آفتاب
ذوعلم در نشست خبری:

کنگره بزرگداشت آیت الله سیدمصطفی خمینی در تهران وقم برگزار می شود

کنگره بزرگداشت آیت الله سیدمصطفی خمینی در تهران وقم برگزار می شود

دبیر علمی کنگره بزرگداشت آیت الله سیدمصطفی خمینی برنامه های این کنگره در چهلمین سالگرد شهادت آیت الله سید مصطفی خمینی را تشریح کرد.

 به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری کنگره بزرگداشت منزلت و خدمات علمی و انقلابی آیت الله شهید سیدمصطفی خمینی(ره) صبح امروز با حضور حجت الاسلام علی ذوعلم، دبیر علمی کنگره در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.

وی گفت: پس از یک سال تلاش ستاد برگزاری کنگره، امروز در آستانه برگزاری آن هستیم. از سال ۱۳۷۶ که در قم کنگره ای برای بزرگداشت شهید مصطفی خمینی(ره) برگزار شده بود تاکنون تلاش جدی و علمی در حد ملی برای ایشان صورت نگرفته بود تا اینکه با ابتکار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و دعوت از مراکز و تشکل های مختلف، شورای سیاست گذاری کنگره در سال گذشته شکل گرفت و حدود ۱۱ جلسه در طی این مدت برگزار و سیاست های کنگره و محورهای آن ترسیم شد.

ذوعلم افزود: اندکی پس از تشکیل شورای سیاست گذاری، یک شورای علمی ۱۵ نفره تشکیل شد که هدایت علمی کار را به عهده گرفت.

نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، موسسه تنظیم و نشر آثار، شورای هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان صدا و سیما، حوزه علمیه تهران، بنیاد تاریخ پژوهشی، دانش نامه انقلاب اسلامی و مرکز اسناد انقلاب از جمله نهادهایی بودند که در جلسات سیاستگذاری حضور داشتند.

ما در طی برگزاری این کنگره، فراتر از برگزاری نشست ها و مراسم تشریفاتی پرهزینه کم بهره بیشتر به کار علمی و تخصصی درباره شخصیت شهید مصطفی خمینی پرداختیم.

پس از بررسی مقالات دریافت شده به ستاد این کنگره، مجموعاً ۱۵ مقاله علمی–پژوهشی که قابلیت انتقال دارند، تأیید شدند که بخشی از آنها در بخش برگزاری کنگره، ارائه و بخشی دیگر در زمان های دیگری ارائه می شوند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه ادامه داد: مجموعه مصاحبه هایی هم با ۴۰ نفر از شخصیت های علمی و سیاسی که با شهید مصطفی خمینی در ارتباط بودند، در حال انجام و در شرف اتمام است. همچنین یک گاهشمار تفصیلی درباره زندگی ایشان توسط سید حمید روحانی در حال تهیه است.

وی افزود: چندین مستند نیز درباره زندگی شهید مصطفی خمینی در دستور پخش صدا و سیما قرار دارد. علاوه بر اینکه چندین نشست علمی و گفتگو محور هم قرار است در صدا و سیما پخش شود. تهیه یک جلد کتاب در جهت آشنایی جوانان با شخصیت شهید مصطفی خمینی از دیگر کارهایی است که برای کنگره انجام شده است. مجله حاشیه هم که گاهنامه ای برای طلاب جوان در حوزه علمیه است، قرار است ویژه نامه ای برای این ایام تهیه و منتشر کند. همچنین رساله ولایت فقیه شهید مصطفی خمینی به زبان فارسی ترجمه شده که در مراسم کنگره رونمایی خواهد شد.

ذوعلم در ادامه این نشست از دیدار اعضای ستاد کنگره با رهبر معظم انقلاب خبر داد و تصریح کرد: قرار است فردا، یکشنبه ۳۰ مهرماه اعضای ستاد کنگره با رهبر معظم انقلاب دیدار داشته باشند و از رهنمودهای ایشان درباره برگزاری این کنگره استفاده کنند.

وی با بیان اینکه برنامه های کنگره در دو بخش تهران و قم برگزار می شود، گفت: در برنامه تهران که روز اول آبان ماه در تالار امینی دانشگاه تهران برگزار می شود، ۴ مقاله ارائه خواهد شد. همچنین میزگردی با حضور برخی از چهره ها برگزار می شود. در برنامه قم نیز که چهارشنبه سوم آبان ماه در دارالشفای قم برگزار می شود سه مقاله ارائه خواهد شد. در این مراسم هم میزگردی با موضوع مباحث علمی و بررسی شخصیت مصطفی خمینی برگزار خواهد شد. علاوه بر اینکه صبح روز دوشنبه اول آبان ماه، برنامه ای رسمی با حضور رئیس جمهور در سالن اجلاس سران برگزار خواهد شد.

معاون موسسه پژوهشی حفظ و نشر آثار رهبری در ادامه افزود: همچنین در روز دوشنبه اول آبان ماه بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد اعظم قم نیز برنامه بزرگداشتی برگزار خواهد شد. روز گذشته هم در شهرهای مختلف کشور در سخنرانی قبل از خطبه های نماز جمعه به بررسی شخصیت شهید مصطفی خمینی پرداخته شد. برنامه های مختلفی هم در شهرهای مشهد و یزد با محوریت شخصیت علمی شهید مصطفی خمینی برگزار خواهد شد.

دبیر علمی کنگره بزرگداشت آیت الله سیدمصطفی خمینی گفت: چهلمین سالگرد شهید مصطفی خمینی از دو جهت اهمیت دارد؛ اول اینکه در آستانه پیروزی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم و شهادت شهید مصطفی خمینی اولین جرقه ای بود که ظرفیت مردمی به سمت انقلاب فعال شد و با شهادت ایشان از انحراف در جهت گیری انقلاب جلوگیری شد و شهادت ایشان نفاق رژیم پهلوی را افشا کرد اما اهمیت دوم به این دلیل است که شهید مصطفی خمینی دیدگاه های نواندیشانه ای داشت و سالگرد درگذشت ایشان باید نقطه آغازی برای شناخت اندیشه های این شهید و عالم برجسته باشد چرا که شهید مصطفی خمینی به عنوان یک عالم چند وجهی در حوزه علمیه فعالیت داشتند.

ذوعلم در پایان خاطرنشان کرد: اندیشه های شهید مصطفی خمینی در امتداد اندیشه ناب حضرت امام است و می تواند برای جامعه امروز مفید و موثر باشد.

کد N1781581

وبگردی