آفتاب

اخبار متناقض درباره آغاز عملیات در کرکوک؛ العبادی همکاری با پیشمرگه‌ها را خواستار شد

اخبار متناقض درباره آغاز عملیات در کرکوک؛ العبادی همکاری با پیشمرگه‌ها را خواستار شد

منابع رسانه‌ای از تبادل آتش توپخانه‌ای میان نیروهای دولتی عراق و پیشمرگه‌های اقلیم کردستان، در نزدیکی شهر کرکوک خبر داده‌اند. از سوی دیگر نخست‌وزیر عراق در بیانیه‌ای خواستار ایجاد امنیت در کرکوک «در همکاری با پیشمرگه‌ها» شده‌است.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، شماری از فرماندهان ارتش و پیشمرگه‌های کرد، که نامشان فاش نشده، می‌گویند بین دو طرف حملات توپخانه‌ای صورت گرفته‌ است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز به نقل از شماری از ساکنان و شاهدان محلی گزارش مشابهی را منتشر کرده‌ است.

تلویزیون دولتی «العراقیه» بیانیه‌ای را از «حیدر العبادی» نخست‌وزیر این کشور منتشر کرده که بر پایه آن به نیروهای فدرال دستور داده شده «در همکاری با شهروندان و نیروهای پیشمرگه، امنیت را در شهر برقرار کنند.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید این بیانیه ممکن است از تمایل بغداد برای مشارکت در اداره کرکوک حکایت داشته باشد.

شبکه تلویزیونی العراقیه در عین حال گفته‌است ارتش، نیروهای ضدتروریستی فدرال و پلیس، بدون رویارویی و درگیری وارد بخشی از منطقه‌های مورد مناقشه در حاشیه شهر کرکوک شوند. شورای امنیت اقلیم کردستان عراق گفته بود نیروهای دولتی «به دنبال کنترل پایگاه هوایی ک-۱ و چاه‌های نفت هستند.»

ساعاتی پیش نیز، مقام‌هایی در دولت عرق و اقلیم کردستان گفته بودند که نیروهای عراقی، بامداد دوشنبه عملیات خود را برای کنترل میدان‌های نفتی و پایگاه هوایی آغاز کرده‌اند.

آسوشیدپرس از یک مقام پلیس اقلیم کردستان نقل کرده که آن‌ها همچنان کنترل میدان‌های نفت شهر را در دست دارند.

بیانیه نخست‌وزیر عراق و گزارش شبکه العراقیه در حالی منتشر شده که ساعاتی پیش یکی از مقام‌های ارشد ارتش عراق گفته بود «اگر مجبور شویم، به خود شهر کرکوک یورش خواهیم برد.»

در روزهای اخیر منابع کـُرد نیز از استقرار هزاران تن از پیشمرگه‌ها، داخل و اطراف کرکوک، خبر داده بودند.

تازه‌ترین تنش‌ها در عراق، پس از آن بالا گرفته که دولت اقلیم کردستان آن کشور اقدام به برگزاری یک همه‌پرسی نمادین با پرسش آری یا نه به استقلال کرد. بیش از ۹۰ درصد از شرکت‌کنندگان در همه‌پرسی به جدایی رای آری دادند.

کد N1779484

وبگردی