آفتاب
سخنرانی در جشنواره لومیر فرانسه

گیلر مو دل تورو: عاشق فانتزی و هیولاها هستم/ کتاب می‌نویسم

گیلر مو دل تورو: عاشق فانتزی و هیولاها هستم/ کتاب می‌نویسم

کارگردان مطرح مکزیکی در یک مسترکلاس در جشنواره لومیر فرانسه درباره هنر خود و بچگی عجیبش حرف زد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از هالیوود ریپورتر، گیلر مودل تورو که امسال برای فیلم «شکل آب» جایزه اصلی جشنواره ونیز را از آن خود کرد در جشنواره فرانسوی که تیری فرمو برگزارکننده آن است، گفت بچگی مزخرفی داشته است.

دل تورو یکی از کارگردان‌های برجسته‌ای است که امسال در نهمین دوره برپایی جشنواره لومیر که برای تجلیل از فیلم و فیلمسازان کلاسیک در انستیتو لومیر لیون برگزار شده، شرکت کرده است.

این فیلمساز مکزیکی درباره تاثیر خودش، الهام‌هایی که گرفته، ترس‌ها و آرزوهایش صحبت کرد و در نشستی ۹۰ دقیقه‌ای از خاطراتش حرف زد.

وی گفت در خانواده‌ای کاتولیک در گوادالاخارا متولد شده و پیشینه مذهبی‌اش را ترکیبی از فضیلت و خشونت خواند. او از مادربزرگش یاد کرد که سر بطری‌ها را در کفش او می‌گذاشت تا وی از گناهان آینده در امان بماند.

گیلرمو دل تورو گفت شیفته مجسمه مسیح در کلیسای محلی‌شان بود و از علاقه‌اش به داستان‌های علمی تخیلی و ترسناک حرف زد و این که فرانکشتین یکی از شخصیت‌های محبوب وی از بچگی بوده است. وی گفت: وقتی بچه‌ای با هیولاها سر و کار داری ولی به عمل آنها فکر نمی‌کنی.

این عناصر منتقل شده از پیکرنگاری مذهبی و کابوس‌های دوران کودکی که از خاطرات ماندنی دل تورو هستند، اکنون در فیلم‌های او از جمله در «ستون فقرات شیطان» در سال ۲۰۰۱ و «هزارتوی پن» در سال ۲۰۰۶ به خوبی مجسم شده‌است.

کارگردانی که کارش را با طراحی چهره شروع کرده در ادامه از این سخن گفت که چگونه ژانر فانتزی به شما اجازه می‌دهد تا گاردتان را پایین بیاورید؛ چراکه در این ژانر درباره جزییات صحبت نمی‌کنی بلکه درباره یک دنیا صحبت می‌کنی و چه بخواهی چه نخواهی دنیای درون شما در این ژانر بیرون می‌ریزد.

دل تورو فاش کرد برای ساخت جدیدترین فیلمش یعنی «شکل آب» که برنده شیر طلای ونیز شد و در دسامبر اکران می‌شود، از حقوق سالانه‌اش استفاده کرده تا بتواند آنچه را می‌خواهد بسازد.

این فیلمساز گفت نزدیک سه سال صرف طراحی و تولید این کار کرده و می‌خواست هنر خودش را به کسانی که به این کار به عنوان یک هنر نگاه می‌کنند نشان دهد.

او در این باره نیز صحبت کرد که ایجاد هنر در فضایی به مقیاس هالیوود می‌تواند خیلی سخت باشد و خود او که سازنده فیلم‌های پرفروشی چون «پسر جهنمی» در سال ۲۰۰۴ و «حاشیه اقیانوس آرام» در سال ۲۰۱۳ بود، سعی دارد ارتباطش با بخش تجاری سینما هم درست باشد.

کارگردان مکزیکی در این نشست درباره نوشتن یک کتاب تازه حرف زد که شامل گفتگوهایی با کارگردان‌هایی مثل جرج میلر و مایکل مان است و در این دیالوگ‌ها او می‌خواهد درباره سینما و واژه‌های خاص آن صحبت کند. وی گفت به ویژه در دورانی که تلویزیون خیلی جلو می‌رود این دیالوگ‌ها لازم است.

دل تورو درباره تلویزیون اظهار کرد: در تلویزیون رابطه ما با قصه خیلی صمیمانه و بی‌قیدانه و بی‌پروا می‌شود و ما هر شب با این داستان‌ها به رختخواب می‌رویم، اما در هر حال تلویزیون نمی‌تواند به عنوان یک اسطوره با ما بماند و آثاری مثل «عصر جدید» چاپلین یا «درخشش» کوبریک خلق کند.

به گفته این کارگردان ۵۳ ساله، فانتزی ژانری است که او دهه‌هاست به آن دلبستگی دارد و ماندگارترین تصاویر سینمایی را خلق می‌کند.  

کد N1780698

وبگردی