آفتاب
مهر گزارش می دهد؛

کشت سبزی آلوده در حاشیه «قره سو»/ رودخانه مملو از فاضلاب است

کشت سبزی آلوده در حاشیه «قره سو»/ رودخانه مملو از فاضلاب است

کرمانشاه- کشت سبزی های آلوده در حاشیه رودخانه قره سو هرچند در سال های اخیر کاهش چشمگیری یافته، اما هنوز هم تهدیدی برای سلامتی شهروندان است.

خبرگزاری مهر- گروه استانها: سودجویی یا امرارمعاش فرقی نمی کند، هرکدام که انگیزه‌ای باشد برای تهدید سلامت شهروندان محکوم به برخورد قاطع و بدون مماشات مسئولان امر است تا این مخاطرات را از بین ببرند.

کشت سبزی در بستر رودخانه قره سو که به پساب صنعتی و فاضلاب های خانگی آلوده شده بدترین اتفاقی است که در سالیان اخیر گریبانگیر کرمانشاهیان است و علی‌رغم برخوردهای صورت گرفته هنوز هم برخی با بی توجهی و چشم پوشی از خطراتی که سلامتی شهروندان را تهدید می کند کماکان به کار خود ادامه می دهند.

ره آورد این کشت شوم برای شهروندان چیزی جزبیماری‌های دستگاه گوارش، تیفوئید، بیماری‌های انگلی و قارچی و نیز بیماری‌های کبدی نیست و باید کشاورزانی را که به این کار پرخطر اقدام می کنند توجیه کرد که کار آنها تا چه اندازه تبعات منفی دارد.

با سلامت مردم بازی نکنید

یک شهروند کرمانشاهی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به بیماری که از طریق مصرف سبزی آلوده برایش ایجاد شده بود گفت: کشاورزان حق ندارند به خاطر درآمد خود با سلامت مردم بازی کنند.

محمد رسولی با تاکید بر لزوم جلوگیری از کشت این سبزی ها و امحاء هرچه سریعتر آنها افزود: اکثر شهروندان سبزی های خود را معمولا از بازار تهیه می کنند و نمی توانند تشخیص دهند که آلوده هست یا نه که همین امر برای آنها مشکل ساز است.

کاهش چشمگیر کشت سبزی‌های آلوده در حاشیه قره سو

کارشناس مسئول بهداشت و محیط مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مقابله با کشت سبزی‌های آلوده آغاز شده و از سال ۸۶ تاکنون حدود ۶۰۰ هکتار سبزی کاری غیرمجاز در حاشیه رودخانه قره سود تحت پوشش طرح قرار گرفته و با برخوردهای صورت گرفته و تخریب انجام شده این میزان امسال به ۳۰ هکتار رسیده است.

بهمن خدادادیان افزود: در چهارسال اخیر با تاکیدات فرمانداری و دادستانی و پیگیری‌های تیم متشکل از ادارات درگیر همزمان با بحث برخورد قانونی و تخریب، بحث فرهنگ سازی را هم دنبال کردیم.

وی استفاده از کشت های جایگزین با همکاری جهادکشاورزی برای کشاورزان را از راهکارهای مقابله با این موضوع عنوان کرد و گفت: با اطلاع رسانی صورت گرفته امسال کشت سبزی‌های آلوده که امحاء شد به ۳۰ هکتار کاهش پیدا کرده است.

این مقام مسئول با اشاره به امحاء ۱۸۰ هکتار سبزی آلوده در سال ۹۴ خاطرنشان کرد: این میزان سال گذشته به ۵۰ هکتار و امسال نیز به ۳۰ هکتار رسیده است که بخشی از آن توسط خود کشاورزان امحاء شد.

کارشناس مسئول بهداشت و محیط مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه تصریح کرد: با توجه به ورود دادستانی و ایجاد یک شعبه مشخص برای بررسی این موضوع و ارسال اخطار با سربرگ های قضایی برای کشاورزان متخلف شاهد این کاهش چشمگیر بودیم.

