آفتاب
قلل مرتفع ایران زیرپای مردم هگمتانه؛

کوهنوردی؛ورزشی به بلندای تاریخ همدان/پناهگاه«کلاغ لانه»فرسوده است

کوهنوردی؛ورزشی به بلندای تاریخ همدان/پناهگاه«کلاغ لانه»فرسوده است

همدان- درحالی از پناهگاه «کلاغ لانه» به عنوان میراثی در ورزش کوهنوردی همدان یاد می‌شود که ۳۸ سال پیش در دامنه کوه الوند ساخته شده و امروز به دلیل فرسودگی و عمر بالا غیرقابل استفاده است.

خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها؛ همدان از دیرباز با داشتن کوهنوردان مطرحی چون محمدجعفر اسدی (اولین ایرانی فاتح قلل ۸ هزار متری)، جلال چشمه قصابانی (تنها ایرانی فاتح ۲ بار قله اورست) حمیدرضا اولنج، حسن نجاریان فاتحان اورست و چندین و چند عضو تیم ملی و فاتحان قلل مرتفع جهان از قطب‌های کوهنوردی کشور بوده به‌طوری‌که تاریخ کوهنوردی ایران با همدان آمیخته‌شده است.

کوهنوردی از قدیم به‌عنوان یک ورزش و یا یکی از تفریحات سالم بشریت بوده و حتی برای برخی نیز کوهنوردی به‌عنوان شغل اصلی یا بخش الزامی شغل اصلی بوده است.

کوهنوردی به‌صورت راهپیمایی، کوه ‌روی، کوه‌پیمایی و صعود به قلل مختلف و یا صخره‌نوردی انجام می‌گیرد و به ارتفاعات بیش از ۶۰۰ متر از زمین‌های اطراف هر منطقه کوه گفته می‌شود که بلندترین قسمت هر کوه را نیز قله می‌نامند.

ورزش کوهنوردی سن بازنشستگی ندارد

در ورزش کوهنوردی شرایط سنی ملاک نیست و این رشته ورزشی سن بازنشستگی هم ندارد و هر کسی با هر توانایی می‌تواند به‌عنوان تفریح یا انجام کار حرفه‌ای به کوه برود.

کوهنوردی نه‌تنها به‌عنوان ورزشی برای تقویت جسم به شمار می رود بلکه مفرح روح هم است که جسم و روح هم‌زمان با هم تقویت‌شده و باعث شده آدمی در مقابل بسیاری از ناملایمات و سختی‌های زندگی ایستادگی و مقاومت کند.

ورزش کوهنوردی باعث تقویت اراده و اعتمادبه‌نفس می‌شود و درسی که یک کوهنورد از کوه و طبیعت می‌آموزد تواضع و فروتنی و افتادگی و مروت و مردانگی است.

ورزش کوهنوردی تنها ورزشی است که در آن رقابتی وجود ندارد و بیشتر رفاقت در آن دیده می‌شود و اگر رقابتی هم باشد برای گرفتن دست افتاده ای است.

در این راستا کشور ایران با داشتن کوه‌های سر به فلک کشیده از استعدادهای خدادادی برای ورزش کوهنوردی برخوردار است کما اینکه پزشکان مزیت‌های زیادی را برای ورزش کوهنوردی عنوان کرده‌اند که ازجمله آن‌ها می‌توان به کاهش استرس و اضطراب، کاهش خطر ابتلا به فشارخون، دیابت و انواع بیماری‌های قلبی، بهبود بخشیدن خواب شب و بسیاری دیگر اشاره کرد.

همدان از قدیم الایام به علت قرار گرفتن در کنار رشته‌های کوه‌های زاگرس بافرهنگ کوه و کوهنوردی آمیخته بوده است در این میان شهر همدان از قدیم الایام به علت قرار گرفتن در کنار رشته‌های کوه‌های زاگرس بافرهنگ کوه و کوهنوردی آمیخته بوده است.

رشته‌کوه الوند، یکی از ویژگی‌های طبیعی و جذاب استان‌همدان، در جنوب شهر همدان و شمال شهر تویسرکان قرارگرفته است.

