آفتاب
شجاعی طباطبایی در گفتگو با مهر:

ماجرای عکاسی از کودکان در حلب/ مردم شهر آسیب‌های زیادی دیده‌اند

ماجرای عکاسی از کودکان در حلب/ مردم شهر آسیب‌های زیادی دیده‌اند

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری از برپایی نمایشگاه عکسی با عنوان «حلب زنده است» پیرو سفرش به سوریه و عکاسی در این شهر و همچنین برپایی ورک شاپ در آنجا خبر داد.

مسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و کاریکاتوریست درباره حضور در کشور سوریه و برپایی ورک شاپ در این کشور به خبرنگار مهر گفت: من در واقع در جشنواره «مقاومت» که در این کشور برپا شد حضور داشتم که این جشنواره یک رویداد بین المللی مربوط به کشورهای عرب زبان است که در سوریه برپا شد.

این کاریکاتوریست تاکید کرد: این سفر برایم فرصت مغتنمی بود چون یکبار قبلا به این سفر رفته بودم و از شهر حلب عکاسی و تصویربرداری کرده بودم و با یک فاصله ای دوباره فرصت عکاسی برایم مهیا شد.

وی ادامه داد: نزدیک به یک سال است که این شهر آزاد شده است ولی هنوز می شود حس جنگ زدگی را آنجا حس کرد. الان دیگر مشکل امنیتی شهر را تهدید نمی کند و مردم با خیال آسوده زندگی می کنند و حتی در بخش هایی از شهر که آسیب های جدی دیده و در همان خانه های مخروبه شرایطی را آماده کرده اند تا در آن زندگی کنند. مثلا یکبار در حال گرفتن عکسی از یکی از همین خانه ها بودم که دیدم سر یک کودک از پنجره بیرون آمد و تا آمدم عکس را بگیرم دیدم سر و کله چند کودک دیگر پیدا شد.

این عکاس و کارتونیست با بیان اینکه در شهر بیشتر با آدم‌هایی مواجه شده که خسارت روحی دیده بودند، بیان کرد: من به بیمارستان شهر حلب سر زدم و مجروحان اعصاب و روان را دیدم و عکاسی هم کردم. با کسانی صحبت کردم که غالبا زن و دختربچه بودند و وقتی داعش به آنجا آمده بود همه چیز را از آن خود کرده بود و به شکل های مختلف اینها آسیب دیده بودند. در واقع در شهر چهره متناقضی از زندگی و آسیب دیده می شد.

به گفته وی، از عکس هایی که گرفته نمایشگاهی با عنوان «حلب زنده است» برپا خواهد کرد. 

وی درباره ورک شاپ هایی که در سوریه برپا کرد نیز اظهار کرد: من به همراه علی اکبر رائفی پور و حسن قائدی به جشنواره هنر مقاومت سوریه دعوت شدیم. من آنجا صحبتی درباره کاریکاتور داشتم و موضوع بحثم هم درباره داعش و نمایشگاه داعش که با آثاری از ۴۳ کشور در ایران برگزار کردیم، بود. همچنین گزیده ای از آثار را برای نمایش به دمشق بردیم و من درباره آنها نیز صحبت کردم.

طباطبایی ادامه داد: من  ورک شاپ را در دانشکده هنرهای زیبای شهر حلب برپا کردم که یکی از مهمترین دانشکده های خاورمیانه تا قبل از جنگ بود. در این دانشکده ۱۵۰ هزار دانشجو حضور داشته و اتفاقا روزی که ما آنجا رفتیم روز جشن فارغ التحصیلی در ۶ رشته هنری در سه مقطع تحصیلات تکمیلی بود و برای همین مسئولان و دانشجویان زیادی حضور داشتند. صحبتی که آنجا کردم درباره نمادشناسی به طور کلی در حوزه هنر بود و بعد نگاه را به سمت نمادشناسی در حوزه کاریکاتور معطوف کردم. 

وی در پایان از برپایی یک پرفورمنس در حوزه هنری به مناسبت اربعین حسینی و با همین موضوع خبر داد و گفت: این پرفورمنس به زودی در حوزه هنری برپا می شود و کاری بسیار متفاوت خواهد بود که امیدوارم مورد توجه اهالی هنر قرار بگیرد.

کد N1779764

وبگردی