خدادیان ادامه داد: هرساله از دی ماه کار را شروع می کنیم تا فصل بهار که کشت‌هایشان را انجام می دهند وخردادماه که محصول برداشت می شود ادامه دارد. امسال هم در کشت بهاره ۱۵ هکتار در چند روستای حاشیه ای با پیگیری ما و هشدار به کشاورزان، خود آنان قبل از اقدام ما سریعا تخریب کردند و در کشت پاییزه نیز ۷ هکتار در یک روستا شناسایی و مورد برخورد قرار گرفت

به گفته این مقام مسئول، ۸ هکتار دیگرنیز که بین مزارع ذرت و آفتابگردان کشت شده بود شناسایی شده که با اعلام لیست آنها از سوی جهادکشاورزی با آنها برخورد قانونی صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه به نسبت سنوات گذشته سطح زیرکشت بسیار کاهش یافته است، بیان داشت: تمام تلاش‌ها بر حذف این کشت است و با توجه به بحث کشاورزان و نیازهای آنان سعی شده کشت جایگزین به آنها معرفی شود که از آن جمله می توان به درخت سپیدار و کشت هایی که در صورت اجبار به استفاده از آب آلوده مشکلی از لحاظ چرخه غذایی ایجاد نکند، اشاره کرد.

هیچ کشت غیرمجازی در بهار وارد بازار نشد

خدادادیان تاکید کرد: در فصل بهار هیچ کشت غیرمجازی وارد بازار نشده است  و در فصل پاییز هم بسیاری از کشت ها با گشت ها و پیگیری ها به مرحله داشت هم نرسید و در مرحله کاشت و جوانه زدن با تذکر ما خود کشاورزان اقدام به تخریب کردند.

وی حل ریشه ای  این مشکل را در پاکسازی رودخانه قره سو و جلوگیری از ورود فاضلاب به این رودخانه عنوان کرد و افزود: باید نسبت به خطوط انتقال فاضلاب و تکمیل ظرفیت تصفیه خانه در فاز های ۲ و ۳ اقدام کنیم.

کارشناس مسئول بهداشت و محیط مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه بیان داشت: شرکت آب و فاضلاب استان نیز به دنبال تامین اعتبار برای خطوط ۲ و ۳ انتقال به تصفیه خانه است که در این صورت حتی دیگرفاضلابی وارد رودخانه آبشوران هم نمی شود  و این رودخانه صرفا مکانی برای انتقال آب های سطحی است.

خدادادیان اظهار داشت: ما تا انجام اقدامات فوق به تلاش خود ادامه می دهیم و اجازه نمی دهیم عده ای سودجو به خاطر درآمد بالا در چند هکتار سبزی کاری از فاضلاب پایین دست شهر استفاده کنند و سلامت شهروندان را به مخاطره بیاندازند. مردم نیز هرگونه کشت غیرمجاز را از طریق سامانه ۱۹۰ گزارش دهند.

وی در مورد مخاطرات بهداشتی این کشت نیز گفت: بیماری های روده ای، پوستی، انگلی و قارچی مهمترین مشکل استفاده از این سبزی های آلوده است و حتی ممکن است با ورود فاضلاب صنعتی به رودخانه فلزات سنگین وارد آب شوند که در درازمدت سرطان زاست.

این مقام مسئول بیان داشت: استفاده از فاضلاب طبق دستورالعمل کشوری برای هرنوع کشتی ممنوع است و در برخورد با این موضوع هیچ تعارفی نداریم و به تک تک روستاها سرکشی و با نصب بنر هم اعلام کرده ایم که این کار ممنوع و جرم است و دیگر جای اغماض نیست

به گزارش مهر، اغماض عده ای سودجو از به خطر انداختن سلامت مردم و سوءاستفاده از اعتمادی که آنها دارند توجیه پذیر نیست و در این زمینه تشدید برخوردهای قانونی برای ممانعت کشاورزان از این کشت شوم یک خواسته عمومی از مسئولان است.

کد N1780920

وبگردی