الوند؛ مشهورترین قله آن با ارتفاع ۳۴۵۰ متر از سطح دریا، حد طبیعی بین این دو شهر است که جهت این کوهستان از شمال غربی به جنوب شرقی کشیده شده و استان‌همدان را به دونیمه شمالی و جنوبی تقسیم می‌کند.

وی یادآور شد: برگزاری این همایش‌ها باعث می‌شود تا ضمن تبلیغ و ترویج کوهنوردی استعدادهای خوبی نیز در این زمینه پیدا شود و خانواده‌ها و فرزندان آن‌ها به این ورزش علاقه‌مندتر شوند چراکه استقبال خانواده‌های همدانی از این همایش‌ها بسیار چشمگیر و مثال‌زدنی است.

نایب رئیس کوهنوردی و سخنگوی هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان‌همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: طبق مستنداتی که در تاریخ موجود است تاریخ سکونت در همدان به ۳ هزار و ۵۰۰ سال قبل بازمی‌گردد و می‌توان گفت که تاریخ کوهنوردی همدان با تاریخ سکونت در این شهر عجین است چون مردم برای شکار، تأمین آب و استفاده از گیاهان دارویی از کوهستان استفاده می‌کردند.

عباس چشمه قصابانی افزود: به همین علت از قدیم‌الایام بهترین کوهنوردان ایران را همدانی‌ها تشکیل می‌داده‌اند. کوهنوردی رشته‌ای است که در پوست و گوشت و خون مردم وجود دارد.

نایب رئیس کوهنوردی و سخنگوی هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان‌همدان با اشاره به پناهگاه‌های کوهنوردی همدان گفت: پناهگاه میدان میشان در سال ۱۳۴۵ در قسمت بالای میشان به‌عنوان دومین پناهگاه کوهنوردی ایران بعد از پناهگاه شیرپلا ساخته‌شده و پناهگاه دوم میدان میشان در سال ۱۳۵۱ ساخته‌شده و پذیرای عموم کوهنوردان و علاقه‌مندان طبیعت است.

پناهگاه «کلاغ لانه» در روی یال فاصله قله الوند و قله کلاغ لان ازیک‌طرف به‌سوی دوزخ دره و امامزاده کوه و از طرف دیگر به‌سوی دره کیوارستان است  چشمه قصابانی خاطرنشان کرد: پناهگاه «کلاغ لانه» در روی یال فاصله قله الوند و قله کلاغ لان ازیک‌طرف به‌سوی دوزخ دره و امامزاده کوه و از طرف دیگر به‌سوی دره کیوارستان است و در سال ۱۳۵۸ ساخته شد و پناهگاه یخچال یکی دیگر از پناهگاه‌های همدان است که این پناهگاه در محل میدان یخچال با زیربنای زیاد و بسیار خوب در سال ۱۳۸۳ ساخته شد.

وی با اشاره به سرویس‌دهی پناهگاه‌ها بیان کرد: ۳ پناهگاه فعال به‌صورت مداوم در تمامی ایام سال به‌صورت شیفتی به کوهنوردان سرویس می‌دهند.

نایب رئیس کوهنوردی و سخنگوی هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان‌همدان با اشاره به سرویس‌دهی به مردمی که کوهنوردی می‌کنند، گفت: درگذشته هیئت کوه‌نوردی وسایل را در اختیار کوه‌نوردان قرار می‌داد اما در چند سال اخیر چون این وسایل جنبه کاملاً شخصی پیداکرده و هرکس خود باید آن را خریداری و نگه‌داری کند این موضوع وجود ندارد چون ممکن است یک وسیله که در اختیار یک کوهنورد قرار می‌گیرد دچار ایراد شود و کوهنورد بعدی که می‌خواهد دوباره از آن استفاده کند بی‌اطلاع از این موضوع به کوه برود و در کوه گرفتارشده و گیر بیافتد.

