آفتاب
محرم در خانه مرجع شیعیان جهان

عزای حسین(ع) در بیت آیت‌الله بروجردی؛ خانه‌ای که عطر معجزه دارد

عزای حسین(ع) در بیت آیت‌الله بروجردی؛ خانه‌ای که عطر معجزه دارد

خانه تاریخی «آیت‌الله بروجردی» موسوم به خانه «آقا» در ایام مختلف سال به ویژه ایام محرم و صفر ملجأ و پناهگاه همه حاجتمندانی است که از سراسر کشور روانه بروجرد شده‌اند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: خانه تاریخی آیت‌الله العظمی سید حسین بروجردی پس از پنجاه و اندی سال که از رحلت صاحب این خانه می‌گذرد هنوز هم‌ محور اصلی عزاداری محرم در بروجرد است، انگار پس‌ازاین سال‌ها خانه آیت‌الله بروجردی، هنوز پناهگاه دل‌هایی است که در پی آرامش می‌گردند.

خانه «آقا» مامن دلدادگی عزاداران حسینی

اینجا خانه دل است و آینه آرامش... معنویت و سادگی بر در و دیوار و پنجره‌هایش سایه انداخته و این فضای معنوی آدمی را برای اشک معرفت ریختن بر حسین (ع) و یارانش آماده می‌کند.

هنوز هم پس از سال‌ها از رحلت مرجع شیعیان جهان اسلام، این خانه محور دلدادگان حسینی است؛ خانه‌ای که حتی وقتی درب‌هایش بسته است در سراسر سال عاشقان جد صاحب این خانه با نجوای مرادها و آرزوهای خود بر پیکره آن آرام می‌گیرند و با بستن پارچه سبز بر کلون درب از برآورده شدن حاجاتشان مطمئن می‌شوند.

شوق موجود در چشمان عزاداران حسینی این خانه که از سادات به نام این دیار و مرجع شیعیان جهان اسلام بوده است نشان این مهم را می‌دهد که پشتوانه همه این معنویات حسین(ع) است که سرسلسله شیداییان عشق است.

چشمانی که از خاک‌پای عزاداران حسین شفا پیدا کرد

حوض آبی در وسط اندرونی این خانه روحانی وجود دارد و گویی انعکاس دل را در خود به نمایش می‌گذارد؛ حوض آبی که محل وضوی آیت‌الله بروجردی و شاگردانش و نظاره‌گر دعا و راز و نیاز روزها و شب‌های آقا بوده است.

حوض آبی که چشمه دل را به دریای بیکران معرفت طوری وصل می‌کند و عاشقان و معتقدان این طریقت گاه برای برکت و به نیت حاجت جرعه‌ای از آب این حوض را همراه خود می‌برند.

منزلگاهی که خود آیت‌الله بروجردی  از خاک‌پای عزاداران و سینه‌زنانی که به این منزل آمده بودند شفا گرفتخانه آیت‌الله بروجردی میعادگاهی است که عطر عود و گلاب و صدای همهمه‌ عاشقان حسین(ع) و اشک ناله بی‌قراران طریقت سید و سالار شهیدان در آن احساس می‌شود، منزلگاهی که خود آیت‌الله بروجردی  از خاک‌پای عزاداران و سینه‌زنانی که به این منزل آمده بودند شفا گرفت.

آیت‌الله محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری که وصف عزاداری باشکوه مردم لرستان را شنیده و خوانده است چندی پیش در سخنان خود می‌گفت: لرستانی‌ها در عزاداری سیدالشهدا نمونه هستند.

وی روایتی از خاطرات آیت‌الله بروجردی مرجع عالی‌قدر شیعیان جهان نقل می‌کند و ادامه می‌دهد: آیت‌الله بروجردی در کتاب خاطرات خود نوشته است «در ایام عاشورا در ایوان خانه نشسته بودم و دسته‌های عزاداری می‌آمدند، چشمم درد خیلی بدی داشت و مدت‌ها بود معالجه می‌کردم اما بهبود پیدا نمی‌کرد، همان‌جا نیت کردم بخش کوچکی از گِل لباس عزادار امام حسین(ع) را به چشمم بزنم، همان کار را هم کردم و چشمان من شفا پیدا کرد، دیگر نیازی به عینک پیدا نکردم و خطوط بسیار ریز را هم بدون عینک می‌خواندم».

گرفتن حاجت در این خانه شاهدش آن‌قدر در دل‌ها نفوذ دارد که در باورهای های عموم مردم نقشی زرین بسته است.

درب خانه «آقا» به روی عزاداران  حسین باز است

هرساله با آغاز ماه محرم درِ این خانه به روی عاشقان شهدای دشت کربلا باز می‌شود و مراسم‌ها متنوعی در آن برپا می‌شود، خواندن شعر آیینی، برپایی نماز جماعت، سخنرانی افراد صاحب علم درباره وقایع عاشورا ازجمله برنامه‌هایی است که با شوق و شور فراوانی در دهه اول برقرار می‌شود.

وی ادامه داد: به‌هرحال خانه‌های افراد بزرگی چون آیت‌الله‌العظمی بروجردی به‌واسطه آنکه انسان شریف و بزرگی بوده است و سال‌ها مردمان این دیار مکتب عاشورا را در منبر وی و خاندانش آموخته‌اند و بارها برکات زیادی از بیت شریف این مرد بزرگ دیده‌اند  همچنین شان خانوادگی ایشان و شخصیت بزرگ و اجتماعی که داشته است در ایام عزاداری سید و سالار شهیدان موردتوجه عموم مردم قرار می‌گیرد.

مدیر اداره میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان بروجرد  عنوان کرد: معمولاً علمای بروجرد خود صاحب‌عزا بوده‌اند و درب منزلشان به روی عزاداران باز بوده است و به علت ارادتی که هیئت‌های مذهبی به علما به‌خصوص جدشان داشته‌اند به‌صورت نوبتی به منزل آقای بروجردی می‌روند.

خانه‌های تاریخی بروجرد مامن عزاداران حسینی(ع)

بنابراین گزارش خانه تاریخی آیت‌الله‌العظمی بروجردی به شماره ۱۴۴۷۵ در سال ۱۳۸۴ در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است. این خانه تاریخی دارای حدود ۶۰۰  مترمربع زیربناست و در تملک نوادگان آیت‌الله بروجردی قرار دارد. این خانه تاکنون در چند مرحله مرمت شده است.

بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی هرساله از خانه تاریخی آیت‌الله بروجردی بازدید می‌کنند، ضمن اینکه این خانه تاریخی، در ایام محرم نیز، میزبان عزاداران حسینی است.

گاه در روزها و شب‌های تاسوعا و عاشورا جمعیت آن‌چنان به این خانه نورانی سرازیر می‌شود که تمام خیابان‌های منتهی به منزل «آقا» مملو از جمعیتی است که مشتاقانه به‌قصد حاجت بر در خانه فرزند پیامبر آمده‌اند.

گاه نیز بیماران و حاجتمندان از سراسر کشور به‌قصد طلب حاجت از جد بزرگوار آقا تمام ایام محرم را در این خانه نورانی سپری می‌کنند. اغلب دوستداران اهل‌بیت با چشمی اشک‌بار، شمعی در یک دست و عود در دست دیگر راهی خانه آیت‌الله ‌بروجردی می‌شوند تا شاید خداوند به حرمت این مرجع بزرگ، قلم عفو بر گناهانشان کشد.

کد N1780869

وبگردی