آفتاب

به ترامپ گفتم توافق هسته‌ای را پاره نکن/ در زمان مناسب به ایران می‌روم

به ترامپ گفتم توافق هسته‌ای را پاره نکن/ در زمان مناسب به ایران می‌روم

«امانوئل ماکرون» رییس‌جمهور فرانسه گفته که به ترامپ درباره نابودی توافق هسته‌ای با ایران و اجتناب از ورود به یک بحران مشابه بحران هسته‌ای کره شمالی هشدار داده است.

به گزارش ایلنا به نقل از «دیلی اکسپرس» بریتانیا، «امانوئل ماکرون» رییس‌جمهور فرانسه گفته به ترامپ درباره نابودی توافق هسته‌ای با ایران و اجتناب از ورود به یک بحران مشابه بحران هسته‌ای کره شمالی هشدار داده است. 

بر اساس این گزارش، ترامپ روز جمعه در سخنرانی خود سیاست‌های جدید آمریکا در قبال ایران را تدوین کرد و گفت پایبندی ایران به تعهداتش در برجام را تایید نکرده است. 

رئیس‌جمهور فرانسه در پاسخ به این سوال که آیا به تهران خواهید رفت، گفت: من در زمان مناسب به آنجا خواهم رفت برای اینکه همچنین این گفت‌وگو را با ایران داشته باشم و البته می‌توانیم اختلاف‌هایی هم داشته باشیم، اما نباید تمام راه‌ها را ببندیم.

ماکرون گفته من به او گفتم توافق هسته‌ای را پاره نکند. بعد از آن به او گفتم بگذارید یک گفت‌وگو با محوریت درخواست‌ها داشته باشیم و به نظارت بر قرارداد ادامه دهیم. اما باید از ایران درباره فعالیت‌های موشکی  تقاضاهای بیشتری داشته باشیم.

بر اساس این گزارش فرانسه و اتحادیه اروپا از تصمیم ترامپ مبنی بر عقب‌نشینی از توافق ایران انتقاد کرده و گفته‌اند آمریکا نباید به طور یک‌جانبه توافقی را که بین چند قدرت جهان نهایی شده است، از بین ببرد. 

ماکرون از پاسخ مستقیم درباره اینکه آیا فکر می‌کند ترامپ خطرناک و غیرقابل پیش‌بینی است، سر باز زده و گفته من دائما با رییس‌جمهور آمریکا صحبت می‌کنم چراکه این وظیفه من است. 

ماکرون گفته که او رییس‌جمهور قدرت اول جهان است در نتیجه مهم است که شراکت او را در این رویکرد چندجانبه محکم کنیم. 

ماکرون که در خلال مراسم روز باستیل در فرانسه، میزبان ترامپ در پاریس بود، گفته که رییس‌جمهور آمریکا در این سفر خواستار رویکرد سرسختانه‌تر نسبت به ایران بوده است.

وی گفته که من به او گفتم فکر می‌کنم این رویکرد غلطی است و ما باید به جایگاهی که امروز در مقابل کره شمالی داریم، دقت کنیم. 

این گزارش همچنین به صحبت‌های علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی هم اشاره کرده که بعد از سخنرانی ترامپ، رویکرد او را توهین مستقیم به تهران و سازمان ملل خوانده بود.

لاریجانی گفت که به نظر می‌رسد ترامپ نه تنها به توافقات بین‌المللی احترام نمی‌گذارد بلکه هیچ احترامی هم برای سازمان ملل و همه کشورهای عضو آن که ایران را متعهد به تعهداتش می‌دانند، قائل نیست. 

وی گفته بود به نظر می‌رسد ترامپ برای دشمنی با اوباما می‌خواهد همه توافقاتی را که او به سرانجام رسانده نابود کند و این یک مشکل داخلی است .

کد N1779762

وبگردی