کوهستان تنها متعلق به هیئت کوهنوردی و اداره محیط‌زیست نیست

نایب رئیس کوهنوردی و سخنگوی هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان‌همدان با اشاره به لزوم حفظ محیط‌زیست کوهنوردی بیان کرد: همه مردم در قبال محیط‌زیست و کوهنوردی مسئول هستند چون کوهستان تنها متعلق به هیئت کوهنوردی و اداره محیط‌زیست و فرد خاصی نیست و همه مردم در این زمینه سهم دارند و باید برای حفظ و تحویل آن به نسل آینده تلاش کنند.

نایب رئیس کوهنوردی و سخنگوی هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان‌همدان با توصیه‌هایی به کوهنوردان گفت: در محیط‌زیست مردم و کوهنوردان باید از وسایلی استفاده کنند که کمترین ضربه ممکن را به طبیعت بزند و از غذاهایی استفاده کنند که کمترین آلودگی ممکن را داشته باشد و از آوردن کنسرو و بطری‌های آب‌معدنی به کوهستان خودداری کنند.

شهروند همدانی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه هر هفته کوهنوردی را انجام می‌دهد، اظهار داشت: ورزش کوهنوردی یکی از رشته‌های ورزشی است که برای همه مخاطب جامعه از کوچک تا بزرگ و هر سطح اجتماعی قابل‌دسترسی است و شهر همدان نیز به‌واسطه کوه‌های سر به فلک کشیده از قدیم‌الایام به‌عنوان یکی از پایلوت‌های کوهنوردی کشور بوده و هست.

علیرضا احمدی افزود: هر هفته بیشتر خانواده‌های همدانی تعطیلات آخر هفته خود را در دل کوهستان الوند سپری می‌کنند.

این شهروند همدانی بابیان اینکه کوهنوردی تأثیر بسیار مستقیمی بر روی روحیه شادابی انسان دارد، گفت: یکی ورزش‌های بسیار مفرح که برای سلامتی روح نیز بسیار مناسب بوده رشته کوهنوردی است و هزینه زیادی هم نمی‌خواهد و با هر سطح امکاناتی می‌توان تفریح کوهنوردی کرد.

احمدی عنوان کرد: همچنین دید خانواده‌های همدانی نسبت به کوهنوردی بسیار مثبت است و همه خانواده‌ها در کنار فرزندان خود به دل کوهستان می‌زنند.

مسئولان باید حداقل امکانات را برای کوهنوردی در اختیار مردم همدان قرار دهند

وی بابیان اینکه مسئولان باید حداقل امکانات را برای کوهنوردی در اختیار مردم همدان قرار دهند، بیان کرد: انتظار مردم همدان از مسئولان اداره کل ورزش و جوانان استان‌همدان، هیئت کوهنوردی استان‌همدان و استانداری و سایر دستگاه‌های مسئول این است که امکانات مناسبی را در مسیر کوهنوردی در اختیار مردم قرار دهند متأسفانه تله‌کابین گنج‌نامه فضای میدان میشان همدان را به‌عنوان ملک شخصی در اختیار قرارگرفته در صورت که محیط‌زیست و طبیعت متعلق به همه مردم است.

این شهروند همدانی عنوان کرد: برخورد مسئولان تله‌کابین گنج‌نامه با کوهنوردان اصلاً مناسب نیست و باید مسئولان رده بالای استان به این موضوع ورود پیدا کنند.

این شهروند همدانی با انتقاد از آلوده سازی کوهستان الوند همدان گفت: متأسفانه بعضی از مردمی که به کوهستان می‌آیند زبانه‌های خود را که بیشتر پلاستیک و قوطی‌ها نوشابه و غیره است در فضای کوه رها می‌کنند.

احمدی یادآور شد: متأسفانه پلاستیک و زباله در طبیعت غوغا می‌کند و از زمانی هم که تله‌کابین گنج‌نامه افتتاح‌شده و نفرات بیشتری می‌توانند به‌راحتی به کوهستان بیایند این معضل چند صد برابر شده است که باید فرهنگ‌سازی برای این موضوع بسیار بیشتر صورت بگیرد و طبیعت و کوهستان مانند خانه شخصی نگه‌داری شود.

کد N1779553

وبگردی