی نمی شود بالا است.

وی گفت: در زمان بحران آب اگر این شرکت با تانکر به مردم آبرسانی می کند این تانکر ها قبل از بارگیری استریل شده، کلرزنی و گندزدایی می شود اما تانکرهایی که آب چشمه ها را به مردم می فروشند هیچ استانداردی را رعایت نمی کنند.

شمچی با بیان اینکه استفاده از آب چشمه ها بر اساس فرهنگ و باور عمومی است مردم تصور می کنند که آب چشمه ها زلال، معدنی و طبیعی است در حالی که ما نمی دانیم این آب در زیرزمین آلوده شده است یا نه و یا حین انتقال با تانکر آلوده شده است یا نه در این راستا مردم باید این نکات را مورد توجه قرار دهند.

وی با بیان اینکه هم اکنون آب شرب تصفیه شده این شهرستانها با روش های مدرن و استاندارد صورت می گیرد و مردم هیچ مشکلی در تامین آب شرب مورد نیاز ندارد افزود: تنها مردم شهرستان پلدشت از کیفیت آب شرب خود ناراضی هستند که در این راستا نیز با خرید دستگاه های شیرین کن این موضوع نیز بزودی برطرف می شود.

کد N1782054

وبگردی