آفتاب
امیرحسین روح نیا در گفتگو با مهر:

«آتن مسکو» به مساله مهاجرت می‌پردازد/ مشکلات سه خواهر روس

«آتن مسکو» به مساله مهاجرت می‌پردازد/ مشکلات سه خواهر روس

کارگردان «آتن مسکو» با اشاره به اینکه در این اثر به مساله مهاجرت پرداخته است، عنوان کرد این نمایش ماجرای زندگی سه خواهر روس را به تصویر می کشد که به آتن مهاجرت کرده اند.

امیرحسین روح نیا کارگردان نمایش «آتن مسکو» که در تماشاخانه باران روی صحنه است به خبرنگار مهر گفت: از ۲ سال و نیم قبل تصمیم داشتم این نمایش را به صحنه ببرم اما شرایطش فراهم نمی شد تا اینکه اردیبهشت ماه نوبت اجرای ما مشخص شد و تمرین ها را از همان زمان، آغاز کردیم. من اجرای سال ۸۷ این نمایش به کارگردانی کتایون فیض مرندی را که الهام پاوه نژاد، الهام کردا و رویا میرعلمی در آن بازی می کردند، دیده بودم و از همان زمان متن را بسیار دوست داشتم.

وی درباره مضمون اثر توضیح داد: «آتن مسکو» نوشته ادوکیموس تسولاکیدیس است و دغدغه سه خواهر روس مهاجرت کرده را به تصویر می کشد. در این اثر موقعیتی که این سه در غربت و جامعه ای که به آن تعلق ندارند، پیدا کرده اند به نمایش گذاشته می شود. سه خواهر روس به نام های الگا، ماشا و ایرنا شخصیت های اصلی نمایش هستند که ۲ خواهر بزرگتر یعنی الگا و ماشا چندین سال قبل به آتن مهاجرت کرده اند اما در طول این سال ها اتفاقاتی برایشان رخ داده که یک سال است با یکدیگر ارتباطی ندارند. با آمدن ایرنا خواهر کوچکتر به آتن سوءتفاهم هایی برایشان به وجود می آید و تهمت هایی که به هم می زنند که باعث روشن شدن زوایای دیگری از زندگی شان می شود و در پایان نیز این اختلاف ها همچنان ادامه می یابد.

این کارگردان تئاتر درباره ویژگی های اجرا توضیح داد: برای اجرای این اثر نمایشی سبک و سیاق خاصی را در نظر نگرفتیم و تنها به این نکته توجه کردیم که متن از ما چه می خواهد. معتقدم نمایشنامه مثل نقشه راه است و البته کارگردان ممکن است در جاهایی از جاده فرعی یا میان‌بر برای رسیدن به هدفش استفاده کند. در این نمایش بازیگران به شکل رئالیستی و طبیعی بازی می کنند اما طراحی نور و صحنه به شکل فراواقع گرایانه است و به سمت سوررئال و فانتزی گرایش دارد.

روح نیا درباره دلایل اجرای این متن بیان کرد: یکی از دلایلی که علاقه مند به اجرای این نمایشنامه بودم پرداختن به مساله مهاجرت است که در میان ایرانیان نیز بسیار باب شده است. خیلی از دوستان من با موج مهاجرتی که راه افتاده بود، همراه شدند تا در اروپا به آرزوهایشان برسند اما تا آنجا که می دانم این اتفاق رخ نداده است. در واقع پرداختن به این مساله که آیا افرادی که مهاجرت می کنند برخلاف تصاویر و عکس هایی که از خودشان منتشر می کنند واقعا خوشحال هستند یا خیر یکی از دغدغه های من برای اجرای این نمایشنامه بود.

وی متذکر شد: از آنجا که حقیقت این داستان بسیار تلخ است تلاش کردیم با ترفندهایی کار را تلطیف کرده و در قسمت هایی به سمت کمدی برویم تا مخاطب علاوه بر حضِ بصری همزمان فکر اصلی نمایش نیز در ذهنش نقش ببندد و بعد از دیدن اثر به این مساله فکر کند که مهاجرت آن رویایی نیست که ممکن است هرکدام از ما تصورش را بکنیم و حتی امکان دارد در این روند خانواده مان را هم از دست بدهیم.

وی در پایان صحبت هایش درباره استقبال از این اثر نمایشی گفت: این نمایش بازیگر چهره به معنایی که این روزها در تئاتر ما جا افتاده ندارد بلکه بازیگران همگی هنرمندان حرفه ای تئاتر هستند اما در این برهه از زمان حق افرادی که همه زندگی شان را پای تئاتر گذاشته اند، نادیده گرفته می شود. نمی دانم این چه فرهنگی است که این روزها جا افتاده و مردم بدون توجه به ارزش های هنری یک نمایش تنها به دلیل چند اسم دهان پرکن به تئاتر می روند و نمایش هایی شریف و شسته رفته مثل نمایش«آتن مسکو» مهجور می مانند. اجرای این نمایش همزمان شده با روی صحنه رفتن چند تئاتر اسم و رسم دار بنابراین استقبال از نمایش آنطور که توقع داشتیم، نبوده است.

پرستو کرمی، الهه پورجمشید و آیلار نوشهری بازیگران «آتن مسکو» هستند که تا دوم آبانماه ساعت ۱۹ در تماشاخانه باران روی صحنه می رود.

کد N1781170

وبگردی