آفتاب

مهاجرنیا: ناامنى بزرگترین تهدید برای یک ملت است

مهاجرنیا: ناامنى بزرگترین تهدید برای یک ملت است

مهاجرنیا گفت: نا امنى، بزرگترین خطرى است که یک ملت را تهدید مى‌کند. چراکه امنیت به مثابه نیاز طبیعی و فطری در استحکام زندگى اجتماعى و سامانه دفاعی و مقاومت یک ملت، نقش بسیار مؤثری دارد.

به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام محسن مهاجرنیا در جلسه هفتگی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم با موضوع آرمان شهر اسلامی با اشاره به اهمیت امنیت،  با تشریح اینکه امنیت از منظر دین و اندیشه دینی از ارکان اصلی یک جامعه مطلوب تلقی می‌شود، به ضرورت آن تاکید کرد و اظهار داشت: بدون امنيت، نه لذت خوراك، نه انس خانواده و نه شغل و درآمد، فايده‌ و معنایی ندارد. 

وی با تصریح بر اینکه امنيت كه نباشد، هيچ چيز نيست، ادامه داد: اگر جامعه امنيت نداشته باشد، حالت اختناق پيدا مى‌كند و یکی از کارویژه‌های مهم زندگی اجتماعی، رهایی از مشکلات، کاستی ها و ناتوانی های ناشی از زندگی انفرادی و رسیدن به آرامش و آسایش روح و جسم و روان، امنیت است.
وی افزود: از این جهت مکانیسم های اجتماعی همواره تلاش می کنند با تأمین نظم و قانونمندی، عدالت، رفاه، آزادی، بزرگ ترین دستاورد جامعه را ایجاد کنند و حقیقت آن است که بدون امنیت، هیچکدام از ویژگی ها و اهداف حیات جمعی دیگر محقق نمی‌شوند و اگر بشوند هم سودمند نخواهند بود.
مهاجرنيا با تاکید بر اینکه در آموزه های وحیانی، آيات زيادي درباره اهميت امنيت و جايگاه قوام بخش آن، درسامانه زندگي اجتماعي وارد شده است، اهمیت این موضوع را تا جایی دانست که اگر امنيت نباشد، فعاليت اقتصادی، عدالت اجتماعى، دانش و پيشرفت علمى هم نخواهد بود و همه رشته‌های يك مملكت بتدريج از هم گسسته خواهد شد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تاکید بر اهمیت امنیت برای انسان ها، خاطرنشان کرد: این موضوع به قدری ضروری است که اجر همه صبر و تحمل های دنیوی را در بهترین سرای آخرت، با این نعمت دریافت می کنند و در روز سرنوشت وقتي انسان‌هاي صالح در بهشت ‌گام مي‌نهند به آن‌ها گفته مي‌شود كه به اين باغ‌ها با سلامت و امنيت وارد شويد.
وی نعمت امنيت را ريشه همه نعمت‌ها دانست و توضیح داد: در يك محيط امن، اطاعت خداوند و زندگي تؤام با سربلندي و آسودگي فكر و همه تلاش و كوشش های انسانی براي پيشبرد هدف‌هاي اجتماعي ميسر مي‌گردد.
این استاد دانشگاه با خاطرنشان کردن حقوق شهروندی، افزود: شهروندان به لحاظ زبانی، نژادی، قوميتی، اعتباری، نقش اجتماعي، كار، درآمد، رفاه، مشاركت سياسي و آزادي، بر مبنای نظم و قانون و عدالت احساس آسایش و آرامش می کنند و به همین واسطه از تهدیدات و اقدامات خلاف قانون احساس مصونیت و فراغت دارند و نیازهای همه جانبه روحی و روانی خود را در جامعه تدارک می بینند.
وی با بیان اینکه بدون تردید شهر مکه که گرد بیت الله الحرام بنا شده است، بهترین جامعه انسانی و معنوی روی کره زمین است که از آغاز تأسیس آن با مقوله امنیت قرین بوده، اظهار داشت: حضرت ابراهيم(ع) هنگام بنا نهادن كعبه، از بت پرستی و گمراهی به عنوان مهم ترین اسباب نا امنی یاد می کند که خداوند خانة کعبه را به عنوان خانه امن براي مردم قرار می دهد.
حجه الاسلام مهاجرنیا با توضیح اینکه خداوند هم امنيت تكويني و هم امنيت تشريعي به مكه عطا کرد، افزود: به فرمان الهي همه انسان‌ها و حتي حيوان‌ها در اين سرزمين در امن و امان مي‌باشند و صيد حيوانات آن ممنوع است و حتي تعقيب مجرماني كه به اين حرم و خانه كعبه پناه ببرند، جايز نيست.
وی با تصریح بر اینکه در قرآن، امنيتِ جاني به عنوان شاخصه امنيت جامعه مطرح شده است، به امنیت اقتصادی در چنین جامعه ای نیز تاکید کرد و گفت: خداوند به عنوان الگو و نمونه، جامعه اي را مثال مي‌زند كه امن، آرام و مطمئن بوده و همواره روزي‌ فراوانش (امنيت اقتصادي) از هر مكاني فرارسيده است.
استاد حوزه علمیه قم خاظرنشان کرد: در قرآن کریم، دوری از بت پرستي و مسايل اقتصادي و رزق و روزي، به امنیت عطف شده است و این یعنی امنيت اقتصادی و امنیت روحي و رواني از مؤلفه‌ها و ویژگی های اساسی امنيت جامعه هستند و فقر و بت پرستي و دوري از توحيد، موجبات نا امني جامعه و زوال و نابودي آن را فراهم مي‌آورد.
وی از وعده جامعه مطلوب در قرآن کریم به مؤمنان راستینی که ایمان و عمل صالح دارند، گفت و افزود: خداوند به آنان وعده مي‌دهد كه به زودي جامعه‌ي صالحي مخصوص به خودشان برايشان درست مي‌كند و زمين را در اختيارشان مي‌گذارد و دينشان را در زمين متمكن مي‌سازد، و امنيت را جايگزين ترسي كه داشتند مي‌كند.
 مهاجرنیا با اشاره به سخن مفسران در تفسیر بركات در قرآن کریم، تصریح کرد: هر چيز كثيري از قبيل امنيت، آسايش، سلامتي، مال و اولاد مشمول برکات است كه غالباً انسان به فقدان آ‌نها مورد آزمايش قرار مي‌گيرد.
وی از امنيت، سلامتي، ثروت و صفاي دل نسبت به يكديگر در کنار پاكي اعمال از مواهبی عنوان کرد كه خداي تعالي در سايه اسلام قرار داده و ویژگی اصلی «حيات حسنه» و «حيات طيبه» را بهره مندی از نعمت امنیت دانست که در مقابل «حيات سيئه» که زندگي در نا امني است به شمار مي‌رود.
وی افزود: نعمت رفاه اقتصادي (آسايش) و امنيت معنوي (آرامش) از شاخص‌هاي مهم امنيت هستند و وقتي امنيت از خوف به همراه آرامش پديد آمد، خداوند از آن با عنوان نعمت یاد می‌کند و اهل مكه را به شكرگزاری آن دعوت می‌نماید.

27214

کد N1779489

وبگردی